پیش شرط‌های رونق بازار صنایع دستی

به گزارش جهان صنعت نیوز: آنطور که خاطره استاد رضایی- عضو هیات مدیره تعاونی های صنایع دستی استان تهران- به جهان صنعت گفته: برای دستیابی به وضعیت مطلوب اقتصادی در حوزه صنایع دستی، اهمیت توجه به مباحث آموزشی و لزوم اهمیت دادن به  قالب ارایه، تولید و کیفیت تولید صنایع دستی باید طرف توجه قرار گیرد.

افزون بر آنچه گفته شد نباید از نظر دور داشت که لزوم تامین سرمایه برای توسعه کسب و کارها همواره از جمله مسایل کلیدی شمرده می شود.

 مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز چنانچه به دنبال بهبود وضع اقتصادی در حوزه صنایع دستی هستند باید در زمینه ارایه بسته های دولتی حمایتی و تامین بودجه لازم برای اختصاص وام اقداماتی اساسی صورت دهند.

 در سال های اخیر اما گلایه های مطرح شده از سوی فعالان حوزه صنایع دستی حاکی از آن بوده که تسهیلات اختصاص یافته ناکافی بوده و شرایط برای ارایه آنها تسهیل نشده است. به این ترتیب فعالان صنایع دستی به دلیل عدم امکان وثیقه های کلان، بالا بودن نرخ کارمزد و بوروکراسی آزاردهنده دولتی در بسیاری از موارد قید دریافت وام را زده اند.

استاد رضایی در خصوص اهمیت اختصاص وام به فعالان صنایع دستی بهخ جهان صنعت گفت: مسایل حمایتی و بسته های دولتی جزء مصوبات و پیش بینی های صورت گرفته بوده و باید از سوی مسوولان طرف توجه قرار گیرند.  

وی ابراز امیدواری کرد اختصاص وام به فعالان صنایع دستی وارد مرحله عملیاتی شود، یعنی اقدامات صرفا محدود به کوشش تولیدکننده یا هنرمند حوزه صنایع دستی نباشد.

آنطور که عضو هیات مدیره اتحدیه تعاونی‌های صنایع دستی استان تهران به جهان صنعت گفته اگر دو مساله تامین بودجه وام و بحث های آموزشی و مدیریت تولید با هم توامان پیگیری شوند می توان امیدوار بود که فعالان صنایع دستی ایران نیز بهره ای از صعود جهانی بازار صنایع دستی ببرند.

در آخر نباید فراموش کرد که در دو ماه اخیر به سبب رکود عرصه گردشگری در کشور به سبب ناآرامی ها و حواشی آن، حوزه صنایع دستی ایران نیز با رکود مواجه شده است. در این شرایط اگر قصد و برنامه مدونی برای عبور از بحران صنایع دستی وجود نداشته باشد هیچ بعید نیست که وضعیت بحرانی دامن فعالان صنایع دستی کشور را نیز بگیرد.

نادر نینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 313632
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا