فرمان مسکن در دستان «بذرپاش»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی دولت سیزدهم توسط نمایندگان نتیجه آرای نمایندگان به وزیر پیشنهادی توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس قرائت شد که براساس آن نمایندگان مجلس با ۱۸۷ رای موافق، ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه راه‌وشهرسازی را به بذرپاش سپردند.

او ریاست دیوان محاسبات ‌کشور، معاونت رئیس‌جمهوری، ریاست سازمان ملی جوانان، مدیریت عامل سایپا، مدیریت عامل پارس‌خودرو و مشاور اجتماعی ریاست‌جمهوری را در سوابق خود دارد.

بذرپاش در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پنج صنعت بزرگ که وزارت راه‌وشهرسازی مدیریت آن را برعهده دارد با بحران فرسودگی دست به گریبان است. در بخش ریلی و هوایی مشکل داریم؛ در صنایع حمل‌و‌نقل و ماشین‌های تجاری و سنگین با فرسودگی بزرگی مواجه هستیم. بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور داریم. اما با بحران بهسازی و نگهداری خطوط مواجه هستیم. اگر با نگاه سنتی و غیرصنعتی بخواهیم وزارت راه‌وشهرسازی را اداره کنیم، آیا توفیقی حاصل می‌شود؟ چرا در سال‌های اخیر سرعت رشد صنعت ریلی و هوایی کم و نارضایت‌کننده بوده است؛ طوری که اکنون هم مردم و هم دولت ناراضی هستند.

اقرار به وجود مشکلات گوناگون در حوزه راه و مسکن کشور از جانب وزیر جدید راه‌وشهرسازی مساله‌ای قابل توجه است. چراکه فردی که با آگاهی نسبت به چالش‌ها و معضلات وارد حوزه‌ای می‌شود، قطعا باید برنامه‌هایی مدون و راهکارهایی اجرایی داشته باشد.

وظیفه سنگین وزیر جدید

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص به «جهان‌صنعت» گفت: وزیر راه‌وشهرسازی به علت نیاز انباشته‌ای که در بخش مسکن وجود دارد، وظیفه سنگینی در پیش دارد. در این رابطه تهعدات دولت سیزدهم و تکمیل یا انجام بخشی از آنها در زمان باقی‌مانده جزو تکالیفی است که وزارت راه‌وشهرسازی برعهده دارد.

«سیدمحمود فاطمی‌عقدا» در ادامه گفت: از طرف دیگر بحث استیجار مطرح است. یعنی هم تامین مسکن به عنوان مسکن ملکی و هم موضوع استیجار با توجه به پایان سال و اقداماتی که دولت تاکنون انجام نداده است. در این خصوص تا حدی شاهد خیز بازار هستیم. در نتیجه نگرانی‌ها برای افزایش قیمت‌ها هم در بحث استیجار و هم در زمینه ملک وجود دارد.

 

اقدامات لازم برای بازار مسکن ملکی و استیجاری

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: مهرداد بذرپاش کار سختی در وزارت راه‌وشهرسازی پیش‌رو دارد. حوزه تامین مسکن، بخش ساماندهی بازار اجاره، بحث کنترل قیمت‌ها و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص فولاد و سیمان موضوعاتی است که نیازمند توجه جدی و برنامه‌ریزی است.

او اضافه کرد: امیدواریم با توجه به نیروی جوان و پرتلاش شاهد ایجاد تحولی در بازار مسکن کشور باشیم.

فاطمی‌عقدا افزود: اولین گام برای شروع اقدامات می‌تواند تلاش برای توقف افزایش قیمت‌های استیجار و ملک در تهران و سراسر کشور باشد.

ابزار لازم برای انجام تعهدات دولت سیزدهم

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص راهکارهای تکمیل یا رساندن طرح نهضت ملی مسکن به یک مرحله قابل‌قبول بیان کرد: چنانچه وزیر جدید راه‌وشهرسازی تمام تلاشش را برای کنترل بازار بگذارد، با استفاده از توان فنی و مهندسی موجود در کشور و اعتماد به توان بخش خصوصی در داخل کشور و همچنین استفاده از بازار سرمایه و حتی بازار سرمایه‌های خرد به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز، قادر خواهد بود حداقل بخشی از تعهداتی را که دولت سیزدهم دارد، عملی کند.

فاطمی‌عقدا در پایان خاطرنشان کرد: به سرانجام رساندن پروژه مسکن دولت، کار سختی نیست؛ چراکه کشور هم از لحاظ اجرایی و هم از لحاظ مالی توان انجام این کار را دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 312378
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا