برای دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان آماده‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز: فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را قوی توصیف کرد و گفت که بغداد برای ترمیم روابط بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می کند. او گفت: جلساتی بین عربستان و ایران با تلاش های عراق برگزار شد و اگر تهران و ریاض بار دیگر آماده نشستن بر سر میز باشند، ما آماده کمک هستیم.

“فواد حسین” در گفت وگو با روزنامه بحرینی الوطن در پاسخ به این سوال که روابط بین عراق و ایران چگونه می تواند بر ماهیت روابط با بحرین و دیگر کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس تاثیر بگذارد، گفت: روابط ما با ایران همسایه قوی است. ما برای ترمیم روابط بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش می کنیم زیرا این امر به نفع عراق است.. امنیت جمعی در منطقه انعکاس مثبتی بر وضعیت امنیتی در داخل عراق دارد، بنابراین ما برای ترمیم روابط بین کشورهای همجوار جهت تضمین امنیت منطقه تلاش می کنیم و در این زمینه اولین کنفرانس بغداد برگزار شد و نسخه دوم کنفرانس بغداد در اردن برگزار خواهد شد و بحرین در آن حضور خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: ثبات منطقه یک وضعیت امنیتی باثبات ایجاد می کند.

آماده کمک برای مذاکره ریاض و تهران هستیم

فواد حسین در پاسخ به سوالی درباره تلاش های عراق برای نزدیک کردن دیدگاههای کشورهای همجوار به یکدیگر گفت: تلاش های ما شناخته شده است. جلساتی بین عربستان و ایران با تلاش های عراق برگزار شد و اگر تهران و ریاض بار دیگر آماده نشستن بر سر میز باشند، ما آماده کمک هستیم. ما در تلاش برای ایجاد یک وضعیت مشخص برای رسیدن به آرامش منطقه در راستای منافع همگان هستیم زیرا تنش ها در منطقه بر اوضاع داخلی عراق بازتاب منفی می گذارد. از این رو، امنیت داخلی عراق در پیوند با امنیت و وضعیت امنیتی منطقه ای است. در نتیجه، ما برای ایجاد یک وضعیت امنیتی منطقه ای جدید تلاش می کنیم که بر وضعیت امنیتی در این کشورها و طبعیتا عراق به عنوان یکی از آنها بازتاب (مثبت) داشته باشد.

با سیاست ترامپ موافق نبودیم

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود به تنش ها در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اشاره و تصریح کرد: تنش هایی که بین ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشت، بر عرصه عراق انعکاس (منفی) داشت. ما با سیاست ترامپ (موافق) نبودیم و تصمیماتش را تایید نکردیم و در نتیجه، تنش ها بین واشنگتن و تهران در دوره زمامداری ترامپ به عرصه عراق منتقل شد. 

اخبار برگزیده
شناسه : 308931
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا