آخرین پیشبینیها از آینده صنعت گردشگری
به گزارش جهان صنعت نیوز: در فاصله زمانی ماههای ژانویه تا سپتامبر در مجموع ۷۰۰ میلیون گردشگر در سطح بینالمللی سفر کردهاند که بیش از دو برابر (+۱۳۳٪) تعداد ثبت شده برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است و این رقم معادل ۶۳ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ است و تا پایان سال جاری میلادی به ۶۵ درصدی از سطح قبل از کرونا میرسد.
براساس برآورد سازمان جهانی گردشگری این نتایج حاصل افزایش تقاضای سفر، بهبود سطح اطمینان و رفع محدودیتها در تعداد فزایندهای از مقاصد بوده است.
آخرین گزارش آماری جهانی گردشگری با برجسته کردن سرعت بهبود این بخش از بدترین بحران در تاریخ خود، نشان میدهد که ورودیهای ماهانه در ژانویه امسال، ۶۴ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ بوده و تا سپتامبر به منفی ۲۷ درصد رسیده است. تخمین زده میشود که تنها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی، ۳۴۰ میلیون ورود بینالمللی ثبت شده که تقریبا ۵۰ درصد از آمار ۹ ماهه است.
*اروپا همچنان پیشتاز بهبود جهانی صنعت گردشگری
اروپا همچنان پیشتاز رشد گردشگری بینالمللی است. این منطقه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ پذیرای ۴۷۷ میلیون مسافر بینالمللی (۶۸ درصد کل جهان) بود که به ۸۱ درصد از سطوح قبل از همهگیری کرونا رسیده است، این رقم بیش از دو برابر آمار سال ۲۰۲۱ (+ ۱۲۶٪) بود که حاصل تقاضای قوی درونمنطقهای و سفر از ایالات متحده است.
*اوضاع در خاورمیانه چگونه است؟
در این میان خاورمیانه شاهد ورود بینالمللی بیش از سه برابر (+۲۲۵%) از ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده که برابر با ۷۷ درصد سطوح قبل از همهگیری است.
در آسیا و اقیانوسیه (+ ۲۳۰ درصد) در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، تعداد ورودیها بیش از سه برابر شد که بازتاب بازگشایی بسیاری از مقاصد، از جمله ژاپن در پایان ماه سپتامبر است.
با این حال، ورود به آسیا و اقیانوسیه ۸۳ درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی مانده است، چرا که چین، بازار اصلی منطقه، همچنان درهای خود را به روی گردشگران بسته است.
* گذر از سطوح قبل از همهگیری
چندین زیرمنطقه در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۰ درصد تا ۹۰ درصد از ورودهای قبل از همهگیری خود رسیدهاند. اروپای غربی (۸۸ درصد) و اروپای مدیترانه جنوبی (۸۶ درصد) سریعترین بهبود را نسبت به سطوح ۲۰۱۹ داشتند.
همچنین در ماه سپتامبر، ورودیها از سطح قبل از همهگیری در خاورمیانه (مثبت ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹) ثبت شد.
*درآمد کدام کشورها رکورد زد؟
در همین حال، برخی از مقاصد از جمله صربستان، رومانی، ترکیه، لتونی، پرتغال، پاکستان، مکزیک، مراکش و فرانسه، افزایش قابل توجهی در درآمدهای گردشگری بینالمللی در هفت تا ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲ ثبت کردند. این بهبود را میتوان در هزینههای گردشگری خارجی در بازارهای اصلی مشاهده کرد، از جمله فرانسه که در این کشور هزینهکرد گردشگران تا ماه سپتامبر فقط ۸ درصد کمتر از درآمد ثبتشده در سال ۲۰۱۹ است.
بلژیک، ایتالیا، ایالات متحده، قطر، هند و عربستان سعودی نیز از دیگر مقاصدی هستند که افزایش چشمگیر هزینهکرد گردشگران را شاهد بودهاند.
*تقاضای شدید برای سفر هوایی و اقامت در هتل
بهبود چشمگیر گردشگری همچنین در شاخصهای مختلف صنعت، مانند ظرفیت سفرهای هوایی و رزروهای هتل در گزارش جدید سازمان گردشگری منعکس شده است. ظرفیت صندلیهای هوایی در مسیرهای بینالمللی (اندازهگیری شده براساس صندلی موجود در مسافت طیشده) در ماههای ژانویه تا آگوست به ۶۲ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسید که اروپا (۷۸ درصد) و آمریکا (۷۶ درصد) قویترین نتایج را ثبت کردهاند. ظرفیت پروازهای داخلی در سراسر جهان به ۸۶ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و خاورمیانه (۹۹ درصد) عملا به سطوح پیش از همهگیری دست یافته است.
در همین حال، براساس گزارش موسسه تحقیقاتی STR، فعال در زمینه آمارهای هتلداری، نرخ اشغال هتلها در جهان از ۴۳درصد در ماه ژانویه به ۶۶ درصد در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ رسیده است؛ اروپا با سطح اشغال ۷۷ درصد در سپتامبر ۲۰۲۲، پس از نرخ ۷۴ درصد در جولای و آگوست، پیشتاز بوده است.
خوشبینی محتاطانه برای ماههای آینده
فضای چالشبرانگیز اقتصادی، از جمله تورم بالا و افزایش قیمت انرژی که با جنگ روسیه در اوکراین تشدید شده است، میتواند بر سرعت بهبود در سه ماهه چهارم و تا سال ۲۰۲۳ تأثیر بگذارد. آخرین نظرسنجی در میان گروه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری حاکی از کاهش سطح اطمینان گردشگران در چهار ماه گذشته اخیر است. با وجود چالشهای فزاینده که به کاهش سرعت بهبود اشاره دارد، درآمدهای صادراتی گردشگری میتواند به ۲/۱ تا ۳/۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ برسد که ۶۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۱ است.
اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانلینک کوتاه :