آزادی هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان وقایع اخیر/ فقط اغتشاش‌گران در بازداشت هستند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مسعود ستایشی در چهاردهمین نشست خبری خود با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: باید از این بانوی بزرگوار درس زندگی گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان این‌که در ایام‌روز دانشجو هستیم، عنوان کرد: روز دانشجو روزی برای استکبارستیزی است. آمریکا امروز مظهر سلطه‌طلبی و خدعه و نیرنگ علیه ملت‌ها خصوصا ملت ایران است. آمریکا در پی حذف مردم‌سالاری است.

وی تاکید کرد: دانشجویان ما به عنوان رزمندگان صف اول جبهه مقاومت در مقابله با طمع‌ورزی‌های آمریکا هستند. تبیین اقدام اخیر رئیس محترم قوه قضائیه و دستور برای آزادی زندانیان نکته دیگری است و اقتضای تبیین دارد.

ستایشی بیان کرد: با پیروزی تیم ورزشی ما در مسابقات جهانی و برای استمرار بخشیدن برای این شادی و سرور دستوراتی را ریاست محترم قوه قضائیه ابلاغ فرمودند و این در راستای سیاست‌های ابلاغ شده است. نگاه قوه قضائیه ایجاد آرامش، وفاق، دوستی و صمیمت بین افراد جامعه است. یعنی با رأفت اسلامی که صورت می‌گیرد آن‌هایی که متنبه شده‌اند و آن‌هایی که پشیمان بودند به دامان خانواده و اجتماع بازگردند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی شیرینی که مردم را خوشحال کرد رئیس محترم قوه قضائیه دستور آزادی برخی از بازداشت‌شدگان از جمله بازداشت‌شدگان که نقش لیدری، محرک کننده و رهبری نداشتند و صدمه ای به جان و مال مردم نزدند را دادند تا با تمسک به رأفت اسلامی موجبات آزادی آن‌ها فراهم شود. پس از اقدامات قضایی نزدیک هزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شدند که مورد استقبال مردم، نخبگان و جامعه قرار گرفت و موجب شد آرامش، صفا، صمیمیت و همدلی استقرار پیدا کند. این اقدام نشانه همبستگی عمومی در برابر دشمنان بود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه‌های مسبین و متهمان حوادث اخیر که شناسایی و دستگیر شده‌اند با رعایت مولفه‌های سرعت و دقت رسیدگی می‌شود و دادگاه‌ها در حال رسیدگی است و به مرور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که افرادی که در زندان هستند معترض هستند یا اغتشاش‌گر گفت: بارها گفته‌ایم معترض با اغتشاشگر فرق می‌کند، در طبقه‌بندی‌ها هم اعلام کردیم. قانون اساسی شرایطی را در اصل ۲۷ مشخص کرده است. کسانی که معترض هستند را بازداشت نکرده‌ایم و هیچ گونه بازداشتی صورت نگرفته است. برای برخی از این افراد قرار تامین صادر و آزاد شدند. در حال حاضر فقط و فقط اغتشاش‌گرانی که به جان و مال مردم ایران آسیب زده‌اند، در بازداشت هستند.

وی ادامه داد: رسانه‌های بیگانه همواره دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند و به دنبال آشوب‌اند که شرایط را به هم بریزند و کسانی که این کار را انجام می‌دهند حق اظهارنظر ندارند و حق ندارند نسبت به روندهای قانونی ما اظهارنظر کنند. کار رسانه‌های تروریستی و تروریست‌پرور که میدان‌داری می‌کنند و افرادی که فریب خورده تروریست‌ها هستند را معترض معرفی کنند، جای تعجب ندارد.

ستایشی تاکید کرد: کسانی که در ادامه شرارت علیه ملت بزرگ می‌کنند توسط نیروهای حافظ امنیت شناسایی شده و می‌شوند و دستگیر می‌شوند، کسانی که با سلاح گرم زائران حرم شاهچراغ و یا کودک ایذه‌‌ای را به شهادت می‌رسانند آیا معترض هستند؟ اگر این‌ها معترض هستند، پس تروریست کیست؟

وی درباره این‌که تاکنون چه تعداد افراد خارجی در وقایع اخیر دستگیر شدند، بیان کرد: در حوزه حقوق بشر و معاونت بین‌الملل قوه قضائیه کارهای خاصی انجام شده است و ماموریت پیدا کرده‌اند، تعدادی از اتباع در جلسات قبل دستگیر شدند و اتهام این‌ها اجتماع و تبانی ضد امنیت داخلی و خارجی بوده است و بعد از موشکافی بعضی از این‌ها آزاد شدند و برخی دیگر پرونده‌شان در جریان است و تحقیقات ادامه دارد.

ستایشی درباره اینکه آیا از افرادی که در پی پیروزی تیم ملی آزاد شدند تعهد گرفته شده‌ و یا نظارتی روی آن‌ها است، عنوان کرد: برخی از این‌ها حتی شب قبل و یا روز بازی سوم ایران با تدابیری که صورت گرفت آزاد شدند. اتهام‌شان هم اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بود اما با مطالبی که گفتند و اظهارات‌شان قرار شد با تودیع وثیقه آزاد شوند و اگر این افراد اعمال گذشته خودشان را تکرار کنند، مجددا احضار و باید پاسخگو باشند

سخنگوی قوه قضائیه درباره رای پرونده شهید عجمیان گفت: اعتقاد داریم باید در زمان کوتاه اما با دقت کامل به پرونده اغتشاشگران رسیدگی شود. ۱۲ آبان تعدادی اغتشاشگر به بهانه شرکت در مراسم جان‌باختگان در آرامستان بهشت سکینه دست به حوادثی می‌زنند. ایجاد یک زنجیره انسانی می‌کنند، اقدام به بستن آزاد راه کرج -قزوین می‌کنند، عبور و مرور را مختل می‌کنند، مامورین را مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند و شهید عجمیان را با آن شدت جراحات به شهادت می‌رسانند. برای این پرونده یک پرونده ویژه تشکیل شد، بازپرس ویژه گذاشته شد و طبق دستور اداره کل اطلاعات استان البرز فرآیند شناسایی همه افراد دخیل در بحث صورت پذیرفت و محقق شد. تاکید شد احکام باید قاطع و بازدارنده باشد و باتوجه به دستورات قاطع رئیس قوه قضائیه متهمان به ویژه متهمانی که با چاقو موجبات شهادت شهید عجمیان را فراهم کردند با وجود پوشش‌هایی که داشتند با هدف اینکه شناسایی نشوند، شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در ۲۱ آبان کیفرخواست پرونده شهید عجمیان صادر شد، برای ۱۶ نفر قرار جلب صادر شد و در ۹ آذرماه کمتر از یکماه پس از شهادت، جلسات دادگاه برای برای ۱۳ نفر و همزمان دادگاه ویژه کیفری که دادگاه اطفال است برای افرادی که زیر ۱۸ سال هستند، با حضور والدین و وکلا برگزار شد.

ستایشی گفت: در ۱۴ آذر احکام صادر شد و بر اساس احکام صادره برای ۵ نفر از متهمان که ایجاد ضرب و جرح کردند و موجب این شهادت شدند به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب علیه امنیت کشور حکم اعدام صادر شد و یازده متهم دیگر از جمله ۳ جوان زیر ۱۸ سال به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند احکام صادره غیرقطعی است و در صورت فرجام‌خواهی قابلیت فرجام‌خواهی دارد.

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت درباره پرونده اکبر طبری گفت: در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک حکم این قضیه صادر شده و کلیه اموالی که موضوع بزه پولشویی بوده است ضبط شده است و یک چهارم اموال به قیمت روز به عنوان تنبه ضبط شده است.

وی درباره پرونده شهید فخری زاده عنوان کرد: پرونده شهید فخری‌زاده ۱۵ متهم دارد، ۹ نفر اتهام مشارکت در افساد فی الارض به طریق مشارکت در ترور شهید فخری‌زاده که از سوی رژیم صهیونیستی طراحی شده بود، دارند و مابقی هم در حال رسیدگی است.

ستایشی در خصوص نظارت قوه قضائیه روی مسئله حجاب گفت: بحث حجاب، بحث یک قوه نیست و فراقوه‌ای است و ۳ قوه باید باهم نشست داشته باشند و جلسات تخصصی تشکیل دهند و کارشناسانه ابلاغ کنند. در ۳ قوه جلسات تخصصی برقرار است. کارگروه‌هایی تشکیل شده است و در راستای بررسی اجرای راهکارهای عفاف و حجاب کار می‌کنند و راهکارهای لازم از طریق قوه به مبادی ذی ربط داده شده است، اما استحضار داشته موضوع حجاب یک موضوع فرهنگی و متعلق به ملت است و از آحاد مردم پذیرفته شده است. باید با خرد و عقل ملی از ارزش‌های خودمان دفاع کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درباره این‌که چرا تاکنون رأی دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت ناشی از شهادت شهید سلیمانی و همراهان صادر نشده است، گفت: در خصوص جنبه کیفری این پرونده در ناحیه دادسرای تهران ویژه امور بین‌الملل برگزار می‌شود که پرونده مورد رسیدگی واقع شده و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

ستایشی افزود: برای تحقیقات این پرونده حوزه بین‌الملل قوه قضائیه فعالیت‌هایی داشته است. برای رسیدگی به این پرونده باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برخوردار شویم و وزارت خارجه نهایت همکاری را در این خصوص انجام داده است.

وی ادامه داد: مکاتباتی هم با سفارت سوئیس به عنوان دفتر حافظ منافع دولت آمریکا انجام شده است. پرونده‌ای در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران، تحت نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران با دقت و صحت در حال رسیدگی است.

ستایشی درباره پرونده حبیب‌الله چعب هم گفت: اتهام این فرد هم افساد فی‌الارض است و این پرونده به زودی تعیین تکلیف شده و حکم صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده شارمهد گفت: اتهام این فرد افساد فی‌الارض از طریق طراحی و انجام اقدامات تروریستی است و به زودی حکم این پرونده هم صادر می‌شود.

وی درباره واکنش ایران در خصوص قطعنامه ضد ایرانی شورای حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران صدور این قطعنامه را کاملا سیاسی می‌داند و به انضمام سازوکار‌های تحقیقی که دارد رد می‌کند. حامیان این قطعنامه خودشان را حامی حقوق بشر می‌دانند اما خودشان از ناقضان حقوق بشر هستند. هنوز آثار بمب‌های شیمیایی روی بدن جانبازان قرار دارد. ۸ سال در زمان جنگ آلمان‌ها در حوزه حقوق بشر با ما چه کردند. ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه اقدامات لازم را انجام دادند.

ستایشی درباره انتشار فایل‌های منتشر شده از هک یک خبرگزاری داخلی گفت: ما متاسفیم این اتفاق برای خبرگزاری وزین فارس ایجاد شد. این اتفاق هم باعث تاسف و هم باعث توجه به ضریب‌های حفاظتی شده است. تا جایی که من مطلع هستم چیزی که بتوان عنوان بولتن‌ها را به خبرگزاری فارس ارتباط داد دریافت نشده است. اما یکی از افراد شاخص این خبرگزاری اخباری را بدون صحت سنجی جمع‌آوری کردند که مورد تعرض واقع شده است. ما چیزی که مربوط به خبرگزاری ارزشی مرتب با سپاه پاسداران باشد دست پیدا نکردیم و یک نفر در این قضیه به موجب قرار قضایی بازداشت است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص احکام تأیید شده برخی اغتشاشگران اخیر گفت: بر اساس تأکیدات رئیس قوه قضائیه و دستورالعمل‌های صادره از ناحیه دادستانی کل کشور، تشکیل شعب خاص بازپرسی از قضات باسابقه استفاده شده و تحقیقات به صورت شبانه‌روزی انجام شده است.

وی افزود: عمده پرونده‌های مهم منتهی به صدور کیفرخواست شده و به دادگاه ارسال شده است. در رابطه با دادگاه هم باید گفت که قاضی دادگاه با توجه به مفاد کیفرخواست و ابعاد پرونده و نکات مطروحه در پرونده، مبادرت به گرفتن تصمیم می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این تشخیص، تشخیص قاضی است. اما باید گفت که سرعت توأم با دقت برای ما مهم است و تلاش داریم کلیه پرونده‌ها با توجه به دو مؤلفه، تعیین تکلیف شود و توصیه قوه قضائیه به دادگاه صالحه این است که کسانی که واجد رأفت هستند، مد نظر قرار دهند و در بعد از صدور رأی تأسیسات ارفاقی را هم لحاظ کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با مسببان حوادث هم اعتقاد ما این است که تنبیه و بازدارندگی باید متناسب با جرم و عبرت آموز باشد.

ستایشی در خصوص احتمال صدور مجازات‌های جایگزین حبس برای بازداشتی‌های حوادث اخیر گفت: قانون به طور خاص برای این موارد تصمیم گیری کرده است.

ستایشی در خصوص پرونده‌های مربوط به محاربه در اغتشاشات اخیر گفت: تا این لحظه ۷ نفر در حکم محاربه و افساد فی الارض محکومیت بدوی دریافت کردند.

وی ادامه داد: اگر این افراد اعتراض به رأی داشته باشند حسب مورد قابلیت فرجام خواهی در دیوان عالی کشور دارند. برخی از پرونده‌ها هم اعاده شده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 311870
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا