آشفته بازار ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تقلای دلار برای افزایش قیمت در سومین روز از معاملات هفته جاری نیز ادامه دارد. با آنکه اسکناس آمریکایی در معاملات هفته گذشته عمدتا در کانال قیمتی ۳۵ هزار تومانی در نوسان بود و انگیزه ای برای عبور از مرزهای روانی بازار دیده نمی شود، اما معاملات این هفته با کشف نرخ جدید برای دلار رقم خورد. در حال حاضر اسکناس آمریکایی در مرز کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان می کند و در برخی از ساعات روز نیز تا سطح ۳۵ هزار و ۹۵۰ تومان عقبگرد قیمتی دارد.
اما تحولات چند روز گذشته بازار ارز به ما چه می گوید؟ واقعیت این است که شتاب رشد قیمتها در این بازار کمتر شده و خبری از جهش های ناگهانی نیست. برخلاف هفته دوم و سوم آبان که دلار با سرعت زیادی در حال حرکت بود و تنها ظرف چند روز توانست تا سطح کانال ۳۷ هزار تومانی بالا بیاید، اما این روزها سرعت حرکت دلار کم اما پیوسته است. کارشناسان می گویند که پیوستگی رشد دلار به این معناست که بازار خود را آماده صعود دوباره می بیند.
اما نکته مهم این روزها داغ شدن بازار اجاره کارت ملی در میان دلالان است. هرچند سوداگران ارزی مدتهاست که پشت در صرافی ها کمین کرده اند و به دنبال کسب سود از شکاف قیمت بازار آزاد و صرافی هستند، اما تعمیق شکاف ارزها انگیزه آنها برای فعالیت های دلالی را بیشتر می کند. در حال حاضر نیز قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۳۵ هزار و ۹۵۰ تا ۳۶ هزار و ۵۰ تومان نوسان می کند، این در حالی است که قیمت دلار در صرافی ها حدودا ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان است. به این ترتیب شکاف قیمتی این دو ارز حدودا ۲ هزار تومان است.
این مساله موجب شده که سوداگران برای خرید دلار سهمیه ای و فروش آن در بازار ارز پشت در صرافی ها صف های طویل تشکیل بدهند. سوداگران برای آنکه بتوانند سودهای کلانی از خرید دلار سهمیه ای و فروش آن در بازار آزاد به دست بیاورند اقدام به اجاره کارت ملی می کنند. نرخ اجاره هر کارت ملی نیز بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اعلام شده است. کارشناسان بر این باورند که سیاست چند ماه اخیر بانک مرکزی مبنی بر خرید و فروش ارز با کارت ملی یکی از دلایل داغ شدن بازار اجاره کارت ملی است. هرچند سیاست گذار این سیاست را با هدف تامین نیازهای ارزی بازار اتخاذ کرده اما به نظر می رسد باعث افزایش معاملات غیررسمی شده است.
در کنار مسائل یاد شده، این روزها شاهد افزایش قیمتها در بازار طلا نیز هستیم. سکه در هفته جاری سقف شکنی کرده و در قله تاریخی ۱۷ میلیون تومانی ایستاده است. برخی رشد قیمت دلار را در دلیل افزایش قیمت سکه می دانند و برخی نیز از کوچ معامله گران ارزی به سمت بازار طلا و سکه خبر می دهند. از سوی دیگر نیز برخی به قیمت گذاری سکه با دلار نزدیک به ۴۰ هزار تومان اشاره و عنوان می کنند که دلار به زودی خود را به این نرخ می رساند.
در مجموع آنطور که به نظر می رسد معامله گران حضور جدی در بازار ارز و سکه دارند و در حال زمینه چینی برای خرید و فروش های سنگین خود هستند. هرچند احتیاط نیز چاشنی فعالیت خریداران و فروشندگان شده و تنشهای سیاسی باعث شده که از خریدهای هیجانی در بازار دست بکشند، اما تصویب دو قطعنامه علیه ایران در مدت اخیر و افزایش چالش های اقتصادی را می توان فاکتورهای مهمی برای تغییر رفتار معامله گران برشمرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 309646
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا