افتتاح ۱۵ هزار واحد مسکونی در دهه فجر

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمد آئینی با یادآوری برنامه‌ریزی برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب ساخت و تولید یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، گفت: ۱۱۱ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده در حال تولید و ساخت است که حدود ۷۷ هزار واحد از این میزان با حمایت دولت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت در حال ساخت است.


وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات نوسازی با بانک‌ها انعقاد قرار داده شده و به میزان ۴ هزار و سیصد میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی تولید واحدهای مسکن در حال ساخت با استفاده از تسهیلات نوسازی در حدود ۵۵ درصد است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی در دهه فجر سال گذشته در محلات هدف بازآفرینی شهری به بهره‌برداری رسیده است، گفت: حدود ۱۵ هزار واحد در هفته دولت و حدود ۱۵ هزار واحد مسکونی دیگر در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه را بسته تشویقی جامعی برای تشویق مردم در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد و گفت: با استفاده از این مصوبه شهرسازانه می‌توان گفت در محدوده بافت‌های فرسوده دیگر بن‌بستی برای نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه برای چهار گروه از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی اظهار کرد: در بافت‌های فرسوده برای نوسازی تمام خانه‌های پلاکی با هر متراژی که امکان تجمیع نداشته باشند پروانه ساختمانی صادر خواهد شد، حتی اگر زیر ۵۰ مترمربع باشد.

آئینی شرط بهره‌مندی از بسته تشویقی شهرسازانه در نظر گرفته برای نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده را دارا بودن حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل ۶ متر عنوان کرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب و کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده و بخشی از این مشوق‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تشویقات شهرسازانه مصوب نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده عنوان کرد: متقاضیان باید دارای حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به وجود پارک حاشیه‌ای در معبر و امکان استفاده از مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

آئینی روند طولانی صدور پروانه ساختمانی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری از سوی شهرداری‌ها را مورد انتقاد قرار داد و در ادامه گفت: به طور متوسط صدور پروانه ساختمانی در محدوده محلات هدف بازآفرینی شهر تهران هشت ماه طول می‌کشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی مذاکراتی که با مسؤولان شهرداری تهران انجام شده و همچنین با تدابیر شهردار تهران در خصوص تشکیل قرارگاه جهادی مسکن، صدور پروانه ساختمانی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری به دو ماه کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه شهرداری‌ها با توجه به تکلیف قانون‌گذار موظف هستند حداقل ۵۰ درصد برای عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف دهند، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با شهرداری‌های استان‌های مختلف، مدت زمان صدور پروانه تراکم و عوارض ساختمانی به یک ماه و حتی دو هفته کاهش یافته است.

آئینی با بیان اینکه شهرداری‌ها اجازه دارند در صدور پروانه و تراکم ساختمانی تا ۱۰۰ درصد تخفیف اعمال و معادل آن را از دولت دریافت کنند، تصریح کرد: چنانچه ارائه تخفیف به سازندگان و توسعه گران از سوی شهرداری‌های سراسر کشور، کمتر ۵۰ درصد محاسبه شود، صدور مجوزها بیش از دو ماه به طول بیانجامد و بسته تشویقی شهرسازانه مصوبه شورای عالی شهرسازی ابلاغ شده مورد توجه آنان قرار نگرفت متقاضیان می‌توانند این موارد را از طریق سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۸۶۱۲ به کارشناسان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه متقاضیان نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند به انتخاب خود از تسهیلات ویژه نوسازی و یا نهضت ملی مسکن استفاده کنند. گفت: متقاضیان نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اعم از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات و تخفیفات ویژه نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده برای بافت‌های فرسوده بدون رعایت شروط چهارگانه این نهضت استفاده کنند.

او با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۴ هزار واحد دریافت تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده به بانک مسکن معرفی شد که بانک با ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد برای پرداخت تسهیلات قرارداد منعقد کرده است، گفت: تسهیلات نوسازی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در سایر کلان‌شهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۰ درصد است که در تمام این موارد ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود. همچنین متقاضیان نوسازی بافت فرسوده می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت‌زمان بازپرداخت ۲۰ ساله با سود تسهیلات ۱۸ درصد استفاده کنند.

آئینی با اشاره به فرا رسیدن روز ۵ دی‌ماه و حادثه زلزله بم اظهار کرد: در نظر داریم در آستانه پنجم دی‌ماه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» رویدادی به منظور بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم دی برگزار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این رویداد با حضور سفیرانی با عنوان سفیران شهر بم و شرکت بازآفرینی در سه شهر منتخب هر استان با محوریت اداره کل راه و شهرسازی از طریق شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 312991
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا