فاجعه دیگری در راه است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: میان این همه آشوبی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، به نظر می‌رسید که صرافی «بایننس» شرایط بهتری دارد و این افتان وخیزان‌های موجود، اثری بر آن نداشته است. مدیرعامل «بایننس» خود را به‌عنوان تنها مدافع قانونی بخش رمزارزها معرفی می‌کند و بعد از سقوط صرافی FTX، صندوق ارز دیجیتال SAFU را در میان ابهامات زیاد در مورد شفافیت آن راه‌اندازی کرده است.
از سوی دیگر، «ژائو» به طور فزاینده‌ای درگیر شوخی کلامی با بنیانگذاران صرافی‌های دیگر و حذف توئیت‌هایی است که به رقبا حمله می‌کند یا تعداد زیادی توکن را بین کیف پول‌ها منتقل می‌کند. ذکر این نکته کافی است که پیش از فروپاشی FTX درگیری مستقیم بین «سم بنکمن» و «ژائو» رخ داده است. کامیونتی کریپتو در توئیتر اخیرا چندین شک و ابهام در مورد اکوسیستم بایننس و قیمت BNB را مطرح کرده است. در واقع، به نظر می‌رسد رشد غیرطبیعی توکن BNB از ابتدای بازار صعودی بدون وقفه ادامه داشته است و حتی بازار نزولی باعث شده است ارزش این توکن در برابر بیت‌کوین تقویت شود. آیا «بایننس» در لبه پرتگاهی است که ناشی از اهرم بیش از حد و دستکاری توکن اصلی آن است؟
عملکرد بهتر «بایننس کوین» نسبت به سایر رمزارزها
«بایننس کوین» در حال حاضر چهارمین ارز دیجیتال بزرگ پس از «بیت‌کوین»، «اتریوم» و «تتر» است. ارزش بازار این رمزارز ۳/۴۶ میلیارد دلار است. قیمت این رمزارز در بازار صعودی سال گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد و توانست با حدود ۲۱۰۰ درصد رشد از ۳۲ دلار به ۷۰۴ دلار برسد. جالب اینجاست که شش ماه بعد، در نوامبر ۲۰۲۱، قیمت BNB نتوانست از سقف تاریخی خود عبور کند و به ۱/۶۹۶ دلار رسید. پس از تشکیل یک الگوی سقف دوقلو در بازه معاملاتی بلندمدت، قیمت «بایننس کوین» روند نزولی را آغاز کرد. در روند نزولی سال ۲۰۲۲ این رمزارز در حدود ۷۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و تا ۱۸۳ دلار افت کرد، اما توانست تا حدی این کاهش قیمت را ریکاوری کند و اکنون در حدود قیمت ۲۹۰ دلار در حال معامله است.

در هر صورت مشخصا عملکرد قیمت این رمزارز از الگویی پیروی می‌کند که در بازار ارزهای دیجیتال بارها مشاهده شده است؛ الگویی که شامل افزایش تصاعدی در طول یک بازار صعودی و کاهش شدید در طول یک بازار نزولی می‌شود. چیزی که «بایننس کوین» را از سایر آلت‌کوین‌ها متمایز می‌کند، عمق ریزش است. در واقع، به نظر می‌رسد که با وجود افت ۵/۷۳ درصدی از سقف تاریخی، عملکرد این رمزارز از بسیاری دیگر بهتر بوده است. در اینجا باید به «اتریوم» اشاره کنیم که ۸۲ درصد از ارزش خود را از سقف تاریخی تا پایین‌ترین سطح ژوئن در ۸۸۱ دلار از دست داد. پس از آن، «ریپل» با ۸۵ درصد، «دوج‌کوین» با ۹۳ درصد و «کاردانو» با ۹۰ درصد افت در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. حتی «بیت‌کوین» نیز در برابر «بایننس کوین» در حال از دست دادن ارزش خود است، زیرا پرچمدار ارزهای دیجیتال تاکنون ۷۷ درصد از ارزش خود را از سقف تاریخی در ۶۹۰۰۰ دلار از دست داده است.

«بایننس کوین» در جفت بیت‌کوینی به سقف تاریخی رسیده است

از طرفی قیمت BNB از اواسط سال ۲۰۲۲ به طور مرتب سقف تاریخی جدیدی در برابر بیت‌کوین به ثبت رسانده است. اگر به نمودار بلندمدت BNB/BTC از ابتدای سال ۲۰۲۱ نگاه کنید، این تصور را خواهید داشت که گویی در اینجا اصلا بازار نزولی وجود نداشته است. در واقع، اگر کاهشی وجود داشت، از ۴۵ درصد تجاوز نمی‌کرد. از سوی دیگر، افزایش ارزش BNB نسبت به بیت‌کوین چشمگیر است. از ابتدای سال ۲۰۲۱، قیمت BNB از پایین‌ترین سطح بیت‌کوین به اوج بیت‌کوین رسید و افزایش ۱۰۷۵ درصدی را در این جفت معاملاتی ثبت کرد. سپس اصلاحاتی داشت که اندکی قبل از شروع بازار خرسی ارزهای دیجیتال به پایان رسید. با این ‌حال، تنها یک سال بعد، در نوامبر ۲۰۲۲، «بایننس کوین» رکورد جدیدی را در ۰۱۹۷۰/۰ بیت‌کوین ثبت کرد. توکن بومی «بایننس» طی یک بازار نزولی که یک سال به طول انجامید، ۱۱۷ درصد نسبت به بیت‌کوین رشد داشته است.

آیا BNB به سرنوشت FTT دچار می‌شود؟

این دستاوردهای چشمگیر «بایننس کوین» و قیمت تا حدی غیرطبیعی آن اخیرا مورد توجه تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال Dylan Le Clair قرار گرفته است. او مجموعه‌ای از توئیت‌ها را منتشر کرد که در آن به این عملکرد توکن «بایننس» اشاره دارد. او در ابتدای تاپیک خود با کنایه نوشت: «به من برچسب بدبین بزنید، اما چیزی که می‌بینم صادقانه نیست. باید یک «پارادایم جدید» باشد.» او سپس نمودارهای BNB و FTT را از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ مقایسه کرد، که هر دوی آنها حدود یک سال در فاز انباشت بودند و به دنبال آن شاهد یک انفجار قیمتی در اوایل سال ۲۰۲۱ در این دو ارز دیجیتال بودیم. «من مطمئن هستم که سرمایه‌گذاران خرد بودند که باعث رشد ده برابری توکن BNB طی دو ماه شدند. در مورد FTT هم همین‌طور، درست است؟ قطعا صرافی انگیزه‌ای برای بالابردن قیمت توکن خود جز ایجاد یک حلقه بازخورد از توجه، تبلیغات و کاربران بیشتر نداشت.» این تحلیلگر ادامه می‌دهد که در واقع، در طول بازار صعودی سال گذشته، بسیاری از آلت‌کوین‌ها عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین داشتند و افزایش بیشتری را تجربه کردند. در میان بزرگ‌ترین برندگان آن دوره، می‌توان به «سولانا»، «آواکس» و «لونا» اشاره کرد. او نتیجه می‌گیرد که تمام این اقدامات «تلاشی برای کیمیاگری مدرن» و ایجاد نشانه‌هایی برای جلب اعتماد است. دستورالعمل ساده است: یک توکن ایجاد کنید، از سرمایه و بازاریابی استفاده کنید و همه چیز را بسیار شیک نشان دهید.

فاجعه ناشی از افت قیمت «بایننس کوین»

در پاسخ به این موضوع در توئیتر و به‌ نوعی دفاع از اکوسیستم «بایننس»، یکی دیگر از تحلیلگران Mattew Hyland به فعالیت معاملاتی آن اشاره کرد. در واقع، نمودار فعالیت معاملاتی زنجیره هوشمند BNB از نوامبر ۲۰۲۱ به طور پیوسته در حال کاهش بوده است. در پایین‌ترین سطح اخیر، این کاهش حدود ۸۰ درصد پایین‌تر از اوج‌های سال گذشته بوده است. با این ‌حال، این باعث تغییر روایت پیرامون اکوسیستم «بایننس» نمی‌شود. BNB همچنان به ترجیحات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ضربه می‌زند. این با استدلال دیگری از Dylan در مورد اهرم بیش از حد احتمالی BNB نشان داده شده است. او دو نمودار از قیمت BNB را با سطوح مشخص شده VPVR کنار هم قرار داد. این شاخص سطوح قیمت‌ها را با حجم معاملات آنها مقایسه می‌کند. در بازار نقدی BNB/BTC، نمودار بیشترین سطح حمایت را در نزدیکی قیمت‌های سال ۲۰۲۰ دارد- قبل از بریک‌اوت.

با این ‌حال، با نگاهی به قراردادهای آتی دائمی برای BNB، وضعیت دقیقا برعکس است. معامله‌گران اهرمی حجم زیادی را در مناطق با قیمت بالا ایجاد کرده‌اند که از اواسط سال ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است. به گفته این تحلیلگر، این شواهدی از اهرم بیش از حد گسترده جفت BNB/USDT است و می‌تواند نشان‌دهنده مشکل پیش رو باشد. اگر این اتفاق بیفتد و قیمت «بایننس کوین» سقوط کند، کل بازار ارزهای دیجیتال نیز فرو می‌پاشد. BNB در حال حاضر چهارمین ارز دیجیتال بزرگ است، درحالی‌که BUSD با ارزش بازار ۲۲ میلیارد دلار در رتبه ششم قرار دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 312036
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا