چرا تورم به داد به بورس نمی‌رسد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: اما معمولاً عوامل دیگری نیز در این بین می‌تواند اثرگذار باشد. برای نمونه در ونزوئلا با اقتصاد بحران زده و ابرتورم های وحشتناک در دوره ای بورس رشدهای عجیب و غریبی را تجربه کرد. به‌طوری‌که شاخص بورس کاراکاس از ابتدای سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ هزار درصد صعود کرد. اما این ماجرا در سال ۹۸ و ۹۹ نیز در بورس ایران رخ داد در واقع شاخص بورس که به زحمت در سال ۹۶ و ۹۷ به ۱۰۰ هزار رسیده بود طی یک روند یک ساله حتی شاخص ۲ میلیون واحدی را نیز تجربه کرد موضوعی که برخی تحلیلگران آن را محصول تورم و رشد قیمت دلار می دانستند هر چند که این افزایش با سقوط بی سابقه ای نیز همراه شد.

اما طی روزهای گذشته بورس ترکیه توانست در ۲۳ سال اخیر رکورد شکنی کند و به بالاترین بازدهی خود برسد. موضوعی که البته کارشناسان آن را مرتبط با تورم می دانند. اما در این بین سوال اینجاست که اگر تورم عامل اصلی بالا رفتن شاخص بورس در ترکیه است چرا در تورم بالا در اقتصاد ایران به داد سهامداران بورسی نرسیده است.

در همین حال سعید کرداری کارشناس اقتصادی و بازارهای مالی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز می گوید: تورم علت اصلی برای بازار سهام نیست. تورم محرک بازارها است مانند خودرو که وسیله مصرفی است اما باز گران می‌شود و حالا تبدیل به کالای سرمایه ای شده است اما بازار سهام تنها به تورم وایسته نیست. رشد بازار سهام ترکیه هم فقط به دلیل تورم نبوده است بلکه عامل اصلی رشد و رونق بازار سرمایه در این کشور کاهش نرخ بهره بود. هدف این کشور افزایش میزان صادرات بود که با این سیاست ها تا حد زیادی موفق بود.

کرداری عوامل کلیدی اثرگذار در رشد بازار بورس را متعدد و چند وجهی می داند و می گوید: مدل ارزشگذاری وجود دارد به نام تنزیل جریانات نقدی شرکت‌ها که فاکتورهایی در آن دخیل است. تورم اگر زیاد شود اتفاقاً باعث نزول ارزش سهم یک شرکت می‌شود چرا که مخرج کسر در این شرایط بزرگ‌تر می‌شود چرا که تولید در شرایط تورمی سخت‌تر می‌شود.

این کارشناس بازار بورس می افزاید: دومین عامل اثرگذار بحث نرخ سود بدون ریسک است در کشور به حدود ۳۰ درصد رسیده است. اوراق گاهی که منتشر می‌شود حدود ۲۸ درصد سود سالیانه موثر دارد. این هم از عواملی است که مخرج کسر بزرگتر می‌کند.

وی تصریح می کند: در حالی که بازار سهام طی دو سال گذشته ریزشی بوده و سیاست گذار برای ثبات بازار صرفا حرف زده است تا کاری انجام دهد. در این وضعیت سهامدار حقیقی حق دارد که سمت این بازار این نیاید.بنابراین ریسک های بازار سرمایه در کنار سودهای بدون ریسک سبب می شود تا سرمایه گذار ترجیح دهد پول خود را به سمت بهره بدون ریسک می برد.

کرداری با تاکید بر اینکه بازار سهام دارای اشکالات ساختاری است، می گوید: شرکت ها سود سهامداران را نگه می‌دارند و بعد از یکسال آن را با تاخیر پرداخت می‌کنند. در همه جای دنیا سود شرکت ها هر سه ماه یکبار پرداخت می شود و در بازارهای موازی نیز مالیات بر معامله دریافت می شود و این همه دلالی و سفطه بازی وجود ندارد.

وی می افزاید: در بازار سرمایه ثبات و سودآوری شرکت ها باعث ایجاد زنجیره ارزش می شود و شرکت هایی که به زنجیره ارتباطات جهانی متصل باشند می توانند سود بیشتری داشته باشند.

کرداری یادآور می شود: بنابراین تورم به تنهایی نمی تواند عامل اثرگذار در رشد بازار سرمایه شود. وجود ریسک‌های دیگر می تواند تورم را نیز به یک ریسک دیگر برای بازار تبدیل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309007
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا