زمستان سبز برای بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با نوسان اندک ۰.۰۱ درصدی، ۱۳۸ واحد رشد کرد و به محدوده یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۸۵۹ رسید. اما با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند زمستان سبزی در انتظار بازار سرمایه است. برخی از کارشناسان هم هستند که معتقدند تا پایان سال نمی‌توان امید داشت که بورس بتواند عقب ماندگی خود را از سایر بازارها جبران کند.

شاخص قابلیت رشد ۲۰ درصدی را دارد؟

اما در این بین اما رشد قیمت دلار چه آزاد و چه نیمایی تاثیرات خود را در بازار خواهد گذاشت. باید توجه داشت که نرخ ارز نیمایی رشد خوبی داشته و در مدت حدود یک ماه از میانه کانال ۲۷‌هزار‌تومانی به محدوده ۲۹‌هزار‌تومان رسیده است. تداوم این روند می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر گزارش‌های ارائه‌شده در سه‌ماهه سوم بگذارد، با این‌حال اگر کمبود گاز برای صنایع در این سال‌مشکلی خاصی ایجاد کند، باید تاثیر تورم بر صورت‌های مالی را تا حدودی تعدیل کرد.

بهنام علیزاده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با جهان صنعت نیوز می گوید: « پیش از این تحلیل کرده بودیم که اگر قیمت دلار بالای ۳۵ هزار تومان تثبیت شود اثر خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

وی می افزاید: تحلیل ها حاکی از آن است که قیمت دلار بالای این عدد تثبیت شده است. که در این صورت باید گفت که زمستان برای بازار سرمایه سبز خواهد بود.

علیزاده تاکید کرد: شاخص بورس قابلیت این را دارد که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد و شاخص تا عدد ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ نیز پیش روی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بودجه تا چه حد در روند بازار تاثیرگذار است، می گوید: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم بودجه آن طور که گفته می شود تاثیر چشم گیری در روند بازار ندارد مگر اینکه دولت بخواهد در نرخ خوراک پتروشیمی ها تغییر محسوسی ایجاد کند که با توجه به بزرگی شرکت های پتروشیمی و تاثیرشان بر اقتصاد چنین امری بعید است.

وی می افزاید: به نظر می رسد تاثیر متغیرهای دیگر مانند قیمت جهانی کامودیتی ها و قیمت دلار بسیار موثرتر از مسئله بودجه است.»

آنچه که علیزاده در گفت و گو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد البته در سایر تحلیل ها هم به وضوح مشخص است. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به وضعیت بازار‌های جهانی که به مقدار زیادی ناشی از کمبود عرضه کامودیتی‌هایی نظیر نفت و مس است و از سویی دیگر تا حد بسیار زیادی از سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو اثر می‌پذیرد، می‌توان شاهد رونق نسبی در بازار سهام بود. در بازار کامودیتی هم‌اکنون با شرایطی مواجه هستیم که به دلیل فرارسیدن زمستان و قریب‌الوقوع بودن نشست بعدی اوپک‌پلاس احتمالا قیمت سوخت افزایش خواهد یافت. این امر می‌تواند خبر خوبی برای صنایع بورسی باشد که سودسازی آنها به‌طور مستقیم از قیمت نفت اثر می‌پذیرند.

این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هرچند ممکن است زمستان سخت و سردی برای برخی کشورها باشد اما بازار سرمایه می تواند روزهای سبزی را تجربه کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 311233
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا