روند کاهشی سهم ایران از بازار جهانی محصولات کشاورزی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چندی پیش اعلام شد که صادرات خشکبار و صیفی‌جات به دلیل تعهدات ارزی دچار روند نزولی شده است. این درحالی است که امکان نگه‌داری این محصولات هم به دلیل افت کیفیت و فسادپذیری، امکان‌پذیر نیست. به طور دقیق تر همچنین اعلام شد که مالیات آب‌مجازی نیز بر روند کاهشی صادرات خشکبار تاثیرگذار بوده است به طوری که  این موضوع صادرات خشکبار در ایران را به کمتر از یک‌میلیارد دلار کاهش داده است.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در این باره اعلام کرد  از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۱ گمرکات بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌ای را اجرا کردند که بنابر آن، از صادرکنندگان نیم‌درصد از ارزش کالاهای صادراتی به‌عنوان مالیات آب‌مجازی دریافت می‌شود.  همین امر موجب‌شد که قیمت خشکبار ایرانی در بازارهای جهانی، غیررقابتی شود و این محصولات نتوانند با رقیبان خارجی خود در این حوزه رقابت کنند. حالا با وجود مزیت‌های رقابتی خشکبار در حوزه صادرات، سهم ایران از بازار جهانی در حال کاهش است.

افت ۷۰ درصدی صادرات زعفران

در این خصوص همچنین  محمدعلی رضایی رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی و زعفران نیز از افت ۷۰ درصدی صادرات زعفران در مقایسه با سال گذشته خبر داده است.

بر همین اساس احمدرضا فرشچیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بیست‌و‌یکمین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اعلام اینکه صادرات محصولات کشاورزی و بازارهای ایران، به طور جدی در شرف تهدید و کاهش سهم است، تاکید کرد که سیر نزولی صادرات فرآورده‌های کشاورزی ایران به دلیل اعمال برخی سیاست‌های ارزی و عدم اصلاح رویه‌های آن برای بخش کشاورزی، آغاز شده است.

به گفته وی، بازارهای درجه یک و دو صادراتی کشاورزی ایران از دست رفته است و این در حالی است که صادرات این بخش باید یک متولی و سیاست‌گذار داشته باشد و همه امور این بخش در وزارت کشاورزی قرار گیرد. فرشچیان این درخواست را مطرح کرد که کمیته‌ای با حضور تشکل‌های بزرگ کشاورزی کشور تشکیل و طی نشست‌هایی مسائل و راهکارهای عبور از مشکلات حوزه کشاورزی با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی و راهگشایی قرار گیرد.

ضرورت ترویج نقش تنظیم گری دولت

در این راستا محمدمهدی نهاوندی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور نیز، افزایش نرخ حق پرچم کشتی‌های ایران در دریای خزر را موجب بالا رفتن هزینه‌های مربوط به تجارت غلات و دیگر فرآورده‌ها عنوان کرد و عباس کشاورز، رئیس انجمن آبیاری و زهکشی نیز با بیان اینکه ۸۵ درصد از صادرات کشاورزی ایران به دو کشور عراق و افغانستان صورت می‌گیرد، آسیب‌شناسی مقاصد صادراتی این محصولات و توسعه بازارها را ضروری عنوان و در عین حال، بر واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوصی و ترویج نقش تنظیم گری دولت، تاکید کرد.

امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی نیز به ظرفیت خالی کارخانه‌های این بخش اشاره کرد و یادآور شد که مجوز صادرات روغن، در گرو تصمیم وزارت کشاورزی معطل مانده است.

اعلام آمادگی بخش خصوصی و تشکل ها

همچنین کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به عدم اجرای اصلاح مصوبه سقف و سابقه واردات اشاره کرد و یادآور شد که با توجه به ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی دولت که وزارت کشاورزی مسوولیت اجرا و اقدام در این زمینه را دارد، این درخواست را مطرح کرد که وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر صمت، آمادگی اجرای مصوبه سقف و سابقه واردات از سوی این وزارتخانه را اعلام کند.

وی همچنین پیشنهاد ورود گندم به سامانه بازارگاه را مطرح کرد و با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی از بخش خصوصی خواسته است تا برای واردات غلات و نهاده‌ها برنامه بدهد، تصریح کرد که در حال حاضر، انجمن غلات ایران، ظرفیت تامین ۸۰۰ هزار تن غلات و ۲۰۰ هزار تن روغن را دارد.

علی تقوی‌فر نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز حذف ارز نیمایی و تک نرخ شدن ارز را منجر به بهبود بخشی از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی عنوان کرد و مداخلات دولت در اقتصاد و کسب‌و‌کار را آسیبی دانست که همچنان به بخش تولید و نیز مصرف‌کنندگان وارد می‌شود.

وی تصریح کرد که بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی در بخش‌ کشاورزی و صنایع غذایی آمادگی پذیرش و قبول مسولیت‌ واگذاری امور این بخش را دارند و دولت در این خصوص نباید نگرانی داشته باشد.

گفتنی است مسحن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مداخلات وزارت کشاورزی در بازار مقطعی است، اعلام کرد: دولت و شرکت پشتیبانی امور دام، صرفا در مقاطعی که تامین نیاز داخل برخی محصولات جدی می‌شود، اقدام به ورود به بازار کرده و تا زمان برقراری تعادل در بازار، این ورود را خواهد داشت و قصد نداریم که شرکت‌های دولتی به عنوان کنشگران بازار وارد عمل شوند. معاون توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک با اتاق بازرگانی و این معاونت برای بررسی موضوعات و اخذ تصمیمات عملیاتی را مطرح کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310803
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا