۵ چالش فرمانده جدید ارتش پاکستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این حال شواهد نشان می‌دهد منیر در زمانی که پاکستان با بحران‌های متعددی مواجه است، قدرت را به دست گرفته؛ زیرا پاکستان امروز با یک اپوزیسیون متعهد برای برگزاری انتخابات فوری، فروپاشی اقتصادی و سیل‌های ویرانگر تاریخی که یک سوم کشور را به زیر آب برده مواجه است.

چالش سیاست داخلی

به گزارش الجزیره، تحلیلگران می‌گویند مهم‌ترین چالشی که فرمانده جدید ارتش باید با آن مقابله کند، هرج و مرج و بی‌ثباتی است که از زمان برکناری نخست‌وزیر سابق عمران‌خان، سیاست را فرا گرفته است. خان در آوریل سال‌جاری رای اعتماد پارلمان را از دست داد؛ شکستی که به گفته او توسط ایالات متحده و در تبانی با رقبای سیاسی او و ارتش قدرتمند سازماندهی شد.

با این حال در یک چرخش معنادار، عمران‌خان به عنوان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان ماه گذشته اعلام کرد که دیگر آمریکا را برای برکناری خود مقصر نمی‌داند و در صورت بازگشت به قدرت خواهان روابط خوب با واشنگتن است. اگرچه خان همچنان به شدت از ارتش به دلیل مداخله در سیاست انتقاد می‌کند، اما همزمان از ارتش خواسته تا انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار کند.

در این رابطه مجید نظامی، تحلیلگر سیاسی مستقر در لاهور به الجزیره می‌گوید که دوران ریاست عاصم منیر بر ارتش بسیار تحت تاثیر سخنان ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده پیشین ارتش قرار می‌گیرد. او ماه گذشته و پیش از کنار رفتن از پست فرماندهی، خطاب به مقامات ارشد نظامی اعلام کرد که ارتش تصمیم دارد دیگر در مسائل سیاسی دخالت نکند. زیرا این امر که در گذشته به وفور اتفاق افتاده خلاف قانون اساسی کشور است.

به همین دلیل است که حالا عاصم منیر در سمت جدید خود باید اعتبارش را به عنوان یک فرمانده بی‌طرف ارتش تثبیت کند. در واقع اکنون بسیاری از کارشناسان در پاکستان معتقدند که ارتش در زمان ریاست عاصم منیر باید از نفوذ فراقانونی خود بر ساحت سیاسی، قضایی و رسانه‌ای کشور بکاهد.

تصویر نظامی دومین چالش مهم فرمانده جدید ارتش پاکستان، وجهه ارتش در میان مردم است. ارتش پاکستان بیش از ۳۰ سال در طول ۷۵ سال گذشته که پاکستان به استقلال دست یافته بر کشور به صورت مستقیم حکومت کرده و در زمان‌های دیگر نیز وزنه‌ای قابل ملاحظه در سیاست داخلی و خارجی کشور بوده است. در این رابطه آصف یاسین مالک، وزیر دفاع سابق و افسر بازنشسته ارتش معتقد است که «مدیریت ادراک» چالشی مهم برای منیر خواهد بود. در واقع اولین مساله مدیریت کاهش نفوذ ارتش در سیاست داخلی پاکستان است که می‌تواند به شدت به طرز تفکر عملیاتی ارتش لطمه بزند.

تهدید تحریک طالبان

از سوی دیگر عبدالسید کارشناس پاکستان و افغانستان معتقد است که یکی از چالش‌های مهم عاصم منیر، مهار تهدید فزاینده تحریک طالبان پاکستان (TTP) است. هفته گذشته این گروه که از لحاظ ایدئولوژیک با طالبان افغانستان همسو است، آتش‌بس با دولت پاکستان که با میانجیگری کابل در ماه ژوئن برقرار شده بود را شکست. در بیانیه این گروه تاکید شده که حملات جدیدی را در کل کشور در دستور کار داشته باشند. تنها دو روز پس از انتشار این بیانیه بود که سه نفر از جمله یک افسر پلیس در یک انفجار انتحاری در یک مرکز واکسیناسیون فلج اطفال در شهر کویته کشته شدند.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط موسسه مطالعات صلح پاکستان، تحریک طالبان پاکستان تنها در سال‌جاری بیش از ۷۰ حمله مسلحانه انجام داده که ده‌ها کشته برجای گذاشته است. دولت پاکستان از کابل می‌خواهد که علیه رهبری تحریک طالبان پاکستان که گفته می‌شود حملات آنها از داخل افغانستان سازماندهی می‌شود اقدام کند. در همین رابطه به گفته سید، اسلام‌آباد تنها دو راه‌حل برای مهار این چالش دارد. یک راه‌حل سیاسی و دیگری گزینه‌ نظامی. اگر پاکستان گزینه دوم یعنی عملیات نظامی را انتخاب کند، با حکومت طالبان مستقر در کابل دچار زاویه شده و اهداف استراتژیکش در داخل افغانستان مختل خواهد شد. بنابراین پاکستان تنها در این شرایط می‌تواند به راه‌حل سیاسی و غیرنظامی برای مهار تحریک طالبان پاکستان چشم داشته باشد.

چالش درگیری با هند

مساله بعدی برای عاصم منیر، هند به عنوان رقیب اصلی پاکستان است. هر دو کشور دارای قدرت هسته‌ای بوده و تاکنون سه جنگ تمام‌عیار را با یکدیگر تجربه کرده‌اند. هر دو کشور همچنین دیگری را متهم به اجرای عملیات تروریستی در داخل خاکشان می‌کنند. در این میان شاهد بودیم که در سال ۲۰۱۹، پس از آنکه هند، دولت پاکستان را مسوول یک حمله مرگبار در کشمیر دانست، یک حمله هوایی در سراسر نوار مرزی تدارک دید که این امر دو کشور را در آستانه یک جنگ تمام‌عیار دیگر قرار داد. البته درگیری‌های مکرر میان دو کشور در امتداد مرز هیمالیا تا مارس ۲۰۲۱ ادامه یافت تا اینکه اسلام‌آباد و دهلی نو تصمیم به توافق آتش‌بس منعقد شده در سال ۲۰۰۳ پایبند باشند.

در این میان منیر چند روز پس از تصدی پست فرماندهی ارتش از کشمیر تحت مدیریت پاکستان بازدید کرد و در آنجا متعهد شد که «از هر وجب از سرزمین مادری خود دفاع کند». او گفت: دولت هند هرگز نمی‌تواند به طرح‌های پلید خود دست یابد.

موازنه میان چین و آمریکا

پاکستان از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با چین و ایالات متحده دارد و بسیاری از ناظران می‌گویند حفظ روابط نزدیک با این دو رقیب جهانی یکی از چالش‌های اصلی منیر خواهد بود. پاکستان حدود یک دهه گذشته اتکای فزاینده‌ای به همسایه شمال شرقی خود داشته و چین میلیاردها دلار در پروژه‌های سراسر پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.

از سوی دیگر شاهد هستیم روابط پاکستان با آمریکا که در دوران نخست‌وزیری عمران‌خان دچار سردی شده بود، اکنون توسط نخست‌وزیر فعلی یعنی شهباز شریف در حال بازگشت به مدار سابق است. علاوه بر ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده سابق ارتش نیز در آخرین ماه حضور خود به چین و آمریکا سفر کرده بود. در این رابطه مالک وزیر دفاع سابق پاکستان به الجزیره می‌گوید که چینی‌ها هرگز به ما دیکته نکرده‌اند که با چه کسی دوست و یا با چه کسی دشمن باشیم. اما به نظر می‌رسد که آمریکا و غرب در نوع و سطح روابط ما با چین مشکل داشته باشند.

در نتیجه ناظران معتقدند منیر باید راهی برای متعادل کردن «فشارهای رقابتی» پکن و واشنگتن بیابد. در واقع پاکستان به دنبال کمک نظامی و اقتصادی از هر دو کشور بوده و باید راهی برای تامین حمایت لازم از هر دو کشور بیابد. همچنین ارتش نیز باید کاملا از تعاملات سیاست خارجی دولت حمایت کند و در برابر اصرار برای رهبری یا اداره سیاست خارجی خود مقاومت کند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 311963
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا