فرصتی طلایی برای بازنگری در سیاست‌های کلی راه و شهرسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار مسکن یکی از متشنج‌ترین و ملتهب‌ترین بازارهای کشور محسوب می‌شود؛ بازاری که به تبع افزایش قیمت و ناآرامی در بازارهای موازی با تشدید بحران و تعمیق رکود روبه‌رو می‌شود؛ رکودی که در حال حاضر هم بر ساخت و ساز و هم بر معاملات حاکم شده است.
با اینکه وزیر پیشین راه و شهرسازی در عمل نتوانست گره‌ای از مشکلات بازار مسکن کشور باز کند و تنها به شعار و نمایش بسنده کرد، بدیهی است در حالی که وزارت راه و شهرسازی متصدی خاصی نداشته باشد، بازار مسکن کشور آسیب‌پذیرتر از قبل خواهد بود؛ بازاری که بیش از هر زمانی نیازمند توجه و بازنگری در سیاست‌های کلی است.
فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان کشور در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» گفت: با توجه به صحبت‌هایی که در یک سال گذشته در خصوص انتزاع وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، در حال حاضر باید فرصت را مغتنم شمرد و در خصوص جداسازی وزارت راه از مسکن بررسی‌های لازم صورت بگیرد.
او افزود: پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب وزیر جدید، آسیب‌شناسی ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی انجام شود. تکلیف بازار و شرایط تولید و عرضه مسکن کاملا بدیهی و مشخص است. آمار بیانگر این موضوع هستند که شرایط مناسبی در هیچ زمینه‌ای طی ۱۵ سال گذشته در حوزه مسکن وجود نداشته است. حتی تمام اهدافی که در برنامه توسعه کشور برای حوزه مسکن برنامه‌ریزی شده بود، به سرانجام نرسیده‌اند؛ اهدافی در خصوص حوزه بازآفرینی شهری، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های ناامن. در برنامه سوم توسعه برنامه‌ریزی‌هایی برای احیای بافت‌های فرسوده انجام شد. با این وجود کماکان شرایط این بافت‌ها نامناسب بوده و هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است.
دبیر کانون انبوه‌سازان کشور اضافه کرد: در حوزه مسکن اجاره‌داری تکلیف کاملا مشخص است. مایه تاسف است که اعلام کنیم امروزه حدود ۸ میلیون خانوار در مسکن‌های استیجاری زندگی می‌کنند؛ موضوعی بر خلاف شرایط فرهنگی و اجتماعی. چرا که بیشتر مردم کشور ترجیح می‌دهند در مسکن‌های ملکی زندگی کنند و نه استیجاری. طی ده تا پانزده سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی تعداد خانوارهای اجاره‌نشین روبه‌رو بوده‌ایم.
پورحاجت در ادامه افزود: در خصوص کمبود مسکن باید گفت که شوربختانه در حال حاضر با کمبود حدود ۵ تا ۶ میلیون واحد مسکونی در کشور روبه‌رو هستیم. در طی سال‌ها دولت‌های مختلفی بر سر کار آمده و صحبت‌های گوناگونی را مطرح کرده‌اند. با این وجود تمام این صحبت‌ها فقط بر روی کاغذ بوده و برنامه مشخصی برای اجرای آنها ارائه نشده است.
دبیر کانون انبوه‌سازان کشور همچنین گفت: در حوزه آمایش سرزمینمان که به نظر می‌رسد یکی از استراتژیک‌ترین موضوعات حال حاضر کشور است، شرایط مناسبی وجود ندارد. با مطالعه جغرافیای ایران می‌بینیم که مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور در حال خالی از سکنه شدن هستند. از طرفی فرصت بکر و طلایی موجود در منطقه جنوب شرق کشور (سواحل مکران) نادیده گرفته شده‌اند. از سوی دیگر در مناطق شمالی و شمال غربی کشور با تراکم جمعیت روبه‌رو هستیم؛ موضوعی که نیازمند بررسی و تحلیل است.
پورحاجت گفت: در حوزه مسکن و شهرسازی نیز که شرایط به وضوح مشخص است. سیما و منظر شهری ما از آن جایگاه اصیل ایرانی خود فاصله گرفته و در حال فراموشی است. شرایط در حال کشیده شدن به تنگنا است. به هرصورت در حوزه مسکن و شهرسازی شرایط مناسبی وجود ندارد. همین اوضاع بر حوزه حمل و نقل نیز حاکم است. وضعیت ناوگان هوایی، حمل و نقل جاده‌ای نیز قابل بررسی و تحلیل هستند.
دبیر کانون انبوه‌سازان کشور خاطر نشان کرد: پیشنهاد من مشخصا این است که قبل از معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی توسط دولت، مجلس بررسی‌های لازم مبنی بر تفکیک وزارت راه و شهرسازی را انجام دهد. باید توجه داشت حوزه زیربنایی کشور ارتباط مستقیمی به حوزه راه و شهرسازی دارد. از همه مهم‌تر تعدد ماموریت‌های زیربنایی و عمرانی کشور به این وزارت بسیار مهم ارتباط دارد. بنابراین بهتر است ما دو وزارت مستقل داشته باشیم تا هر کدام از وزرا بتوانند به نوبه خودشان هم پاسخگویی بهتری داشته باشند و هم عملکرد مناسب‌تری را ارائه دهند.
پورحاجت در پایان گفت: در حوزه وزارت راه و شهرسازی حدود ۲۵ معاونت و سازمان تعریف شده است. هر کدام از اینها ماموریت خاصی دارند. آیا وزیر آینده به تنهایی می‌تواند برای این ۲۵ معاونت به صورت روزانه وقت بگذارد؟ در این خصوص باید توجه داشت که کشورمان دارای ۳۱ استان است. بنابراین ۳۱ مدیرکل نیز در استان‌های مختلف حضور دارند که لازم است به آنها نیز رسیدگی شود. به نظر می‌رسد بررسی دوباره انتزاع این وزارتخانه باید در اولویت قرار گیرد. چنانچه به این اجماع نرسیدند، هر گزینه دیگری هم که برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شود، به احتمال زیاد شرایط به همین نحوی پیش خواهد رفت که ما امروزه شاهد آن هستیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن

شناسه : 309363
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا