جاده هموار خودروها به سمت بورس کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هفته جاری قرار است خودرو‌های تارا، پژو ۲۰۷، دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه شوند، اما خریداران باید به چه نکاتی توجه کنند؟ امروز شنبه ۱۹ آذرماه قرار است ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک در بورس کالا عرضه شود که از این تعداد ۱۶۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و ۵۰۰ دستگاه تارا است.

همچنین ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان و ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران‌خودرو عرضه خواهد شد.

زمان عرضه خودرو در بورس کالا

خودرو‌های فیدلیتی، دیگنیتی و دیگنیتی‌پرستیژ نیز در روز‌های ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آذر عرضه خواهد شد. خریداران خودرو فیدلیتی که قرار است ۲۱ آذر روی تابلو بیاید، باید تا ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۰ آذر ثبت سفارش انجام دهند. این زمان برای خودرو دیگنیتی که قرار است ۲۲ آذر عرضه شود ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۱ آذر و دیگنیتی‌پرستیژ که قرار است ۲۳ آذر روی تابلوی معاملات برود ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۲۲ آذر اعلام شده است. میزان پیش‌دریافت خرید برای تمامی خودرو‌ها ۲۵ درصد است و اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت.

همچنین هر کد بورسی صرفا امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد. ۲۱ آذر امسال، ۴۸۶ دستگاه فیدلیتی ۷‌نفره شامل ۲۴۳ دستگاه سفید و ۲۴۳ دستگاه مشکی عرضه می‌شود. روز ۲۲ آذر هم ۲۱۴ دستگاه دیگنیتی روی تابلو می‌رود و ۲۳ آذر ۱۰۶ دستگاه دیگنیتی‌پرستیژ در تالار خودرو عرضه می‌شود.

بهمن‌موتور فیدلیتی ۷‌نفره را با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روز ۲۱ آذر روی تابلو می‌برد، در حالی که قیمت پایه دیگنیتی ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. علاوه بر این، شرکت مذکور دیگنیتی‌پرستیژ را با قیمت ۹۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌کند.

شرایط خرید خودرو در بورس کالا چیست؟

هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کد‌های عرضه‌شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک خودرو هستند و خریداران باید شرایط سنی ۱۸ سال تمام را داشته باشند. از سوی دیگر اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند امکان ثبت سفارش ندارند.خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو به آدرسesale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع‌رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر مورد نظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی شامل بیمه و شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعا به مبلغ ۴۳ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال به علاوه ۱۲ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودرو‌های تارا و پژو ۲۰۷ دستی و ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی در خودرو‌های تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک هستند که براساس مبلغ معامله محاسبه می‌شود و توسط خریدار باید پرداخت شود.

مهلت ثبت سفارش ساعت ۹ روز شنبه ۱۹ آذر و میزان پیش‌دریافت خرید به میزان ۵۰ درصد است. تاریخ تحویل خودرو‌ها نیز ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ خواهد بود.

مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که نظارت دقیق‌تر در بورس کالا مانع افزایش بی‌رویه قیمت خودرو می‌شود در حالی که در بازار آزاد امکان کسب سود برای دلال وجود دارد.

همچنین طبق گفته جواد جهرمی قائم‌مقام بورس کالا، عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به قرعه‌کشی یا سایر روش‌ها تفاوت‌هایی دارد به عنوان مثال محدودیت در خرید خودرو در بورس کالا وجود ندارد و صرف بالای ۱۸ سال بودن و اخذ کد معاملاتی برای خرید خودرو از بورس کالا کافی است، این در حالی است که محدودیت‌هایی مانند پلاک فعال، داشتن گواهینامه و… در روش قرعه‌کشی وجود داشت.

طبق نظر این مقام مسوول به علت اینکه خریداران قیمت متناسب با شرایط بازار را پرداخت می‌کنند، رانتی در قیمت وجود نخواهد داشت، همچنین مشتریان می‌توانند خریدشان را آزادانه انجام دهند.

سازوکار بورس کالا قیمت را رقابتی می‌کند

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: خودرو‌هایی که به صورت کامل در داخل تولید می‌شوند ورودشان به بورس کالا، فرآیند نقد شدن سرمایه مصروف به تولید را سرعت می‌بخشد و تولید‌کننده به سرعت به مبلغ فروش محصول خود دست پیدا می‌کند، همچنین سازوکار بورس کالا قیمت را شفاف و رقابتی می‌کند، البته عرضه خودرو در بورس کالا تجربه بین‌المللی ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اساس عرضه خودرو به بورس کالا خوب است به شرطی که به صورت کامل به اجرا در بیاید و کل محصولات پایه در دو شرکت خودروساز وارد بورس کالا شود.

ورود خودرو به بورس کالا به نفع سهامداران خودرویی است

حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با ورود خودرو به بورس کالا، مابه‌التفاوت قیمت بازار آزاد به جای رفتن به جیب دلال به جیب تولید‌کننده و سهامدار می‌رود یعنی در مجموع ورود خودرو به بورس کالا به نفع سهامداران خودرویی است، البته فقط خودرو‌های وارداتی در بورس کالا عرضه نمی‌شوند و ما شاهد عرضه خودرو‌های پرفروش داخلی مانند پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا هستیم.

عرضه خودرو در بورس کالا دلالی را از بین می‌برد

مهدی بیات‌منش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایبِنا ضمن بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروساز دارای منفعت است، گفت: ارائه خودرو در بورس کالا برای خودروساز نفع دارد، چون واسطه و دلالی را از بین می‌برد البته باید بگوییم که قیمت فروش خودرو در بورس کالا به قیمت بازار نزدیک است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 312660
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا