ردیابی توده گاز متان در جنوب تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز: زاکانی چهار روز پس از اولین واکنش خود نیز اظهار کرد: تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم؛ اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد.

همچنین حدود سه هفته پس از وقوع این رخداد مهدی چمران – رییس شورای شهر تهران – با اشاره به انتشار این تصویر از توده گاز متان در جنوب تهران توسط ناسا، می‌گوید: عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است.

در حالی مسوولان شهری به انکار گزارش ناسا پرداختند که یک شرکت دانش بنیان ایرانی نیز تصاویر ماهواره‌ای ناسا را مبنی بر وجود ابرتوده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران تایید کرد.

حال با گذشت حدود یک ماه از انتشار گزارش ناسا پیام جوهرچی ضمن اشاره به رایزنی‌های محیط زیست درباره گزارش ناسا برای ابرتوده ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب شهر تهران دوباره گفته است: نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند.

داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره نامه نگاری های محیط زیست با شهرداری به جهان صنعت نیوز گفت: محیط زیست درباره وجود گاز متان در جنوب شهر تهران به شورای شهر تهران و شهرداری تهران نامه نوشته است. طبیعتا وجود گاز متان در جنوب شهر تهران را نمی توان تکذیب کرد. بنابراین باید اقداماتی درخصوص رفع آن انجام دهد.
وی افزود: شهرداری تهران در سال ۹۵ در دوران آقای حناچی برای حل این موضوع تا پای قرارداد با شرکت های کره جنوبی رفته بود اما بنا به دلایلی قضیه منتفی شد. این در حالی است که ظرفیت گاز متان برای تولید انرژی کشور صرف اقتصادی دارد.
این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: در هر صورت پیش از این درباره ساماندهی سایت آراد کوه صحبت کرده بودیم. با این ساماندهی موضوع شیرآبه نیز حل می شد. همچنین حذف موضوع دفع پسماند در آراد کوه مطرح است. کاهش پسماند و تفکیک زباله از مبدأ نیز باید بررسی شود. چرا که در نهایت باید زباله کمتری دفع شود. اگر مدیریت صحیح اعمال شود با سرمایه گذاری شرکت های خصوصی میتوان از این موضوع بهره اقتصادی برد.

گل علیزاده با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ ساله در آرادکوه زباله دفع می شود، گفت: چنین حجمی از دفع زباله در آرادکوه قطعا آسیب های دارد. سال ۹۵ و ۹۸ آقای حناچی با نامه به آقای جهانگیری درباره گاز متان و مشکلاتی که در عقد قرارداد با شرکت کره ای به وجود آمد صحبت کرده بود. حتی شرکت کره ای اقدامات اولیه را انجام داد اما متاسفانه به دلیل تضمینی که شرکت کره ای به دنبال آن بود و پایان یافتن زمان فرصت از دست رفت.
او ادامه داد: گاز متان گازی گلخانه‌ای است و در ارتفاع نیز حالت اشتعال نیز قطعا نخواهد داشت. برای محیط زیست مضر است چراکه گاز مخربی است که بر گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی تاثیر دارد. درباره تاثیر آن بر سلامت مردم باید وزارت بهداشت توضیح دهد. اما بعید میدانم تاثیری بر سلامت مردم داشته باشد‌. با این حال گاز متان مختص به ایران نیست بلکه در کلان شهرهای دنیا وجود دارد، موضوع مهم ساماندهی این قضیه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309322
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا