امتناع پتروشیمی‌ها از تحویل کود شیمیایی با قیمت قبل

جهان صنعت نیوز|سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست افزایش قیمت کودهای شیمیایی توسط پتروشیمی‌ها، گفت: بر اساس گزارش‌های واصله شرکت‌های پتروشیمی از تحویل قیمت کودهای شیمیایی با قیمت گذشته خودداری می‌کنند در صورتی که خوراک خود را با قیمت مصوب تحویل می‌گیرند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت کود شیمیایی اساسا اقدام مناسب و درستی نیست، تصریح کرد: افزایش قیمت کودها موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی مخصوصا گندم به عنوان یک محصول استراتژیک و مورد نیاز کشور در شرایط کنونی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ناهماهنگی در بدنه دولت که شامل وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی می‌شود به کشاورزان آسیب می‌رساند، ادامه داد:توزیع کود شیمیایی با قیمت پایین با وجود اختلاف قیمت در کشورهای همسایه و داخل کشور روند توزیع را مختل کرده و به تجارتی غیر سالم تبدیل شده که در آن رانت و فساد وجود دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه تمهیداتی باید طراحی کنند تا عرضه کود شیمیایی از حالت حواله‌ای خارج شود و کشاورز با اختیار خود اقدام به خرید میزان کود مورد نیاز خود کند، تصریح کرد: دولت باید به کشاورزان در زمینه تعیین نرخ محصولات تولیدی کمک کند.

پتروشیمی‌ها اگر قصد دارند قیمت کود شیمیایی را بر اساس دلار تعیین کنند باید مواد اولیه آنها نیز با نرخ آزاد تامین شود.سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دولت هزینه بسیار زیادی در زمینه تامین خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ ارز دولتی می‌کند، خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها اگر قصد دارند قیمت کود شیمیایی را بر اساس دلار تعیین کنند باید مواد اولیه آنها نیز با نرخ آزاد تامین شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 31068
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا