کنترل بازار ارز از دست بانک مرکزی خارج شد/یکه تازی دلار ادامه دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: از ابتدای هفته جاری دلار در مسیر افزایش قیمت حرکت کرده است. اسکناس آمریکایی روز شنبه با نرخ ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومانی معامله شد و روند رشد تدریجی خود را در روزهای بعدی نیز ادامه داد. در همین راستا نیز دلار در معاملات دیروز توانست در آستانه ورود به کانال ۳۸ هزار تومانی قرار بگیرد. ناگفته نماند که معاملات فردایی بازار دیروز نرخ های بالای ۳۸ هزار تومانی را نشان می دادند. در معاملات امروز بازار نیز قیمت نقدی و فردایی دلار متفاوت است اما آنطور که به نظر می رسد اسکناس آمریکایی در بازار نقدی نیز توانسته نرخهای بالای ۳۸ هزار تومانی را به خود ببیند. بازار سکه نیز سراسر آشوب است و سکه امامی قیمت باورنکردنی ۱۹ میلیون تومانی را نیز به خود دیده است. با این حال برخی از حباب قیمتی در این بازار سخن می گویند و معتقدند که امکان برگشت قیمتها وجود دارد.

سرعت افزایش قیمت دلار اما درست در شرایطی بیشتر شد که رئیس بانک مرکزی بار دیگر از مطلوب بودن ذخایر ارزی کشور سخن گفته است. این موضوعی است که کارشناسان نسبت به آن تردید دارند و می گویند حمایت های بانک مرکزی از صادرکنندگان و اعطای مشوق های ارزی به آنان نشان دهنده نیازمندی بانک مرکزی به ارز حاصل از صادرات است. بنابراین برخلاف گفته رئیس بانک مرکزی، وضعیت ذخایر ارزی کشور مناسب نیست و همین مساله نیز توان سیاست گذار را برای مدیریت بازار ارز کاهش داده است.

آمارهایی که از میزان فروش نفت ایران در هفت ماهه امسال منتشر شده نیز خود گویای تنگنای ارزی بانک مرکزی است. در گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر کرده، درآمد نفتی ایران در هفت ماهه امسال تنها ۳۴ میلیارد دلار بوده که ۵ میلیارد دلار از مدت مشابه سال گذشته نیز کمتر است. این مساله به این معناست که دولت حتی در زمینه فروش نفت و درآمدزایی از این مسیر نیز دچار چالش و مشکل است. این درست برخلاف گفته های دولت مردان است که از دور زدن تحریم ها و بالا رفتن توان فروش نفت سخن می گویند.

واقعیت این است که نه چشم انداز سیاسی کشور مثبت است و نه افق اقتصادی پیش رو. خبرهای منتشر شده به وضوح نشان می دهند که برجام به بن بست رسیده و مذاکرات به در بسته خورده است. در عین حال تورم با سرعت بالایی در حال رشد است و گرانی امان اقتصاد کشور را بریده است. کارشناسان ماه هاست تاکید می کنند که این دو موضوع عامل اصلی رشد قیمت دلار هستند و تا زمانی که برای رفع این دو چالش چاره ای اندیشیده نشود باید منتظر تداوم یکه تازی دلار و سقوط بیشتر ارزش ریال باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 313873
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا