افزایش قیمت سنگ‌آهن و فولاد 

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گفته می‌شود کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی صورت گرفته که بسیاری از مصرف‌‌کنندگان ورق فولادی، این محصول را با قیمت‌های قبل خریداری کرده ‌بودند، اما این موضوع موجب شده تا موجودی ورق در انبارها بیش از میزان مصرف روزانه شود و صنایع پایین‌‌دستی با مساله کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی روبه‌رو شوند؛ موضوعی که نگرانی‌ها را برای آینده قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش داده است.

اما مساله مهم این است که اخیرا  قیمت‌ها در سطح جهانی تکان خورده و از آنجا که بازارهای ما هم تابع دنیا است بنابراین ظرف یکی، دو ماه آینده قیمت‌ها روند افزایشی را در پیش می‌گیرند و در نهایت در حوزه فولاد و سنگ‌آهن نیز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

افزایش قیمت در حوزه سنگ‌آهن و فولاد

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی آهن و فولاد  در این خصوص به جهان‌صنعت‌نیوز گفت: قیمت‌های جهانی فولاد و سنگ‌آهن در طول دو ماه گذشته کاهش یافته بود که این روند روی بازار فولاد ایران هم تاثیر گذاشت، اما در حال حاضر شاهد هستیم قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته‌اند.

کیوان جعفری‌طهرانی خاطرنشان کرد: در طول دو هفته اخیر قیمت‌ها تکان خورده‌اند بنابراین  با توجه به این مهم باید منتظر ماند تا قیمت‌های جهانی در کل افزایش پیدا کند. او با اشاره به اینکه ایران نیز تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی است، ادامه داد: این روند به بازارهای داخلی نیز منعکس شده و در نهایت در حوزه فولاد و سنگ‌آهن ما نیز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی آهن و فولاد  با اشاره به اینکه این روند در ایران کندتر پیش خواهد رفت، ادامه داد: از آنجا که همیشه بازار داخلی ایران دو ماه از بازار خارجی عقب‌تر بوده است؛ در نتیجه  ما نیز در آینده نزدیک چنین روندی را شاهد خواهیم بود.

بانک‌ها به کمک صنایع بیایند

کارشناسان درباره تبعات کاهش قیمت در بازار فولاد باور دارند صنایعی که در این زنجیره کامل نیستند با چالش بیشتری مواجه خواهند شد. این صنایع باید خود را به فروش با قیمت‌های جدید وفق دهند که به نوعی تحمل این زیان زمانبر خواهد بود و ممکن است این مشکل، شرکت‌های زنجیره فولاد را به شدت دچار مشکل کند.

در این خصوص جعفری‌طهرانی ادامه داد:  اما عواقب این موضوع ممکن است به بانک‌ها نیز کشیده شود، زیرا بسیاری از خریدهای انجام شده در زنجیره فولاد به صورت اعتبار اسنادی بوده و در حال حاضر خریداران نمی‌‌توانند آن اعتبارات را تکمیل کنند و این مساله معوقات بانک‌ها را افزایش خواهد داد. این در حالی است که گفته می‌شود در این راستا بانک‌ها می‌توانند به کمک صنایع آمده تا اتفاقات اینچنینی باعث تعطیلی یا ورشکستگی کارخانجات کشور نشود.

به هر حال، هرچند که برخی باور دارند دولت باید به دنبال چاره‌‌اندیشی برای این موضوع باشد تا امکان کاهش قیمت‌ها از بین برود اما برخی دیگر این روند را تحت تاثیر شرایط جهانی دانسته و به بازگشت قیمت‌ها خوشبین هستند.

درد ناشی از بی‌برجامی

کارشناسان با منفی دانستن تبعات بلاتکلیفی برجام برای بازار فولاد باور دارند که مساله مذاکرات برجامی موجب شده تا انتظاری مبنی بر کاهش قیمت برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به وجود آید و این انتظار سبب تاخیر برای خرید  یا کاهش در میزان خرید شود. در این خصوص پیش‌بینی‌های مختلفی شده است.  به طور مثال اگر برجام اتفاق بیفتد کاهش سه تا چهار هزار تومانی در قیمت دلار خواهیم داشت. برخی هم باور دارند که قیمت دلار در کمترین حالت به همین نرخ فعلی نیمایی می‌رسد. درهرحال این انتظاری است که در بازار هست و تبعات خاص خود را دارد.

فعالان فولادی تاکید دارند که قیمت‌ها نیاز به کف‌سازی دارد. موجودی‌‌ای نیز که با قیمت‌های بالا خریداری شده، باید به‌صورت کالای نهایی در بازار فروخته شود تا در نهایت بازار از یک نقطه شروع جدید، آغاز به کار کند. فعالان فولادی باور دارند که قیمت‌های فعلی قیمت‌های کف بازار باشد تا کاهش بیشتر از این را در بازارهای جهانی و داخل کشور نداشته باشیم.

چین‌، عامل کاهش قیمت سنگ‌آهن و فولاد

اما نگرانی‌ها در مورد سیاست مداوم چین  برای مقابله با کووید صفر و کاهش تقاضای بخش املاک، بر اخبار مربوط به کاهش محدودیت‌های مرزی این کشور برتری داشت و در نتیجه معاملات آتی سنگ‌آهن و فولاد چین کاهش یافت.

قرارداد سنگ‌آهن ژانویه در بورس کالای دالیان چین، معاملات روزانه خود را با ۱/۳ درصد کاهش به ۶۹۶ یوآن (۷/۱۳۹ دلار سنگاپور) در هر تن پایان داد. میلگرد در بورس آتی شانگهای ۵/۱ درصد کاهش یافت، در حالی که کویل نورد گرم ۲ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان اظهار کردند: قراردادهای منطقه‌ای تحت سیاست صفر کووید نشان‌دهنده یک خطر بازدارنده و بازار مسکن به طور قابل ملاحظه‌ای تضعیف شده است.

براساس گزارش رویترز، پکن پیش‌نویس قوانینی را با هدف آسان‌تر کردن ورود برخی خارجی‌ها به چین برای بازدید از مکان‌های گردشگری، پس از ماه‌ها تعطیلی مرزها به دلیل همه‌گیری صادر کرد. در ادامه قرارداد معیار سنگ‌آهن در ماه اکتبر در بورس سنگاپور رشدهای اولیه را معکوس کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 312005
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا