سردرگمی صاحبان صنایع/آزاد گذاشتن قیمت‌ها به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امروزه علاوه بر اینکه مصرف‌کننده نسبت به قیمت‌های موجود در بازار شکایت دارد، تولیدکننده نیز از قیمت‌هایی که دولت برای محصولات او تعیین می‌کند دل خوشی ندارد.  این در حالی است که کارشناسان اعلام می‌کنند حرکت در مسیر اقتصاد آزاد و در واقع آزاد گذاشتن قیمت‌ها هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. اما متاسفانه از آنجایی که در عمل به این بخش بها داده نمی‌شود، صنایع کشور زیر بار قیمت‌گذاری دستوری و مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز، کمبود سرمایه در گردش، چالش تامین مواد اولیه، مصائب حوزه انرژی و… قد خم کرده‌اند. بر همین اساس گروهی از فعالان حوزه تولید به طور کلی ناچار به کناره‌گیری از این بخش و یا توقف فعالیت خود شده‌اند و یا اینکه دست به اقداماتی زده‌اند که قیمت تمام‌شده آنها را کاهش دهد تا با در نظر گرفتن فشار قیمت‌گذاری‌های دستوری و افزایش نرخ نهاده‌های تولید متضرر نشوند. به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان مطرح محصولات آرایشی- بهداشتی داخلی در نتیجه کمبود تا گرانی نهاده‌های تولید ناچار به جایگزینی مواد اولیه مصرفی شده‌اند و با تغییر در کیفیت،  شاهد برگشت بعضی از محصولاتشان هستند.  معضل پیش‌آمده البته فقط مربوط به یک شرکت و دو شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی- بهداشتی نبوده است و بعضی از تولیدکنندگان باتجربه و باسابقه خوب نیز به تازگی گرفتار این ماجرا شده‌اند و در حال از دست دادن اعتماد مشتریان خود هستند.


ضرورت اصلاح شیوه قیمت‌گذاری محصولات

نکته قابل توجه این است که از ابتدای سال جاری قرار بوده در حدود ۴۵ درصد قیمت شوینده‌ها و محصولات آرایشی- بهداشتی افزایش یابد اما دولت برای نیمه نخست سال با ۲۵ درصد از این افزایش قیمت موافقت کرد و قرار بود مابقی افزایش قیمت‌ها در وقتی دیگر و شاید نیمه دوم سال اعمال شود. اما عدم تحقق این افزایش قیمت باعث شده تولیدکنندگان یکی پس از دیگری از عرصه تولید حذف شوند و این موضوع نگران‌کننده است؛ چرا که دیر یا زود باید منتظر افزایش ورود موج محصولات قاچاق به کشور و حتی واردات رسمی باشیم.

در رابطه با قیمت‌گذاری محصولات آرایشی- بهداشتی و چالش‌های این صنعت، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده به بازار می‌گوید: این روزها از مسوولان کم نمی‌شنویم که مخالف قیمت‌گذاری دستوری هستند و حتی مصاحبه‌هایی در این رابطه با بعضی از رسانه‌ها کرده‌اند اما همچنان قیمت‌گذاری دستوری به قوت خود باقی مانده است.

بختیار علم‌بیگی اضافه می‌کند: نکته قابل توجه این است که در همین شرایط بعضی از مسوولان همچنان اعلام می‌کنند که هیچ افزایش قیمتی در برخی از اقلام اعمال نمی‌شود و موافق افزایش قیمت نیستند. بنابراین دوگانه صحبت کردن متولیان نیز صاحبان صنایع را دچار سردرگمی کرده است.

علم‌بیگی ادامه می‌دهد: با توجه به تجربه ۶۰ساله بنده در صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی معتقد هستم بهترین اقدام در چنین شرایطی حذف قیمت‌گذاری دستوری است تا تولیدکنندگان بتوانند بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کنند. ممکن است بعضی از کالاها در برهه‌ای از زمان با کاهش تقاضا مواجه شوند درحالی که می‌دانیم مصرف‌کننده به آن نیاز دارد بنابراین این احتمال وجود دارد که کارخانه‌داران حتی بدون منفعت مالی تولید را ادامه دهند تا شرایط بهبود یابد. بنابراین آزاد گذاشتن قیمت‌ها هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان است.

قیمت‌گذاری دستوری آفت تمام صنایع تولیدی

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع بهداشتی، آرایشی و شوینده تاکید می‌کند: در حال حاضر با همین قیمت‌های دستوری شاهد این هستیم که برخی از تولیدکنندگان ناچار به توقف برخی از خطوط تولید شده‌اند و مردم نیز با سفره کوچک‌تر نمی‌توانند تمام نیاز خود را تامین کنند و از حجم مصرف شوینده‌ها که ارتباط مستقیمی با سلامت خانواده دارد کاسته‌اند. البته در مورد محصولات آرایشی بهداشتی مدت زیادی است که شاهد کاهش خرید مردم هستیم. بنابراین الان زمانی نیست که مسوولان به قیمت‌گذاری دستوری اصرار کنند. از این‌رو همان‌طور که اشاره کردم تجربه نشان داده زمانی که قیمت‌گذاری‌ها اجباری نبوده برخی از شرکت‌ها در نتیجه کاهش تقاضا برای ماندگاری در بازار حتی بدون منفعت مالی تولید را انجام و به مشتریان تخفیف داده‌اند.

کاهش کیفیت برخی از تولیدات آرایشی- بهداشتی

علم‌بیگی در خصوص چالش‌های تولید می‌گوید: چالش‌های تامین مواد اولیه بسیار است اما چون راهکاری برای آن متصور نیستیم بهتر است به چالش‌های دیگر که قابل حل هستند بپردازیم، چرا که وقتی سایه تحریم‌ها بر سر تامین مواد اولیه سنگینی می‌کند و نمی‌توانیم مواد اولیه را به درستی تامین کنیم و صادرات داشته باشیم چون بانک‌ها تحریم هستند پس حرفی باقی نمی‌ماند. البته مسوولان به خوبی می‌دانند چه چالش‌هایی وجود دارد و صنایع مختلف به صورت مرتب این مشکلات همه‌گیر را به اطلاع آنها می‌رسانند و می‌دانند فقط شوینده نیست که نباید قیمت‌گذاری دستوری شود.

وی در نهایت درباره کاهش کیفیت برخی از تولیدات آرایشی- بهداشتی بیان می‌کند: در مورد محصولات سلامت‌محور خیلی نگران‌کننده است که مدیر یک شرکت برای ادامه تولید با زیان ناچار شود روی کیفیت دست بگذارد. بنابراین باید دیر یا زود رفع مشکلات حوزه تولید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

انتخاب چالش‌بر‌انگیزترین گزینه از سوی تولیدکنندگان

هنوز چالش‌های تولیدکنندگان شوینده‌ها مرتفع نشده، خبرهایی از جمع‌آوری و برگشت داده شدن برخی از محصولات آرایشی- بهداشتی شنیده می‌شود؛ مساله‌ای که طی مشاهدات میدانی از سطح برخی از داروخانه‌ها، مراکز فروش و حتی نظرات ثبت شده در پلتفرم‌های فروش آنلاین بررسی شده و در حال وقوع است.

افزایش نهاده‌های تولید، کمبود برخی از مواد اولیه مورد نیاز، قیمت‌گذاری غیرکارشناسی، تحریم‌ها و غیره همگی دست به دست هم داده‌اند تا تولیدکنندگان سه حوزه دارویی، شوینده و حالا آرایشی- بهداشتی نتوانند همچون گذشته دست به تولید بزنند و محصولات‌شان را به بازار عرضه کنند. هر چند در خصوص دارویی‌ها با توجه به ارتباط مستقیمی که با جان مردم دارد وعده‌هایی در نتیجه کمبود برخی از اقلام دارویی داده شده اما به تولیدکنندگان صنایع دیگر همچون شوینده‌ها، آرایشی و بهداشتی‌ها همین وعده‌ها هم داده نشده است.

حتی بعضا شنیده می‌شود بعضی از مسوولان بدون توجه به افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تا توقف برخی از خطوط تولید و حتی ایجاد کمبود در بازار از بررسی نیاز به به‌روز‌رسانی قیمت‌ها در صنایع سر باز می‌زنند و حتی ایستاده‌اند و می‌گویند قیمت‌ها در حمایت از مصرف‌کنندگان تغییری نمی‌یابد. این در حالی است که هم تولید‌کننده و هم مصرف‌کننده خواهان ساز و کاری مناسب برای تولید و وجود قیمت رقابتی و مناسب برای بازار هستند تا بتوانند نیازشان را تامین کنند. با این حال به نظر می‌رسد حمایت از مصرف‌کننده بهانه می‌شود تا مسوولان نیازی به چاره‌اندیشی و زحمت دادن به خود نداشته باشند.

  • رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع بهداشتی: در حال حاضر با همین قیمت‌های دستوری شاهد این هستیم که برخی از تولیدکنندگان ناچار به توقف برخی از خطوط تولید شده‌اند و مردم نیز با سفره کوچک تر نمی‌توانند تمام نیاز خود را تامین کنند و از حجم مصرف شوینده‌ها که ارتباط مستقیمی با سلامت خانواده دارد کاسته‌اند. بنابراین الان زمانی نیست که مسوولان به قیمت‌گذاری دستوری اصرار کنند

بنابراین عجیب نیست وقتی برخی از مواد اولیه تولید مورد نیاز این صنایع که اتفاقا دولتی هم هستند و با نرخ ارز روزانه گران می‌شوند از دسترس تولیدکنندگان خارج شوند و آنها نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. از این رو آنها هم یا ناچار به زیان‌دهی برای مدتی کوتاه هستند یا باید خطوط تولید را موقتی تا دائمی تعطیل کنند و متحمل هزینه‌های تعطیلی شوند و یا چالش‌برانگیزترین گزینه را انتخاب کنند و مواد اولیه دیگری که حتی ممکن است اعتمادی به آن هم نداشته باشند را با قیمت ناچیزتر به خط تولید بیاورند تا تولید ادامه یابد.

کاهش کیفیت برخی از محصولات آرایشی

ریسک بزرگی که فقط یک روی سکه آن ادامه تولید با وضعیت قبلی و فروش محصولات است اما روی دیگر آن تغییر در کیفیت و کاهش اعتماد مشتریان چندساله و از دست رفتن کل بازار است؛ اتفاقی که می‌تواند یک تولیدکننده مطرح و در راس را یک شبه از عرش به فرش بکشاند. اتفاقی که این روزها درباره برخی از برند‌های مطرح داخلی رخ داده است.

در این باره یک فروشنده محصولات آرایشی- بهداشتی در یکی از مراکز خرید به بازار می‌گوید: تا قبل از تشدید تحریم‌ها محصولات مراقبت از پوست مطرح اروپایی را در مغازه می‌فروختیم و طی چند سال فعالیت توانسته بودیم مشتریان وفادار بسیاری برای خود بیابیم. اما تحریم‌ها همه چیز را به هم ریخت و دیگر نتوانستیم هیچ کدام از محصولات فرانسوی، ‌ آلمانی، ترکیه‌ای و غیره را بیاوریم و شمار قابل توجهی از مشتریان خود را از دست دادیم.

مرتضوی اضافه می‌کند: نزدیک به یک سال مشتریان قدیمی تا جدید مراجعه می‌کردند و از انتخاب محصولات برند ایرانی که در قفسه‌ها جای محصولات اروپایی را گرفته بودند سر باز می‌زدند و با رکودی شدید برخورد کردیم. البته تمام این اتفاقات به همه‌گیری کرونا منتهی شد و کار و کاسبی همکاران به هم ریخت.

وی ادامه می‌دهد: بعد از بهبود نسبی وضعیت، مشتریان جدیدی یافتیم که با شک و تردید و پرسش‌های بی‌پایان سعی در انتخاب برخی از برند‌های داخلی و جایگزینی با محصولات قبلی داشتند. بالاخره بعد از مدت‌ها تلاش توانستیم با تامین محصولات برتر داخلی اعتماد مشتریان خود را جلب کنیم و یک سالی می‌شد که دوباره فروش محصولات‌مان خوب شده بود.

مرتضوی می‌افزاید: همین که خیال‌مان از فروش محصولات‌مان راحت شد با برگشت مشتریان‌مان بلافاصله بعد از خرید مواجه شدیم؛ مشتریانی که با چهره‌های ناراحت تا برافروخته به ما مراجعه می‌کردند و می‌گفتند کیفیت محصول قبلی که از یک برند مشخص با جدید کاملا تغییر یافته است. در محصولات آرایشی این تغییر به قدری مشهود است که حتی برای مثال رنگ کرم‌پودر‌ها یا ضدآفتاب‌های رنگی کاملا تغییر یافته است.

این فروشنده محصولات آرایشی- بهداشتی تاکید می‌کند: سال‌ها تلاش کردیم برندهای ایرانی را به مشتریان خود معرفی کنیم و با دوره‌های رکود بسیاری مواجه شدیم اما ادامه چنین وضعیتی حتی ما را هم دلسرد کرده و دیر یا زود این مغازه را هم تغییر کاربری خواهیم داد.

چالش‌های کیفی و عدم رضایت مشتریان

متصدی بخش آرایشی- بهداشتی یک داروخانه نیز در خصوص برخی از برندها که این روزها با چالش‌های کیفی مشهودی مواجه شده‌اند به بازار می‌گوید: برخی از کرم‌های ضدآفتاب و سایر محصولات مراقبت از پوست ایرانی که این سری تامین کردیم کیفیت متفاوتی نسبت به قبل دارند و بعضی از مشتریان این موضوع را متوجه شدند و برخی هم شاید بار اول‌شان بوده و نفهمیده‌اند که محصول را برگشت نداده‌اند.

کریمی اضافه می‌کند: البته این کاهش کیفیت فقط به رنگ و غلظت محصول محدود نمی‌شود‌. در یکی از برند‌های آرایشی- بهداشتی گزارش‌هایی از وجود دانه‌های ماسه مانند در کرم‌های مراقبت از صورت دریافت کرده‌ایم که باعث آسیب به پوست مصرف‌کنندگان شده است؛ محصولی که قرار نبوده اسکراپ باشد و حتی شدیدتر از یک محصول لایه‌بردار سطح پوست را خراشیده است.

وی ادامه می‌دهد: چاره‌ای جز برگشت دادن کل محصولات معیوب این شرکت نداشتیم و برای از دست نرفتن مشتریان خود نیز ترجیح می‌دهیم دیگر از چنین شرکت‌هایی با چنین تجربه‌ها خرید انجام ندهیم.

همان‌طور که اشاره شد صنایع شوینده و آرایشی- بهداشتی با چالش‌های متعددی مواجه شده‌اند و نه تنها دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه دشوار شده بلکه در برخی از گروه کالاها تولید از صرفه اقتصادی هم افتاده است. بنابراین نیاز است هرچه سریع متولیان دست از انکار و سیاست‌های انقباضی بکشند و با بررسی مشکلات پیش آمده نسبت به رفع آنها اقدام کنند. از این‌رو باید برای اینکه نه تولید‌کننده و نه مصرف‌کننده متضرر نشوند و چرخ تولید و اشتغال‌زایی از حرکت متوقف نشود،  باید سازوکاری دیگر اندیشیده و اجرایی شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 312366
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا