کار مازوت‌سوزی نیروگاه شازند به کارزار اعتراضی جمع‌آوری امضا کشید

به گزارش جهان صنعت نیوز: مسئله آلودگی هوای شهر اراک به مشکل لاینفک این شهر بدل شده است، شهری که بواسطه همین آلودگی هوا با وجود جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر در لیست کلانشهرهای کشور قرار گرفت و نه تنها مزایای کلانشهری را به خود ندید، همچنان هم بر مدار آلودگی می چرخد.


در طول یک دهه اخیر تلاش های بسیاری برای کاهش آلودگی شهر اراک صورت گرفت و حتی این پروسه تا سال ۹۶ هم به خوبی جواب داد، اما مجددا از سال ۹۶ به بعد روند آلودگی بالا گرفت و هر سال تعداد روزهای ناسالم این شهر از سال قبل بیشتر شد و همین امر باعث شده است که شهروندان این شهر همواره اصلی ترین مطالبه خود را هوای سالم عنوان کنند و حتی در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی در ۳۱ تیرماه امسال نیز این مسئله بارها و بارها از سوی مردم، فعالان محیط زیست و مسئولان ارشد استان مطرح شد تا هیات دولت درک درستی از اصلی ترین خواسته مردم این شهر داشته باشد.

یکم تیرماه امسال که هنوز خبری از استفاده مازوت در نیروگاه حرارتی شازند نبود، دادستان عمومی و انقلاب اراک در جلسه هم اندیشی پیرامون ظرفیت های اجرای قانون هوای پاک در استان مرکزی بره جلوگیری از وقوع آلودگی هوا در زمستان تاکید کرد.

ربیع الله قربانی با تاکید بر اینکه مکلف به اطلاع رسانی در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک هستیم، گفت: وضعیت سوخت نیروگاه شازند باید از سوی شرکت ملی گاز ایران تشریح شود و سهمیه سوخت گاز این واحد افزایش پیدا کند که طبق پیگیری ها در سال گذشته بعضا سهمیه این واحد از ۲ میلیون مترمکعب به ۵ میلیون مترمکعب رسید، اما هم اکنون که نیروگاه، گاز استفاده می کند باز هم شاخص آلودگی بالاست که نشان می دهد منبع آلودگی در فصل سرما صرفا نیروگاه نیست.

این پیگیری ها که در واقع یکی از دغدغه های اصلی مردم این شهر محسوب می شود همواره و در تمام طول سال مطرح است و ۳۱ تیرماه در سفر رییس سازمان محیط زیست به استان مرکزی نیز مطرح شد و علی سلاجقه در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص تامین گاز برای نیروگاه حرارتی شازند در زمستان، بیان کرد: طی مذاکرات صورت گرفته با وزیر نفت، روزانه حداقل سه میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه اختصاص می یابد تا شرایط مناسبی را برای زمستان شاهد باشیم.

امروز ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، ۷۴ روز از آغاز پاییز گذشته و طبق اعلام هواشناسی استان مرکزی، دمای هوا در اراک بیش از حد نرمال است، بارش خاصی نه تنها در استان، بلکه در کشور ثبت نشده و عملا سرمایی را تجربه نکرده ایم، اما نیروگاه حرارتی شازند، از ۲۰ آبانماه، (۳۷ روز زودتر از سال گذشته) رسما استفاده از مازوت را آغاز کرده است.

این مازوت سوزی در حدی در این مجموعه صنعتی ادامه یافت که یک هفته پس از آغاز مازوت سوزی، مسئولین استان تصمیم به واکنش گرفتند و نهایتا در هشتم آذرماه جلسه کارگروه کاهش الودگی هوا را برگزار کردند.

به گفته سرپرست محیط زیست استان مرکزی در جلسه کارگروه، از ۹ آذر ۱۴۰۰ تا ۳۰ بهمن همان سال ۴۷۵ میلیون لیتر و از ۲۰ آبان امسال تا هشتم آذر ۶۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند استفاده شده است.

یوسف یوسفی بیان کرد: از ابتدای سال تا ۲۰ آبان سال جاری از سوخت گاز در نیروگاه حرارتی شازند استفاده شده و از آن تاریخ به بعد، واحد یک در حال تعمیرات بوده و واحدهای ۲ و ۳ و ۴ از مازوت استفاده کرده اند.

علیرغم اینکه جسته و گریخته برخی از مسئولان به شکل غیررسمی مطرح می کردند که نیروگاه صرفا مازوت سوزی نکرده و مقداری گاز نیز در اختیار دارد، اما در جلسه کارگروه، شیخی، مدیرعامل نیروگاه شازند رسما اعلام کرد که از ۲۰ آبان امسال سوخت گاز در نیروگاه صفر شده و در واقع شیر گاز بسته شده و سوخت مایع استفاده می شود.

امروز که ۲۴ روز از مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند می گذرد، هنوز مسئولان استان موفق به برگزاری جلسه با مسئولان ملی نشده اند، البته اعلام شده است که به زودی و طی هفته جاری جلسه ای خواهند داشت، اما مشخص نیست که بتوانند با دست پر به استان بازگردند یا خیر.

در این بین شهروندان و فعالان محیط زیست دست روی دست نگذاشتند و کارزاری به راه انداختند تا شاید بتوانند صدای شهروندان اراکی و شازندی را به گوش مسئولان پایتخت نشین برسانند.

در متن این کارزار که از سوی فعالان محیط زیست، انجمن‌های مردم نهاد و همه مردم شهرستان‌های اراک، شازند و اهالی استان مرکزی و مردم سراسر کشور تهیه شده، خطاب به هیات دولت، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، نمایندگان و رییس مجلس شورای اسلامی، آمده است:

“بعد از سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی و شهر اراک مصوب شد که نیروگاه حرارتی شازند از سوخت گاز استفاده کند و مازوت سوزی متوقف شود، اما نه تنها این مصوبه اجرایی نشد بلکه در اقدامی بی سابقه از اواخر مردادماه و در دل تابستان این واحد صنعتی شروع به مازوت سوزی کرد که تا امروز ادامه داشته و هر روز بیشتر از قبل هوای شهرستان‌های اراک و شازند را آلوده می‌کند.

کلانشهر اراک در میان انبوهی از مجموعه های صنعتی واقع شده است و مازوت سوزی نیروگاه تیر خلاصی به رؤیت شدن آسمان آبی در این شهر است، ضمن آن که از مرداد ماه ۱۴۰۱ ایستگاه های سنجش و پایش کیفیت هوای شهر اراک به طرز مشکوکی دچار اشکال فنی شده‌اند و در انبوهی از دود، هوای سالم یا پاک گزارش می‌دهند و با این شاخص های به اشتباه سالم گزارش شده و مسؤلان دلشان خوش است که وضعیت هوای شهر اراک نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

صدا و سیما کوچک‌ترین واکنشی به آلودگی هوای اراک و شازند نشان نداده و نمی‌دهد و این در حالی است که به محض آلوده شدن هوای پایتخت و دیگر کلانشهرها خبر آلودگی آن را منعکس و منتشر می‌کند و این تبعیض و ستم ناروا هرگز قابل بخشش و توجیه نیست و در پایان، مردم شهرستان‌های اراک و شازند در سکوت کامل دولت، مجلس و سازمان حفاظت از محیط زیست مزه تلخ آلودگی هوا را می‌چشند”.

این کارزار که کار خود را از ۱۱ آذرماه آغاز کرده است، تاکنون به امضای بیش از هزار نفر رسیده است و امضا کنندگان امیدوارند که بتوانند با این کار مطالبه خود که همان داشتن هوای سالم و توقف استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند است را به گوش مسئولان ارشد کشور و تصمیم گیران برسانند.

اقتصاد کلان
شناسه : 311494
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا