هدایت گندم به انبارهای بخش خصوصی

جهان صنعت نیوز| علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم و خطرات احتمالی آن برای کشور، گفت: اگر قیمت گندم از ۲ هزار ۳۰۰ تومان کمتر باشد در سال جاری برای تامین نیاز جامعه باید اقدام به واردات این محصول استراتژیک کنیم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم باعث می‌شود گندم تولیدی کشور در زمینه‌های تعریف نشده برای این محصول استراتژیک مانند خوراک دام صرف شود، ادامه داد: در صورتی که گندم توسط دولت خریداری نشود برای تامین نیاز نانوایی‌ها مجبور می‌شویم از گندم بی کیفیت وارداتی استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واردات گندم با توجه به بالا بودن قیمت ارز و اینکه این محصول استراتژیک با کیفیت بالایی در کشور تولید می‌شود به پشتوانه مالی آسیب می‌رساند، ادامه داد: کمیسیون کشاورزی در فروردین‌ماه سال جاری هشدار داده بود که گندم تولیدی کشور توسط بخش غیردولتی با قیمتی بالاتر از ۲ هزار ۱۰۰ تومان خریداری می‌شود و با ادامه این روند کشاورزان محصول خود را با قیمت هزار و ۷۰۰ تومان تحویل سیلوها نمی‌دهند.

 وی با تاکید بر اینکه آمار جمع‌آوری گندم در سال جاری نشان می‌دهد که رغبت برای فروش این محصول به بخش دولتی با نرخ مصوب کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: گزارش ارائه شده وزارت جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص میزان خرید گندم توسط بخش دولتی پیش‌بینی‌ها این کمیسیون در زمینه کاهش عرضه این محصول به سیلوها را تایید کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه نحوه سازو کار خرید و محدودیت‌های تعریف شده در سامانه خرید گندم کشاورزان  را با مشکل مواجه کرده، گفت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم موجب می‌شود کشاورز به سمت کشت‌های جایگزین حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: شبکه‌ای کاملا تعریف شده توسط بخش خصوصی گندم تولیدی کشور را به سمت انبارهای خود جمع می‌کند و اگر دولت در این زمینه اقدام نکند در آینده باید به دنبال کشف این انبارها باشد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 31204
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا