بحران فرسودگی؛ مشکل بزرگ وزارت راه وشهرسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: مهرداد بذرپاش در شرایطی وزیر راه وشهرسازی شد که این وزارتخانه با چالش‌های زیادی رو به رو است؛ از بحران مسکن تا فرسودگی جاده‌ها که باید برای صنایع وزیر راه وشهرسازی به دنبال تأمین منابع مالی باشد تا بیشتر مشکلات این بحران‌ها برطرف شود.

چالش‌های وزیر راه راه و شهرسازی و راهکار حل آنها

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در خصوص اولویت‌های وزیر جدید راه و شهرسازی در سه سالی که پیش رو دارد به خبرنگار ما گفت: اقتصاد ایران ۱۲ چالش عمده اقتصادی دارد که دو چالش آن مختص وزارت راه وشهرسازی است.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث فرسایش خاک شهری و جاده‌ای یکی از چالش‌ها بوده که در آینده نزدیک تبدیل به بحران اساسی خواهد شد و شهرها و روستاها گرفتار این فرسایش خواهند شد و البته نباید از این گذشت که در چند شهر این مسئله به بحران تبدیل شده است و بلای جان مردم است، بحث فرسایش خاک موضوعی است که وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت می‌توانند این مشکل را برطرف ساخته تا این موضوع به ابر چالش تبدیل نشود.

این اقتصاددان درباره وعده ساخت مسکن نیز اظهار داشت: وعده ساخت مسکن یکی از بحث‌های چالش برانگیز دولت‌ها است و در بخش مسکن نیاز به سرمایه گذار است که در سال گذشته این سرمایه گذاری در این بخش به سکون رسیده است و عقب ماندگی بازار مسکن بیشتر از قبل به چشم می‌خورد.

عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا

وی در ادامه بیان کرد: میانگین باید سالی ۴۰۰ هزار واحد مسکن ساخته می شد که با تقاضا همخوانی داشته باشد اما در ده سال گذشته مسکن در بدترین شرایط خود قراردارد و عرضه از تقاضا عقب مانده است و این وعده دولت سیزدهم با تولید انبوه و سرمایه گذاری در بخش صنعت می‌توانست عملی شود اما این اتفاق رخ نداد، البته در این باره همکاری با وزارت راه و شهرسازی صورت نگرفت و این وزارتخانه به تنهایی مقصر وضع موجود نیست.

وحید شقاقی شهری در ادامه از بد مسکنی در کلانشهرها گفت: در کلانشهرها همانند تهران حدود ۵۰ درصد درآمد یک خانوار برای مسکن خرج می شود این می‌تواند فاجعه آفرین باشد و این عقب ماندگی در این حوزه بی سابقه بوده و در اوایل دهه ۹۰ بیش از ۳۰ درصد درآمدها به بخش مسکن اختصاص داده شده و اما امروزه بالای ۵۰ درصد است.

وی در ادامه اظهارداشت: امیدوار هستیم که در بخش مسکن هماهنگی ها برای زمین های بلااستفاده صورت گرفته و دولت این زمین ها را در دست انبوه سازان برای ساخت مسکن قرار داده تا با رونق ساخت و ساز در کشور عقب ماندگی در این بخش رفع گردد.

بحران فرسودگی در کشور

این اقتصاددان در پایان درباره فرسودگی زیر ساخت‌ها نیز اظهار داشت: در زیر ساخت‌ها بحران فرسودگی وجود دارد در هوایی و ریلی و جاده به دلیل نبود امکانات ومالی فرسودگی بیشتر برچشم می خود وزیر جدید باید شرایط راه را هموار سازد و از این فرسودگی خارج کند چرا که در حال حاضر ناوگان‌های داخلی دچار فرسودگی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 312570
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا