خیز دوباره دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار ارز طی حدود یک ماه و نیم گذشته تحولات زیادی را از سر گذرانده است. خیز برداشتن دلار در آبان ماه و رشد پله ای آن که منجر به شکستن رکوردهای جدید قیمتی شد تنها گوشه ای از تحولاتی است که بازار ارز در این مدت به خود دیده است. در هفته های گذشته هرچند بازار ارز شاهد عقبگرد قیمتی بود و دلار نوسانات اندکی را در کانال ۳۵ هزار تومانی تجربه می کرد، اما از دیروز شاهد بازگشت اسکناس آمریکایی به مسیر صعودی هستیم.

در حال حاضر نیز دلار با نرخ ۳۶ هزار و ۱۸۰ تومانی ارزش گذاری شده است که نشان می دهد بازار ارز میل به افزایش قیمت دارد. اگر نگاهی به تحولات بازار ارز در دو ماهه اخیر بیندازیم نیز متوجه می شویم که از ابتدای پاییز تا امروز دلار حدود ۴۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. با اینکه بانک مرکزی از هفته گذشته اقدام به انتشار اوراق ارزی کرده و تلاش می کند نرخ ها را در بازار مدیریت کند اما طبق پیش بینی ها این سیاست تنها اثرات مقطعی دارد.

بانک مرکزی اما به انتقادات در این خصوص جواب داده و گفته «بانک مرکزی تصمیم گرفت تا از طریق انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه‌مدت (سه‌ماهه)، بخشی از تقاضای موجود در بازار ارز را پاسخ دهد. یکی از نکات اساسی در طراحی این سیاست ناظر بر آن است که دارایی پایه اوراق مورد پذیرش سرمایه‌گذاران قرار گیرد و بازار نقدی آن نیز در کشور از عمق کافی برخوردار باشد؛ علاوه بر این، بانک مرکزی نیز به سهولت امکان تامین اسکناس آن را در سررسید (در صورت درخواست دارنده اوراق) دارد». این موضوع در حالی از سوی بانک مرکزی مطرح می شود که کارشناسان یکی از دلایل اصلی ثبات قیمتی در هفته گذشته را عرضه سنگین ارز در بازار عنوان می کنند.
اما بعد از تحولات هفته های اخیر بازار ارز، در هفته جاری بازار طلا نیز تغییر جهت داده و سرعت افزایش قیمتها در این بازار بیشتر شده است. در این رابطه می توان به عبور سکه از قله تاریخی ۱۷ میلیون تومانی اشاره کرد.

سکه در حالی در حال پیشروی در مسیر صعود است که بانک مرکزی در هفته های گذشته اقدام به انتشار اوراق سکه کرد تا بخشی از نقدینگی موجود در بازار را جمع آوری کند. با این حال به نظر می رسد که این سیاست نیز با نتیجه خاصی همراه نبوده نقدینگی های سرگردان این بار سر از بازار سکه درآورده اند. به نظر می رسد تحرکات جدید قیمتی در بازار ارز و سکه می تواند زمینه ساز ورود خریداران بیشتر به این دو بازار شود. در صورتی که انتظارات معامله گران در سایه چالش های سیاسی و اقتصادی افزایشی باقی بماند عقب گرد قیمتی در بازارها دور از انتظار خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 309283
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا