اقدامات بانک مرکزی کمکی به کنترل قیمت دلار نکرد/بن بست ارزی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بازار ارز از ابتدای هفته جاری حرکت خود در مسیر رشد را تداوم بخشیده است. در حالی که اسکناس آمریکایی برای مدتی پشت مرز روانی ۳۶ هزار تومانی درجا می زد اما از روز شنبه توانست مرزشکنی کند و سرعت افزایش قیمت خود را بالا ببرد. در همین راستا نیز اسکناس آمریکایی ظرف چند روز گذشته توانست از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی نیز عبور کند و در آستانه ورود به کانال ۳۷ هزار تومانی قرار بگیرد. در معاملات امروز دلار در ابتدای کانال ۳۷ هزار تومانی جا خوش کرده و معامله گران بازار فردایی نیز نرخ های ۳۷ هزار و ۶۰۰ تومانی را برای دلار اعلام کرده اند که بالاتر از نرخ های اعلامی در بازار معاملات نقدی است.


همزمان با افزایش قیمتها در بازار ارز، بازار طلا و سکه نیز دچار جهش قیمتی شد به طوری که سکه امامی نرخ ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را نیز به خود دید. این تحولات قیمتی نشان می دهد که بازار ارز  و سکه مستعد افزایش قیمت است و هرآن احتمال جهش قیمتی وجود دارد. بانک مرکزی برای اینکه بتواند جلوی رشد افسارگسیخته قیمتها در بازار ارز و به تبع آن در بازار سکه را بگیرد چند هفته ای است که ورود جدی تری به این بازارها داشته است. در همین راستا نیز اقدام به انتشار اوراق سکه و اوراق ارزی کرد که طبق گفته فعالان بازار ارز، این اوراق جذابیت چندانی برای خریداران آن نداشته است.

در کنار اینها نیز بانک مرکزی چند اقدام دیگر را در دستور کار قرار داد؛ از یک طرف سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی را بالا برد  و از طرف دیگر نیز سقف ارز اعطایی به صرافی های را هم افزایش داد. تازه ترین اقدام بانک مرکزی نیز تبدیل حواله ‌های ارزی صادرکنندگان به اسکناس و عرضه آن در بازار ارز است. بانک مرکزی در توضیح این مساله گفته «با موافقت بانک ‌مرکزی و با هدف تشویق و توسعه صادرات، بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان را با ارز اسکناس، مبادله و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد».

از نگاه کارشناسان اقدام جدید بانک مرکزی می تواند به معنای عرضه سنگین ارز در بازار باشد. این سیاست در حقیقت به صادرکنندگان این فرصت را می دهد که از بانک مرکزی اسکناس ارزی با نرخ نیمایی دریافت و با نرخ توافقی در بازار به فروش برسانند. شکاف حدود شش هزار تومانی دلار نیمایی و توافقی می تواند انگیزه لازم را برای بازگشت ارزهای صادراتی به صادرکنندگان می دهد. از نگاه کارشناسان، این اقدام هرچند در کوتاه مدت می تواند بر روی بازار ارز اثرگذار باشد اما از یک سو ذخایر ارزی بانک مرکزی را کاهش می دهد و از سوی دیگر به دلیل انتظارات تورمی به سرعت کارایی اش را از دست می دهد.

بنابراین کارشناسان همواره اعلام می کنند که راهکار اساسی برای مدیریت قیمتها در بازار ارز بهبود چشم انداز اقتصادی و سیاسی و کنترل تورم است. در صورتی که تلاشی در راستای کاهش تنش های سیاسی با غرب و همچنین کاهش تورم صورت نگیرد افزایش قیمت ارز نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 313584
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا