عقبگرد ۲۰ درصدی بدهی خارجی ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آخرین بررسی های بانک مرکزی از وضعیت بدهی خارجی کشور نشان می دهد که میزان این بدهی در پایان نیمه نخست سال ۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار بوده که ۴ میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار آن بدهی های میان مدت و بلندمدت بوده است. در عین حال سهم بدهی های کوتاه مدت نیز در دوره یاد شده یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون دلار اعلام شده است.

این تعهدات بر مبنای یورو نیز بالغ بر ۶ میلیارد و ۹۸۹ میلیون یورو اعلام شده که ۵ میلیارد و ۵۷ میلیون یورو از این میزان مربوط به بدهی ‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و ۹۳۲ میلیون یورو نیز مربوط به بدهی ‌های کوتاه ‌مدت است.

اما آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده، میزان بدهی ‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال گذشته برابر با ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب می توان گفت که بدهی های خارجی ایران در نیمه نخست امسال با کاهش بیش از ۲۰ درصدی همراه بوده است. ناگفته نماند که میزان بدهی خارجی کشور در پایان شهریور ماه سال قبل معادل ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بوده که در این حالت می توان گفت بدهی خارجی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد کمتر شده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش اخیر خود اعلام کرده بود که ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه دارد. صندوق بین المللی پول در گزارش خود، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی را ۰.۵ درصد اعلام کرده بود که کمتر از همه کشور‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309243
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا