بازار سرمایه در پوشش احتیاطی

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر می رسد چند عامل مهم در پیش بینی آینده بازار نقش مهمی خواهد داشت. ادامه عرضه خودرو، رونمایی از لایحه بودجه، نرخ ارز آزاد و نیمایی از جمله عوامل اقتصادی مهم در روند پیش روی بازار خواهند بود.
 
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در این زمینه به جهان صنعت نیوز می گوید: «بالا رفتن قیمت دلار از این جهت تاثیری در بازار سرمایه ندارد که این نرخ در بازار آزاد بالا می رود و قیمت ارز نیمایی ثابت است و رشدی نکرده و افزایش نرخ ارز آزاد به بنگاه ها فشار می آورد چرا که هزینه ها متاثر از نرخ ارز آزاد است و باید با هزار زحمت صادرات انجام شود و در نهایت ارز حاضل از آن را با نرخ پایین نیمایی به فروش برسانند.
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید می کند: همچنین باید گفت که تورم با نرخ ارز آزاد حرکت می کند و ثابت ماندن نرخ نیمایی همان کاری که ارز ۴۲۰۰ تومانی با اقتصاد کرد را انجام می دهد. باعث ایجاد رانت و فساد می شود و حاشیه سود شرکت ها را پایین می آورد.
 
دارابی با بیان اینکه بازار سرمایه انتظار ثبات در بازار ارز را دارد، می افزاید: بعید می دانم که رشد پالایشی ها در بازار سرمایه ناشی از بالا رفتن قیمت دلار باشد. به نظر می رسد به دلیل اینکه طی چند روز گذشته پالایشی ها تحت تاثیر قیمت نفت افت زیادی داشتند که امروز یک بازگشتی را داشتند.
 
وی همچنین در خصوص گروه خودرویی نیز می گوید: این مساله بر می گردد به اینکه تا چه حد عرضه خودرو در بورس ادامه پیدا کرده و چه میزان از سبد خودروسازها در بورس کالا دیده شود. اگر این عرضه ها ادامه پیدا کند تاثیر بلند مدتی در گروه خودرویی خواهد داشت.
 
دارابی تصریح می کند: اما معمولاً مزیت نسبی کشور در حوزه انرژی ، نفت گاز و پتروشیمی است، همچنین معادن و شرکت های خدماتی نیز مورد توجه هستند. به همین دلیل به نظر می رسد بازار همچنان منعکس کننده مزیت ها در حوزه انرژی و معادن است.
 
این کارشناس بازار سرمایه یادآور می شود: ناگفته نماند موضوعاتی مانند نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری ، فاصله قیمتی ارز آزاد و نیما و همچنین مبهم بودن لایحه بودجه سبب می شود تا بازار فعلا در یک پوشش احتیاطی قرار می گیرد و احتمالا تا زمان رونمایی از لایحه بودجه، شاخص در محدود ۱ میلیون ۴۰۰ واحد باقی بماند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 313286
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا