لزوم دوری از قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: موافقان دوری از قیمت‌گذاری دستوری باور دارند اکثر شرکت ‌های فولادی با قیمت‌ های حال حاضر ضرر داده و به این ترتیب دیری نمی گذرد که رو به تعطیلی می روند.  اما پاسخ دولتمردان این است که افزایش قیمت محصولات فولادی رکود بازار فولاد را ایجاد خواهد کرد. به هر حال موضوع مهم این است که گفته می شود با دستوری بودن قیمتها بیشتر شاهد رشد فساد خواهیم بود تا تولید و توسعه!

چندی پیش بود که معاون معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت از نقاط ضعف قیمت گذاری دستوری سخن گفت اما هنوز این روند حل نشده است. به گفته محتشمی پور قیمت‌گذاری دستوری سنوات گذشته در فولاد انجام و نتیجه آن دیده شده است. به طوری که سود زنجیره به بخش انتهایی رسیده اما با خروج وزارت صمت از قیمت‌ گذاری دستوری و متعادل شدن زنجیره، این مشکل تا حدودی حل می شود. با اینکه این مقام مسوول اشاره کرده که‌ سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرد اما در عمل کمتر چنین اتفاقی افتاده است.

ابلاغ کف عرضه کنسانتره و آهن‌اسفنجی

به هر حال امروز مسوولین دولتی باور دارند که  بورس کالا  فرصت شفافیت در اطلاعات را می‌دهد لذا اساسا مسوولین تمایل به ورود به قیمت‌گذاری ندارند اما اگر خود زنجیره فولاد از صدر تا ذیل در قیمت‌گذاری پایه محصولات به توافق برسند دولتی ها هم آن را قبول می کنند.  حالا به تازگی کف عرضه جدید کنسانتره، آهن‌اسفنجی، گندله و کلیه محصولات فولادی در بورس کالا براساس نامه مدیر کل دفتر معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت ابلاغ شده است. مدیر کل دفتر معدنی و تجارت طی نامه‌ای کف عرضه را ابلاغ کرده است. این نامه  که به مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران نوشته شده از روز شنبه ۱۲ آذر قابلیت اجرا دارد.

در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در مورخ هجدهم آبان ماه و تصمیمات کارگروه مدیریت بازار کالاهای پایه بدینوسیله کف عرضه شمش فولادی بیلت و بلوند مقاطع تبدیل میلگرد و تیرآهن اسلپ تختال ورق گرم و سرد ابلاغ می شود. بدیهی است آن شرکت مکلف است فهرست شرکت‌هایی که کف ابلاغی را رعایت کرده و به سامانه جامع تجارت ارسال تا جهت صدور گواهی صادرات به گمرک ایران مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 310490
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا