لزوم بازنگری اساسی در طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: سید محمد مرتضوی رئیس کانون انبوه‌سازان کشور در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» گفت: امروزه نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد است. اکنون در آستانه آغاز فصل زمستان هستیم؛ فصلی که احتمال رویارویی با بحران انرژی در آن وجود دارد. این مشکلات احتمالی ممکن است کارخانجات را توقف یا کاهش میزان تولید روبه‌رو کند. این موضوع می‌تواند بر قیمت مصالحی مثل سیمان اثرگذار باشد.


او افزود: در حال حاضر قیمت سیمان کنترل شده است. ولی چنانچه این کنترل رها شود و منابع مورد نیاز کارخانجات تامین نشود، می‌تواند برای حوزه مسکن آسیب‌زا باشد و موجب افزایش قیمت در این حوزه شود. وزیر صمت نیز به این موضوع اشاره کرد و قول داد تا اوضاع را در کنترل بگیرد تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور همچنین گفت: یونولیت در یکی دو ماه گذشته افزایش وحشتناک و چند برابری را تجربه کرده است. هنوز هم دولت درخصوص واردات مواد اولیه هیچ اقدامی انجام نداده است. روبه‌رو نشدن با افزایش چند برابری قیمت یک محصول انتظار به حقی است که انبوه‌سازان دارند؛ محصولی که تاثیر قابل توجهی بر قیمت تمام شده مسکن دارد. همین افزایش قیمت یونولیت در قیمت اسکلت ساختمان به میزان ۱۰ درصد تاثیر داشته است. همچنین بر هزینه‌های ساخت به میزان ۲ تا ۳ درصد تاثیر مستقیم گذاشته است. این اعداد و ارقام قابل توجه هستند.

مرتضوی ادامه داد: ما اگر به عنوان یک فعال اقتصادی ، یک سرمایه‌گذار و یک انبوه‌ساز نتوانیم شرایط آینده بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنیم، طبعا به این بازار ورود پیدا نخواهیم کرد. آمار ساخت و ساز به صورت ماهانه نسبت به دوره‌های گذشته دچار کاهش جدی می‌شود؛ این کاهش خودش را در گزارش‌هایی که مرکز آمار، بانک مرکزی و مشاوران املاک ارائه می‌دهند، به وضوح دیده می‌شود.

او اضافه کرد: آن چه که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران از صنعت ساختمان فراری شوند، این است که امروزه هیچ چیزی در بازار قابلیت پیش‌بینی ندارد. همیشه ترس و نگرانی در خصوص افزایش قیمت‌ها وجود دارد. بعضا مشاهده می‌شود قول‌هایی که برای کنترل قیمت‌ها داده می‌شود نیز آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مثلا محصولی مثل یونولیت به یکباره دچار افزایش قیمتی افسارگسیخته می‌شود.

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران از حضور در چنین بازاری رویگردان شده و عطای آن را به لقایش می‌بخشند. در چنین شرایطی آنها ترجیح می‌دهند که منابعشان را در کارهای غیرمولد صرف کنند؛ کارهایی از قبیل سفته بازی، سوداگری و مسیرهایی که آسیب‌های جدی به اقتصاد کلان کشور وارد می‌کند.

او افزود: به نظر می‌رسد لازم است تا دولت توان و انرژی بیشتری را در عرصه صنعت ساختمان صرف کند. دولت باید بیشتر رویکردهای حمایتی داشته باشد و در کنترل قیمت مصالح و شرایط بازار دخالت‌های مستقیم و همیشگی داشته باشد. لازم است تا وقتی بحثی مانند گرانی یونولیت پیش می‌آید، دولت بلافاصله سیاست‌گذاری کند. این که بخواهند ماه‌ها راجع به این موضوع فکر کنند و به دنبال راهکار بگردند، جوابگوی مشکل نخواهد بود. اینها تصمیماتی است که باید فورا گرفته شود و اقدامات دولت منجر به تنظیم بازار شود. چنانچه این اتفاقات نیفتد، شاهد هدررفت سرمایه‌ها خواهیم بود.

مرتضوی همچنین بیان کرد: به تازگی مشاهده شد که در صحبت‌هایی که وزیر جدید راه و شهرسازی داشت، به طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره شد. دولت امروزه قادر نیست در میدان عمل و در شرایط واقعی به وعده‌ای که در خصوص تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال داده بود، جامه عمل بپوشاند. به نظر می‌رسد این طرح که در صحنه عمل نیز موفق نبود، باعث شد که هزینه و زمان زیادی از دولت گرفته شود؛ هزینه و زمانی که اگر به حمایت از تولید مسکن توسط بخش خصوصی صرف می‌شد، اثرات قابل توجهی داشت. امروزه این اثرات مثبت در بازار مسکن و در خصوص ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا مشاهده می‌شد.

او افزود: همانطور که وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرد، دولت نیاز به بازنگری در این طرح دارد. به نظر می‌رسد منابع و تسهیلات بانکی بیشتر باید به سمت حمایت از تولید مسکن توسط بخش خصوصی سوق داده شوند. حتی در بخش‌هایی که گروه‌های هدف، گروه‌های کم‌درآمد هستند نیز بخش خصوصی می‌تواند مشارکت جدی و موثر داشته باشد. نظیر آنچه که در پروژه مسکن مهر به عنوان مسکن مهر خود مالکی مطرح بود. شاید تا ۷۰ درصد مسکن مهر به صورت خود مالکی ساخته شد.

رئیس کانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد: در اینجا نیز لازم است تا دولت بیشتر رویکردی حمایتی در وضع قوانین حمایتی با در نظر گرفتن مشوق‌های ویژه برای ساخت و ساز در شرایط رکودی که قرار داریم، داشته باشد. همچنین لزوم خروج دولت از عرصه عمل و اجرا احساس می‌شود. هیچ دولتی نمی‌تواند در صحنه عمل و اجرا موفق ظاهر شود. اجرا باید به بخش خصوصی واگذار شود. در این خصوص بخش خصوصی واقعی مورد نظر است. آنچه که به عنوان قراردادهایی که با قرارگاه‌ها جهادی، ستاد اجرایی یا بنیاد مسکن بسته می‌شوند، همگی به صورت دست دوم و دست چندم مجددا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. این روند فقط موجبات افزایش قیمت را فراهم می‌کند.

مرتضوی در پایان خاطر نشان کرد: لازم است تا دولت با بخش خصوصی واقعی وارد تعامل شود و در همه ابعاد از آن حمایت کند؛ چه در حوزه وضع قوانین و مشوق‌ها و چه افزایش حمایت‌های تسهیلاتی و نهایتا تنظیم بازار. امیدواریم با توجه به قول‌هایی که وزیر صمت به تازگی در خصوص کنترل قیمت مصالح ساختمانی داد، ابتدا شاهد بازگشت تعادل به بازار مسکن باشیم و نهایتا در سال‌های آتی نیز بتوانیم به رونق بازار مسکن فکر کنیم و از این شرایط بحرانی که امروز درگیر آن هستیم و منجر به بی‌میلی تولیدکنندگان به ساخت و ساز شده است، خارج شویم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانگفت‌وگومسکن
شناسه : 313659
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا