موج تعدیل نیرو در کمین هتل‌های ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: آنطور که  رئیس جامعه هتلداران اعلام کرده تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی در نظر داشتند بعد از جام جهانی قطر، چند روزی را نیز در ایران بگذرانند اما با وقوع حوادث اخیر، این افراد از اقامت در ایران منصرف شده و رزروهای خود را لغو کردند.

در سه سال اخیر صنعت گردشگری ایران، از سیل و بارندگی گرفته تا گرانی بنزین و شیوع کرونا با بحران‌های متعددی روبه رو بوده است و حال بروز ناآرامی های اخیر تیر خلاص را بر پیکر نیمه جان گردشگری کشور وارد آورده است.

براساس اعلام رئیس جامعه هتلداران، اگرچه تاکنون تعطیلی هیچ هتلی گزارش نشده اما با این وجود میانگین ضریب اشغال هتل‌ها به زیر ۲۰ درصد رسیده است. این شرایط باعث شده که بخش عمده هتلداران قدرت تامین هزینه‌های خود را نداشته باشند.

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که صاحبان برخی اقامتگاه های گردشگری در تامین هزینه حقوق کارکنان خود با چالش جدی مواجه شده اند و هیچ بعید نیست با تداوم شرایط اخیر موج تعدیل نیرو در اقامتگاه ها و هتل های ایران شکل بگیرد.

از آغاز همه گیری کرونا بسیاری از هتل‌ها به دلیل کاهش درآمدها رو به تعدیل نیرو آوردند و با ریزش نیروی انسانی متخصص مواجه شدند.

 با تداوم نا آرامی های اخیر و شکل گیری موج جدید تعدیل نیرو، بیم آن می رود که نیروی متخصص و کارآمد برای همیشه با هتل های ایران خداحافظی کند.

از سوی دیگر نبود مسافر و به تبع آن کمبود درآمد هتل ها باعث شده که برخی از هتل های چهار و پنج ستاره با کاهش سطح کیفی خود به سه ستاره و پایینتر به دنبال راهکاری برای به دست آوردن بخشودگی مالیاتی باشند. درواقع هتلداران قصد دارند با برچیدن ستاره های خود مشمول قانون بخشودگی مالیاتی در نظر گرفته شده برای هتل های سه ستاره و پایینتر شوند و لااقل هزینه مالیات را از لیست بلند بالای هزینه های خود حذف کنند.

باید توجه اشت که تداوم شرایط فعلی ایران را به کشوری فاقد هتل های بین المللی و شاخص تبدیل کرده و می تواند در حکم ضربه ای مهلک به زیرساخت های صنعت گردشگری کشور قلمداد شود.

باتوجه به وضعیت حساس کنونی انتظار می رود که معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در راس آن علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری، به فکر چاره اندیشی برای عبور از این وضعیت بحرانی باشند.

 

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 313290
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا