دلار روی موج صعود

به گزارش جهان صنعت نیوز: بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای هفته جاری روند معاملات بازار ارز با تغییراتی همراه بوده است. از یک سو تقلای دلار برای افزایش قیمت به عبور آن از مرز قیمتی ۳۶ هزار تومانی منجر شد و از سوی دیگر معامله گران بازار با احتیاط بیشتری خرید و فروش های خود را در بازار انجام می دادند. این رفتار محتاطانه نیز در واکنش به اقدامات اخیر بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز بوده است.

در همین راستا می توان به اقدام اخیر بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی اشاره کرد. این سیاست با هدف جمع آوری نقدینگی کف بازار در دستور کار سیاست گذار قرار گرفت تا حضور خریداران و فروشندگان در بازار نقدی را کمرنگ کند. بانک مرکزی با اعلام معافیت مالیاتی خرید این اوراق و عدم حذف یارانه نقدی خریداران تلاش کرد که جذابیت این اوراق را برای متقاضیان خرید دلار بالا ببرد. با این حال به نظر می رسد که معامله گران بازار ارز رغبت زیادی به خرید این اوراق نشان ندادند و حتی در روزهای گذشته نیز به صف های طویل پشت صرافی ها پیوستند.

اما بانک مرکزی اقدامات دیگری را نیز در دستور کار قرار داد. یکی از این اقدامات بالا بردن سقف دریافت ارز صرافی هاست. مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی در حساب توئیتری خود در این باره نوشت: «با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید». در کنار این موضوع نیز رئیس بانک مرکزی از بهبود ذخایر ارزی کشور خبر داده است.

علی صالح آبادی دیروز در خصوص وضعیت ارزی کشور گفت: «فروش‌های نفتی در ماه گذشته نسبت به ماه مهر افزایش خوبی داشته است و وضعیت منابع ارزی نیز رو به بهبود است». به نظر می رسد این اقدامات مانع از ملتهب شدن جو بازار ارز شده و حتی در مواردی به حبس دلار در محدوده قیمتی مشخصی انجامیده است. با این حال هنوز هم معامله گران آینده بازار ارز را صعودی می بینند. انتظارات تورمی و تنش های سیاسی عمده ترین دلیل این مساله محسوب می شود.

نگاهی به روند تغییرات قیمت ارز نیز نشان می دهد که دلار برخلاف پیش بینی مقامات روند صعودی خود را ادامه می دهد. در معاملات امروز، اسکناس آمریکایی در حال پیشروی در کانال قیمتی ۳۶ هزار تومانی است و قیمت دلار نقدی تا این لحظه ۳۶ هزار و ۳۲۰ تومان اعلام شده است. از سوی دیگر قیمت دلار در بازار معاملات فردایی نیز ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است. بنابراین می توان گفت که معامله گران بازار ارز محتاطانه تر خرید و فروش های خود را انجام می دهند اما ریسک ‌های اقتصادی کماکان مردم را برای حفظ سرمایه ‌های خود به سمت خرید سکه و ارز خواهد کشاند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 310339
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا