رفاه ایرانیان در سراشیبی

به گزارش جهان صنعت نیوز: تا همین چند ماه پیش اما مسوولان این را قبول نمی کردند وبه تازگی و پس از رخدادهای تازه درایران پذیرفته اند که وضعیت اقتصادی خراب است. برای نشان دان کاهش رفاه مردم راههای گوناگونی هست که یکی از آنها اندازه گیری نرخ رشد تولید ملی ونیز تحولات مصرف کل است.  

تولید ناخالص داخلی مهم ترین و متداول ترین شاخص اندازه گیری فعالیت در سطح اقتصاد کلان است و ارزش تولید کالا و خدمات نهایی را در اقتصاد داخلی یک کشور اندازه گیری می کند.برخی نیز تولید ملی را شاخص اندازه گیری می دانند . تولید ناخالص ملی Gross National Production که به اختصار GNP نیز گفته میشود « عبارت از” ارزش پولی کالا و خدمات نهایی تولید شده و مبادله شده در یک اقتصاد طی یک دوره زمانی مشخص (معمولا یک سال) » است.

یکی از روشهای اندازه گیری تولید ناخالص ملی راه اندازه گیری هزینه هاست. در این روش کل مخارج صرف شده روی کالاها و خدمات نهایی که توسط خانوار (C)، سرمایه گذاران (I)، دولت (G) و خریداران خارجی (EX- IM) انجام می شود محاسبه می شود.
GNP = C + I + G + EX – IM که مخارج مصرفی بخش خانوار (C) شامل: مصرف کالاهای باودام، مصرف کالاهای بی دوام، و مصرف خدمات می باشد و مخارج سرمایه گذاری (I) شامل: سرمایه گذاری برنامه ریزی شده (خرید ، نصب، تعمیرات و تجهیزات اساسی ابزار تولید؛ ساخت و تعمیرات ساختمان مسکونی؛ تغییر در موجودی انبار) و خاص صادرات و واردات EX – IM است.

دراقتصاد کشورهایی مثل ایران که نقش دولت به دلیل حجم بزرگ آن که شامل هزینه های جاری ونیز هزینه های عمرانی است سهم بزرگی در تولید ملی دارد.

در دهه هایی که ایران بیشترین صادرات نفت خام را داشت و درآمدهای سرانه نفت رقم چشمگیری بود دولتهای وقت علاوه براینکه به کارکنان خود حقوق ومزدهای بالاتری می دادند در آموزش وپرورش و در بهداشت و در پرداخت یارانه ونیز هزینه های عمرانی مخارج بزرگی انجام می دادند که به رونق تولید ملی منجر می شد.

از سوی دیگر خانواده ها نیز با دریافت مزد وحقوق بالاتر به رغم نرخ پس انداز شاید بالاتر نسبت به درآمدشان اما هزینه های آنها به رونق تولید منجر می شد.

از طرف دیگر پس انداز خانواده ها از راههای گوناگون مثل سپرده گذاری در بانکها یا خرید سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس سهام واز مسیرهای دیگر به سرمایه گذاری تبدیل می شد. رشد مصرف کل در واقع یکی از نمادهای رشد تولید ناخالص ملی یا داخلی بوده است.

نموداری که دراین صفحه می بینید و از سوی کوثر یوسفی در نشست کارشناسی موسسه عالی مدیدریت و برنامه ریزی ارایه شده است روندهای مصرف دولت و مصرف بخش خصوصی را نشان می دهد.

 

کاهش نرخ مصرف کل ونرخ رشد مصرف خانوارها که درسال ۱۳۸۶ به صفر می رسد همانطور که نمودار نشان می دهد نرخ رشد مصرف پس از تحریم های سازمان ملل متحد روندی کاهنده دارد واین روند تا زمان امضای برجام ادامه دارد . بر اساس داده های این نمودار درسالهای بین اجرای برجام تا خروج ترامپ از برجام وضعیت مناسب شده و پس از آن دوردوباره در مسیر سرازیری قرارمی گیرد..فراز ها وفرودهای مصرف کل همانطور که نموار نشان می دهد با رخدادهای بیرون از محیط ملی که متاسفانه برای ایران همواره ناخوشایند بوده است نشان می دهد تولید ناخالص داخلی چرا در دهه ۱۳۹۰ با نرخ رشد میانگین صفرروبه روشد.

در این سالها براساس یافته هایی که درنمودار نیز دیده می شود سطح مصرف خانوارها و در نتیجه رفاه شهروندان روندی به شدت نزولی دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309019
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا