خودداری مسوولان معدنی از عملکرد قانونی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این بخشنامه آمده که به منظور تحقق جهش تولید دانش‌بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام‌فروشی، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلب به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود. نکته این است که گویا تعاریف معدنی‌ها با مسوولان متفاوت است و این باعث چالش جدی شده است. به طور مثال با اینکه کارشناسان و معدنی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که مفهومی به عنوان نیمه‌خام در دنیا وجود ندارد اما مسوولان ما بر کاربرد آن پافشاری می‌کنند! به این ترتیب شاهد نوعی دیدگاه افراطی در بین مسوولان و تاکید موکد بر نگاه خودشان هستیم. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید چیزی غیر از این را می‌گوید. به هر حال آنچه مشهود است اینکه شاهد نوعی تقابل میان برخی از مسوولان با بخش تولید کشور هستیم.

مسوولان فقط نگاه درآمدی به بخش معدن دارند

در این خصوص رئیس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه مسوولان فقط نگاه درآمدی به بخش معدن دارند به «جهان‌صنعت» گفت: هنگامی که مطرح می‌شود معدن می‌تواند جای نفت را بگیرد به این معنی است که باید بخش معدن را توسعه داد و دست به صادرات، رونق اشتغال و ارزآوری زد. این درحالی است که دائم برای این حوزه مانع‌تراشی می‌کنند. او تاکید کرد: مگر از بخش نفت مالیات می‌گیرند که حالا بخش معدن باید این‌گونه عمل کند؟

حسن حسینقلی خاطرنشان کرد: این بخشنامه معدنی‌ها را از معافیت صادرات ممنوع کرده و می‌خواهد از آنها مالیات ارزش‌افزوده و عوارض دریافت کند. بنابراین شاهدیم که همه دست به دست هم داده‌اند تا بخش معدن و صنایع معدنی را نابود کنند. با اینکه بارها گفته‌ایم شمش و روی مراحل مختلفی را طی کرده و از کارخانه ذوب خارج شده تا به اینجا رسیده اما باز مطرح می‌کنند که خام است.

این فعال معدنی با بیان اینکه صادرات ارزش و اعتبار دارد، تصریح کرد: متاسفانه مسوولان قوانین مربوطه را نادیده گرفته و زیرپا گذاشته‌اند. در این چند سال مجلس و دولت با یکدیگر رقابت می‌کنند که پول بیشتری از معدن بگیرند. به طور مثال مصوبه‌های مجلس همچون افزایش ۳۰ برابری حقوق دولتی و همچنین محروم کردن صادرات از معافیت مالیاتی از جمله این موارد هستند. این در حالی است که در برنامه ششم توسعه تمرکز بر تقویت تولید، اشتغال و صادرات و رفع موانع بوده است.

مفاهیم غیرکارشناسی

رئیس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با اشاره به اینکه تعریف مسوولان از خام و نیمه‌خام با کارشناسان متفاوت است، گفت: با اینکه بارها تاکید کرده‌ایم نیمه‌خام در دنیا وجود ندارد و هیچ کارشناسی از آن یاد نمی‌کند اما نمایندگان مجلس بر این ابداع خود پافشاری می‌کنند! بر اساس دیدگاه افراطی و غیرقانونی و همچنین در تقابل با قانون رفع موانع تولید تاکید می‌شود که کنسانتره جزو مواد خام است! این در حالی است که بارها توضیح داده‌ایم که به این صورت نیست اما آنها بر حرف خود پافشاری می‌کنند! او تاکید کرد: به این ترتیب درحالی که مسوولان مطرح می‌کنند باید تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان گسترش پیدا کند، اما عملشان در تقابل با این مساله است.

فشار دولت به بخش معدن

حسینقلی با اشاره به فشارهایی که به واحدهای معدنی وارد شده است، تصریح کرد: معدنکار با دلار آزاد هزینه می‌کند و موقع صادرات باید با دلار نیما محصول خود را بفروشد. در برخی موارد قیمت صادراتی را ۲۴ دلار تعیین کرده‌اند اما معدنکار سنگ‌آهن را ۸ دلار می‌فروشد. در نتیجه صادرکننده سنگ‌آهن ناچار است براساس همین قیمت‌ها، دلار و ارز به کشور برگرداند و تعهدات خود را به دولت انجام دهد. حالا علاوه بر این ۵۰ درصد قیمت صادراتی سنگ‌آهن را باید مالیات عملکرد هم بدهد! او با گله گفت: کجای دنیا چنین بلایی سر واحد تولیدی می‌آورند.

او با تاکید بر اینکه بخشنامه‌های ضررده ثبات اقتصادی را از بین می‌برد، گفت: درحالی که تولید‌کننده به آینده‌نگری و تحلیل نیاز دارد اما شرایط ناامن و بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری را حذف می‌کند. او تاکید کرد: برای حل این مشکل جلساتی را با برخی از مسوولان گذاشته و قصد داریم از طریق دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

معدنی‌ها انتظار دارند که نهادهای قضایی به شکایات آنها رسیدگی کرده و به نوعی به دادشان برسند؛ زیرا مسیری که برخی از دولتی‌ها و نمایندگان مجلس در پیش گرفته‌اند چندان خوشایند بخش تولید نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 312626
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا