معرکه دلاری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار ارز در حالی حرکت به سمت کانال جدید قیمتی را آغاز کرده است که سیاست گذار طی دو هفته اخیر اقداماتی را برای کنترل نرخ ارز در دستور کار قرار داده است. اولین اقدام انتشار اوراق ارزی بود که از همان ابتدا زمزمه های ناکام ماندن این سیاست شنیده می شد. با وجود تلاش های گسترده بانک مرکزی برای بالا بردن جذابیت خرید این اوراق با عناوینی از قبیل معافیت مالیاتی و همچنین برقرار ماندن یارانه نقدی افراد، اما متقاضیان ارز عطای اوراق ارزی بانک مرکزی را به لقایش بخشیدند و خرید نقدی ارز را به خرید آتی آن ارجح دانستند.

بانک مرکزی اما از پای ننشست و با اقدامات دیگری از قبیل بالا بردن سهمیه ارز دریافتی صرافی ها به منظور تسهیل خرید و فروش ارز و همچنین افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی تلاش کرد نقش خود را در مدیریت نرخ ارز پررنگ کند. اما این تلاش ها نیز بی نتیجه مانده و بازار بی توجه به این اقدامات در مسیر دیگری در حال حرکت است. طبق بررسی ها، دلار این روزها در کانال ۳۶ هزار تومان جا خوش کرده و کارشناسان از احتمال صعودی شدن دوباره بازار و سقف شکنی اسکناس آمریکایی خبر می دهند.

در توجیه این پیش بینی نیز می توان به مسائلی از جمله تنش ایران با غرب و همچنین چشم انداز نامطمئن اقتصادی اشاره کرد. هرچند مذاکره تلفنی وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حامل پیام های مثبتی بوده اما مشخص نیست که بازار تا چه اندازه این اخبار را در آینده بازار ارز موثر می داند. طبق شنیده ها، امیرعبداللهیان و بورل در گفتگو تلفنی خود آخرین وضعیت روند مذاکره لغو تحریم ‌ها و همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تبادل نظر قرار داده اند و جوزپ بورل از تلاش برای بازگشت طرف‌ های برجام به مذاکرات خبر داده است.

این موضوع اگرچه می تواند برای بازار ارز مهم باشد و حتی بر روند معاملات تاثیر بگذارد، اما همانطور که گفته شد خریداران و فروشندگان این روزها نسبت به اخبار سیاسی نیز بی حس شده اند و با عینک بدبینی به آینده سیاسی و اقتصادی کشور نگاه می کنند. اما در میانه این تحولات، سیاست گذار اقدام دیگری را نیز برای پایان دادن به رشد قیمت ارز در دستور کار قرار داده است. اعلام ممنوعیت خرید و فروش ارز در خیابان موضوعی است که از روز گذشته دست به دست می شود. هدایت بهرامی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ درباره ممنوعیت فروش ارز در کنار خیابان یا به عبارتی دست فروشی ارز گفته است «هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از شبکه صرافی و بانکی دلالی محسوب شده و جرم است. بنابراین افرادی که با حضور در کنار خیابان و … اقدام به خرید ارز از شهروندان یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند مرتکب عملی مجرمانه شده ‌اند».

این نخستین بار نیست که سیاست گذار برای کنترل التهابات ارزی پای نیروی انتظامی را به بازار ارز باز می کند. اما تجربه سالهای گذشته نشان داده که برخوردهای انتظامی با معامله گران راه حل مدیریت نرخ ارز نیست و سیاست گذار باید با اصلاحات در ساختار اقتصادی و ارائه یک چشم انداز مثبت از آینده سیاسی و اقتصادی کشور جلوی سقوط قیمت ارز را بگیرد. بدیهی است این قبیل سیاست ها تنها اثر مقطعی دارد و در صورتی که حکمرانی اقتصادی کشور تغییر نکند بازار ارز به حرکت خود در مسیر صعودی ادامه خواهد داد.

 

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 310771
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا