پالس سکه به دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار ارز بعد از پشت سر گذاشتن یک هفته نسبتا باثبات با سرعت اندکی در مسیر رشد حرکت می کند. در معاملات اولین روز هفته جاری اسکناس آمریکایی اندکی افزایش قیمت داشت و در نرخ های بالای ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بسته شد. امروز نیز دلار روند افزایشی خود را ادامه داده و در معاملات پیش از ظهر خود با قیمت حدودی ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومانی ارزش گذاری شد. در ادامه معاملات بازار اما دلار بعد از تقلای چند روزه خود توانست کانال ۳۵ هزار تومانی را پشت سر بگذارد و در کانال ۳۶ هزار تومانی مستقر شود.

بعد از غیبت بیش از یک هفته ای معامله گران بازار ارز و بی میلی برای خریدهای سنگین دلار، به نظر می رسد شاهد بازگشت آنها به عرصه معاملات هستیم. کارشناسان ثبات نرخ ارز در روزهای گذشته را به سیاست اخیر بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی از یک سو و سرکوب نرخ ارز با عرضه سنگین از سوی دیگر نسبت می دهند. هرچند به نظر می رسد نقش فاکتورهای سیاسی در این خصوص نیز چندان کمرنگ نبوده است، به طوری که معامله گران به دلیل نامشخص بودن سرانجام تنش های سیاسی ایران و غرب با دقت اخبار سیاسی را دنبال و به دنبال نشانه هایی برای هجوم به بازار و خرید ارز می گردند.

اما آنسوی بازار نیز شاهد افزایش سریع قیمت طلا و سکه هستیم. بررسی ها نشان می دهد که همزمان با صعودی شدن قیمت دلار در معاملات روز شنبه، سکه نیز وارد محدوده رشد قیمتی خود شده است. در معاملات ابتدای هفته جاری، سکه امامی توانست از نیمه کانال ۱۶ میلیون تومانی عبور کند. امروز نیز روند افزایش قیمتها هم در بازار ارز و هم در بازار طلا و سکه ادامه دار شد به طوری که تا لحظه تنظیم این خبر دلار با نرخ ۳۶ هزار تومان معامله می شود و سکه امامی نیز به بیش از ۱۷ میلیون تومان رسیده است. به نظر می رسد رشد قیمت دلار و مرزشکنی آن یکی از دلایل اصلی رشد قیمت سکه باشد. از سوی دیگر برخی از حرکت سرمایه گذاران بازار ارز به سمت بازار طلا و سکه خبر می دهند. هرچند برخی نیز از احتمال اصلاح قیمت سکه در روزهای پیش رو سخن می گویند اما به نظر می رسد که معامله گران ارزی این بار خرید و فروش سکه را به عنوان ابزار سودآوری خود انتخاب کرده اند.

همانطور که گفته شد بانک مرکزی در هفته های اخیر با عرضه سنگین ارز در تلاش بوده جلوی سقف شکنی قیمتها را بگیرد. این سیاست هرچند در دوره کوتاهی به حفظ ثبات قیمتی بازار کمک کرد اما ورود دوباره دلار به کانال ۳۶ هزار تومانی در کنار ورود دلار صرافی ملی به کانال ۳۱ هزار تومانی نشان می دهد که زمینه برای صعود و پیشروی دلار همچنان فراهم است. به این ترتیب سیاست بانک مرکزی برای تزریق ارز به بازار تنها در دوره های زمانی کوتاه مدت می تواند نتیجه بخش باشد و در بلندمدت و در سایه تنش های سیاسی و چالش های اقتصادی به بن بست خواهد رسید.

پالس سکه به دلار

در همین حال پیمان مولوی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز و سکه به «جهان صنعت نیوز» گفت: واقعیت این است که بازار ارز با فشار و محدودیت عرضه روبروست اما بازار طلا و سکه بازار آزادتری است و با فشارها و محدودیت هایی که اشاره شد مواجه نیست. به همین دلیل است که روند حرکتی سکه همیشه می تواند به ما شمایلی از قیمت دلار را نیز نشان دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر افرادی که در بازار سکه حضور دارند معاملات خود را بر اساس واقعیت های بازار و قیمت واقعی دلار انجام می دهند. سکه بر اساس نرخ دلار ۳۸ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت گذاری می شود و این به این معناست که قیمت اسکناس دلار در بازار ارز پایین تر از نرخ واقعی آن است.

به گفته مولوی، در اقتصادی که تورم به ۴۵ درصد رسیده رشد قیمت دلار ادامه دار خواهد بود و تا زمانی که نرخ تورم کنترل نشود نمی توانیم انتظار توقف روند افزایش قیمت ارزهای خارجی را داشته باشیم. طبق محاسبات صورت گرفته، متوسط نرخ دلار برای سال جاری حدود ۳۳ هزار تومان و بیشینه قیمتی آن نیز بالای ۳۸ هزار تومان است.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر دلیل صعود قیمتها در بازار سکه این است که این بازار به نسبت به بازار ارز که با فشار زیادی روبروست به نظر می رسد مامن مناسب تری برای سرمایه های معامله گران باشد.

مولوی افزود: به طور کلی قیمت دلار بر اساس شکاف تورم ایران و آمریکا محاسبه می شود. در حال حاضر نرخ تورم در آمریکا معادل ۸ درصد و در ایران نیز برابر با ۴۵ درصد است. مابه التفاوت نرخ تورم ایران و امریکا برابر با ۳۷ درصد است و این بدین معناست که متوسط قیمت ۲۶ هزار تومانی سال ۱۴۰۰ به ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است. بنابراین با این شرایط دلار همچنان امکان رشد قیمتی دارد و باید منتظر ثبت نرخ های بالاتری برای آن باشیم.

سه دلیل افزایش قیمت سکه

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگوی خود با «جهان صنعت نیوز» گفت: دلیل اصلی و اولیه رشد قیمت سکه را باید به نوسانات قیمتی در بازار ارز نسبت دهیم. زمانی که بازار ارز دچار نوسان قیمتی می شود به سرعت بر روند قیمتها در بازار طلا و سکه تاثیر می گذارد و باعث افزایش قیمتها در این دو بازار می شود.

وی اظهار کرد: زمانی که بازار ارز وارد شرایط رکودی می شود و سرمایه های موجود در این بازار راکد می ماند، افرادی که به دنبال سرمایه گذاری و یا سودآوری هستند از فعالیت در بازار ارز دست می کشند و به سمت بازار طلا و به ویژه بازار سکه حرکت می کنند. به این ترتیب یکی از دلایل رشد قیمت سکه را می توان ورود سرمایه های جدید از بازار ارز به سمت بازار طلا و سکه عنوان کرد.

به گفته محمدولی، یکی از دیگر از دلایل رشد سکه نیز این است که در برهه کنونی ممکن است عرضه به تقاضا نرسیده باشد. به عبارتی میزان عرضه موجود در بازار متناسب با میزان تقاضای شکل گرفته نیست و این مساله نیز توانسته باعث افزایش قیمت سکه و ایجاد نوسانات قیمتی آن شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که بازار ارز در محدوده قیمتی مشخصی باقی بماند نمی توانیم انتظار رشد زیاد سکه را داشته باشیم. اما اگر بازار ارز مکمل بازار طلا و سکه در نوسانات قیمتی باشد و نوسان قیمتی دلار کماکان افزایشی باشد انتظار می رود که قیمت طلا و سکه نیز دچار نوسان قیمتی شود و روند افزایشی خود را ادامه دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 308988
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا