مرگ زودرس ۲۶ هزار تن در سال

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته ملکی، همچنین فروش طرح ترافیک در روزهای دوشنبه و سه شنبه متوقف است و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز تا روز چهارشنبه متوقف می‌شود. همچنین « جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد که از بین ۱۱۳ کشور، ایران رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد و در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد. این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان محیط زیست آلودگی هوای تهران در اولویت دولت ها نبوده و نیست. در حالی دود بی تدبیری ها به چشم شهروندان می رود که به گفته کارشناسان ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند. از طرفی آلاینده‌هایی همچون ازن، ذرات معلق، نیتروژن، دی اکسید کربن و … از گازهای تهدید کننده سلامت به شمار می آیند که در گرفتگی عروق، سرطان‌ها، عفونت‌های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثر می‌گذارند. بنابراین تنفس در هوای آلوده جان شهروندان را به خطر می اندازد.
احکام برنامه‌های دوم تا ششم روی زمین مانده
در همین راستا «جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به اینکه صنایع و سوخت خودروها از عوامل اصلی تولید آلاینده‌های کمتر از ۲.۵ میکرون اند، گفت: امروز در صحن شورا درباره معضل آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها تذکر دادیم. امیدواریم گوش شنوایی برای تذکرات ما وجود داشته باشد و به زودی شاهد اقدامات موثری در راستای حل این معضل هرساله باشیم. چرا که تنفس در هوای آلوده آسیب های روانی و جسمی زیادی بر افراد به جا می گذارد. به لحاظ روانی آلودگی هوا موجب خشونت، اضطراب و افسردگی افراد می‌شود. همچنین بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس شده و هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا را نیز حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده است و هزینه‌های مربوط به درمان و مرگ و میر شهروندان در تهران را نیز بیش از سه میلیارد دلار در سال تخمین زده‌اند. بنابراین معضل آلودگی هوای تهران نه تنها جان شهروندان را تهدید می کند بلکه هزینه های سنگینی نیز به دولت تحمیلل می کند.
وی افزود: متاسفانه ۲۵ ساله که احکام برنامه‌های دوم تا ششم دولت روی زمین مانده که دستگاه های اجرایی باید پاسخگوی آن باشد. اما موضوع عمران و حمل و نقل که در وظایف شهرداری است و به خوبی پیگیری می شود، ولی در مورد سایر نهادها دستمان کوتاه است. شهرداری تنها می تواند هشدارهای لازم را به نهادهای مربوطه انتقال دهد اما دخالت و نظارتی بر آنها ندارد. در مورد کم کاری ها نیز خود آنها باید پاسخگوی شهروندان باشند. البته دولت سیزدهم در این باره کمک شایانی کرده است، زیرا در تامین اتوبوس گام های خوبی برداشته شد. همچنین انتظار داریم دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رفع آلودگی هوا را در اولویت خود قرار دهد.
تشکری اظهار کرد: خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند همچنان در شهر تردد می‌کنند. خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و خودروهای فرسوده ده‌ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می‌کنند و دقت داشته باشید که اگر تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم باز هم مشکل حل نمی‌شود چرا که یکی از دلایل تولید کربن سیاه فرسایش لاستیک روی آسفالت است.
این عضو شورای شهر تاکید کرد: به نظرم یکی از راهکارهای زودبازده برای رفع آلودگی هوای تهران نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس‌های دیزلی و کامیون‌های شهری و جایگزینی موتورهای کاربراتوری، تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک و مناسب سازی سوخت است. همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه مترو و جلوگیری از مازوت سوزی نیز از دیگر راهکارهای مکمل محسوب می‌شود. در نهایت امیدواریم دولت سیزدهم شجاعانه و انقلابی درباره معضل آلودگی هوا به صراحت تصمیم گیری کنند.

اخبار برگزیده
شناسه : 313288
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا