«جهان صنعت نیوز» تاثیر آلودگی هوا بر سلامت تهرانی‌ها را بررسی کرد/مرگ خاموش

به گزارش جهان صنعت نیوز: نتایج جدیدترین پژوهش دراین‌باره را اما روز آخر آبان‌ماه امسال، «عباس شاهسونی» رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد، نتایج جدیدترین پژوهش وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا: «هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا ۲/۸میلیارد دلار در سال است که تقریبا ۱۰درصد از این مبلغ یعنی ۸۰۰میلیون دلار این هزینه‌ها به سیستم بهداشتی و درمانی کشور تحمیل می‌شود. در ۲۷شهر کشور با جمعیت تقریبی ۳۵میلیون نفر، مطالعات وزارت بهداشت نشان داده، سالانه ۲۰هزار و ۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی رخ می‌دهد. در سال ۱۴۰۰ در ۲۷شهر بررسی‌شده، تقریبا در ۷/۱۶درصد از روزهای سال، شاخص آلودگی‌ هوا در محدوده هوای «پاک» قرار داشته است؛ ۶/۶۲درصد از روزهای سال در محدوده هوای قابل‌قبول،۵/۱۶درصد در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴/۲درصد از روزهای سال در محدوده هوای ناسالم برای همه گروه‌ها و ۴۲/۰درصد در محدوده هوای بسیار ناسالم و ۴۱/۰درصد روزهای سال در محدوده هوای خطرناک بوده است. هوای پاک در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، به میزان پنج‌درصد کاهش یافته است. در سال گذشته شهر تهران فقط دو روز هوای پاک و خوب داشته و موتورسیکلت‌ها به‌ویژه موتورهای فرسوده بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند. خودروها و کامیون‌های فرسوده نیز جزو مهم‌ترین منابع انتشار آلودگی هوا در شهرها هستند. به‌ طور کلی منابع متحرک ۶۰درصد و منابع ثابت ۴۰درصد در آلودگی هوا نقش دارند.» این در حالی است که آمار سازمان محیط‌ زیست رقم بیشتری را درباره تعداد قربانیان آلودگی هوا در ایران نشان می‌دهد. هفته پیش «داریوش گل‌علیزاده» سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط‌ زیست گفته بود، مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا از منظر ذرات معلق ۲۷هزار نفر در سال است. او با اشاره به مرگ‌های شش‌هزار نفره در تهران و ۲۷هزار نفره در کشور، آنها را نتیجه بررسی‌های وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ روی جمعیتی ۳۵میلیونی در ۲۷شهر دانست که سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. به گفته برخی متخصصان تاثیر آلودگی هوا در کودکان بیشتر است، به گونه ای که این روزها تعداد مراجعه کودکان به بیمارستان ها افزایش چشمگیری پیدا می کند. چه بسا به عقیده برخی متخصصان سالانه ۶ میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا می‌شود، زیرا بعد از یک ساعت مواجهه انسان با هوای آلوده و حتی دو روز پس از آن، میزان رخداد سکته‌های قلبی ۱۰ تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد.
افزایش مراجعه کودکان به بیمارستان ها
در همین راستا دکتر «مسعود احتشام» فوق تخصص ریه با اشاره به افزایش میزان مراجعه کنندگان گفت: آلودگی هوای تهران تاثیر مستقیم و مخربی بر ریه های افراد به خصوص کودکان می گذارد. این روزها به دلیل همزمانی وزیدن بادهای به شدت سرد و آلودگی هوا میزان مراجعه کنندگان به بیمارستان و مطب زیاد شده است. شمارش مراجعه کنندگان قابل بررسی نیست اما این روزها میزان مراجعه کودکان با علائم سینوسیت و آلرژی بیشتر شده است. زیرا تنفس در هوای آلوده بیماری های آلرژی را تشدید و مجاری تنفسی فوقانی را تحریک می کند. آلودگی هوا موجب تشدید بیماری های ریوی و نارسایی قلب نیز شده است. به همین دلیل برخی افراد دارای بیماری زمینه ای ریوی، قلبی و عروقی، سرطانی و برونشیت در بیمارستان ها بستری شدند. هنوز میزان ونوع آلاینده موجود در هوا مشخص نیست اما اگر مازوت باشد، قطعا تنفس در چنین هوایی سرطان زا خواهد بود.
وی افزود: تنفس در هوای آلوده ریه‌ تمام اقشار جامعه را تحریک می کند. اگر این تماس طولانی‌مدت باشد، افراد به بیماری‌های اکتسابی ریه دچار می‌شوند. منظور از بیماری‌های اکتسابی، بیماری‌هایی همانند مستعد شدن به تخریب مژک‌های تنفسی و تحریک سلول‌های التهابی ریه است که به آنها التهاب برونشیت حاد می‌گویند، اگرچه افراد سیگاری و معتاد به تریاک در چنین هوای آلوده‌ای بیش از دیگر افراد جامعه در معرض برونشیت حاد قرار دارند. به طورکلی تنفس طولانی‌مدت در چنین هوایی برای تمام اقشار جامعه سرطان‌زا است، چرا که این آلاینده‌ها از طریق خون وارد ریه می‌شوند و نواحی دوردست به غیر از ریه را درگیر سرطان می‌کنند.
این متخصص ریه اظهار کرد: اگر فرد ریسک فاکتورهایی همانند استعمال دخانیات، موادمخدر، چاقی و سابقه ژنتیکی در خانواده داشته باشد و در این هوای آلوده نفس بکشد، دچار سرطان ریه زودرس می‌شود. همچنین بیماری بدخیم سرطان ریه را در افراد تشدید می‌کند. به همین دلیل در این روزها نه تنها گروه های پرخطر بلکه تمامی اقشار جامعه باید برای تردد در فضای باز از ماسک مناسب استفاده کنند، زیرا بسیاری از مراجعه کنندگانی که کماکان از ماسک استفاده می کنند، شدت بیماری در آنها کمتر است. همچنین توصیه می‌شود در روزهای آلوده، افراد از فعالیت بدنی و ورزش‌کردن با شدت زیاد، یعنی فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس شده و فرد حین فعالیت به‌راحتی نتواند صحبت کند، در محیط بیرون منزل خودداری و از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی، حبوبات کامل فراوان و مقدار چربی، شیرینی و نمک کم، استفاده کنند.
این پزشک با تاکید بر اینکه رژیم غذایی پرچرب و بسیار شیرین و مصرف دخانیات و الکل باعث افزایش رادیکال آزاد شده و در ایجاد التهاب قلبی‌عروقی و آسیب بافتی دخالت دارند، توصیه کرد افراد به‌طور جدی از مصرف این مواد بپرهیزند. همچنین وجود آب کافی در بدن انسان سیستم ایمنی فرد را افزایش می دهد. به همین دلیل مصرف مایعات را نباید در این روزها فراموش کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 313637
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا