رمزگشایی از مذاکرات چین و عربستان/عربستان نفت ایران را از بازار خارج می‌کند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: چینی‌ها روزانه ۶.۵ میلیون بشکه نفت از خلیج فارس می برند.عربستان با ۳.۵ بشکه در صدر صادرکننده نفت به چین قرار دارد.عراق با ۲.۵ میلیون بشکه و امارات با یک میلیون بشکه صادرات روزانه نفت به چین در جایگاه سوم است.هرچند به دلیل تحریم ها حجم صادرات نفت ایران به چین مشخص نیست اما برخی گزارش ها نشان می  دهد که ایران هم روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون بشکه نفت البته به صورت غیرمستقیم به چین صادر می کند که در آمارهای رسمی نشان داده نمی شود.
 
پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم های غرب علیه این کشور،روسیه ناچار شد که تخفیف های زیادی برای فروش نفت خود به خریداران بدهد.این تخفیف ها گاهی تا ۳۰ درصد از قیمت روز نفت پایین تر بود.موضوعی که باعث شد،فروش نفت ایران به سختی انجام شود.
 
مقامات وزارت نفت می گویند که تخفیف های روسیه تاثیری در فروش نفت ایران نگذاشته ،با این حال به نظر می رسد ایران هم ناچار به تخفیف در فروش نفت خود برای حفظ بازار شده است.موضوعی که عملا به زیان ایران تمام می شود زیرا حجم صادرات نفت ایران به اندازه روسیه نیست و تخفیف ها به علاوه هزینه های نقل و انتقال نفت درآمد چندانی را برای ایران در بر نداشته است.
 
نشست اخیر اوپک پلاس پس از آنکه همه گزارش های منتشر شده از سوی بانک های مرکزی دنیا نشان از عمیق شدن رکود ناشی از قیمت بالای نفت داشت،برگزار شد.انتظار مصرف کنندگان نفت این بود که اوپک پلاس تولید را افزایش بدهد،اما عربستان و روسیه به عنوان لیدرهای ائتلاف اوپک پلاس بر حفظ رویه قبلی و محدودیت درتولید تاکید کردند.
 
تحلیلگران بازارهای مالی می گویند، کاهش تقاضای نفت از سوی چین باعث عمیق تر شدن رکود اقتصاد جهانی خواهد شد.اقتصادهای مصرف کننده نفت در تلاش هستند تا تولیدکنندگان نفت را متقاعد کنند که نفت بیشتری به بازار عرضه شود تا با کاهش قیمت نفت،جلوی رکود بیشتر اقتصاد جهانی گرفته شود.اما عربستان و روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت مخالف این رویه هستند.برخی تحلیلگران می گویند ممکن است بخشی از هدف رییس جمهور چین به عربستان تامین نفت ارزان باشد.
 
هرچند در هفته های اخیر قیمت نفت در پی کاهش تقاضا در بازار جهانی روبه کاهش گذاشته است و برخی پیش بینی ها حکایت از آن داد که قیمت نفت به زودی به کانال ۶۰ دلاری وارد خواهد شد،اما همین قیمت هم برای چین که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است،گران محسوب می شود.
 
همکاری چین و عربستان در حوزه انرژی در شرایطی در حال گسترش است که عربستان ۲۵ درصد از بازار نفت عربستان را در اختیار دارد و حالا با توسعه روابط تجاری بین این دو کشور انتظار می رود که علاوه بر نفت،در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی هم بازار عربستان در چین توسعه پیدا کند.
 
این موضوع به خصوص برای بخش پتروشیمی ایران که بازار نسبتا پایداری در چین طی سالهای گذشته و با وجود تحریم های بین المللی داشته، می تواند زنگ خطر باشد،چه آنکه اگر چینی ها خرید محصولات پتروشیمی و پالایشی ایران را به دلیل تحریم ها کاهش دهند،بازار این صنعت تحت شعاع قرار می گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 313615
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا