یک تحلیلگر بازارهای مالی در گفتگو با جهان صنعت نیوز اعلام کرد: سقف دلار شکست

به گزارش جهان صنعت نیوز: اگر نگاهی به وضعیت بازار ارز بیندازیم با نرخ های باورنکردنی برای ارزهای خارجی مواجه می شویم. دلار از ۳۸ هزار تومان عبور کرده، یورو به بالای ۴۰ هزار تومان رسیده و حتی قیمت دلار در بازار کشورهای همسایه نیز از ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر شده است. این تحولات نشان از شرایط نامطلوب سیاسی و اقتصادی کشور برخلاف ادعاهای مقامات دولتی دارد. نکته جالب توجه آنکه در مواجه با شرایط بازار ارز، رئیس جمهور تنها دستور کنترل قیمتها را می دهد و رئیس بانک مرکزی نیز با طرح این ادعا که ذخایر ارزی مطلوب است تلاش می کند از هیجانات ارزی بازار بکاهد. روندهای گذشته اما به ما نشان می دهند که بازار با وعده و وعید به ثبات نمی رسد و چون هیچ چشم انداز مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی نیز دیده نمی شود باید همچنان منتظر صعود دلار باشیم.

اقتصاد ایران در شرایط ویژه ای قرار دارد

پیام الیاس کردی، تحلیلگر بازارهای مالی با بررسی وضعیت بازار ارز با استناد به روندهای گذشته به «جهان صنعت نیوز» گفت: نرخ دلار نیمایی در حال حاضر به بالای ۲۸ هزار تومان، دلار توافقی و دلار اعلامی از سوی صرافی ها به بالای ۳۶ هزار تومان و نرخ دلار در بازار آزاد برای اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران به بالای ۳۸ هزار تومان رسیده است. نرخ های اعلامی برای دلار در بازار ارز کشور نشان می دهند که اقتصاد ایران در شرایط ویژه ای به سر می برد.
 
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم پیش بینی دقیقی از بازار ارز ارائه دهیم باید نگاهی به روندهای گذشته داشته باشیم. به لحاظ تکنیکالی، از زمانی که دلار حدودا ۲۱ هزار تومان قیمت داشت بازار یک روند صعودی را آغاز کرده و هر بار که دلار دچار افزایش قیمت شده کف های قیمتی بالاتری را برای خود ثبت کرده است. برای مثال زمانی که دلار روند افزایش قیمت خود را از کانال ۲۱ هزار تومان در سال گذشته شروع کرد تا کانال ۲۹ هزار تومانی بالا آمد و در نهایت اولین کف قیمتی خود را در نرخ ۲۵ هزار تومان ایجاد کرد. شروع دوباره روند افزایش قیمت دلار از کف قیمتی ۲۵ هزار تومانی نیز منجر به جهش قیمتی تا سطح ۳۳ هزار تومان شد اما کف قیمتی که بعد از این روند افزایشی ایجاد شد ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان بود.
 
الیاس کردی ادامه داد: اکنون نیز دلار یک روند افزایشی را آغاز کرده و تا سطح ۳۸ هزار تومان پیش رفته است. بر اساس روندهای گذشته رشد شارپی دلار همواره با دو رخداد همزمان شده است؛ اول یک استراحت کوتاه چند هفته ای و بعد از آن نیز حرکت دوباره بر مدار صعود. بر همین اساس می توان گفت که اکنون زمان اصلاح قیمتی در بازار ارز و ایجاد کف جدید برای دلار و در نهایت آماده شدن برای سقف جدید قیمتی است. فراموش نکنیم که این روند از سال ۱۴۰۰ شروع شده و همچنان ادامه دارد.
 
این تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: حتی اگر بخواهیم در بازه های زمانی بلندمدت نیز روند تغییرات قیمتی دلار را بررسی کنیم به نتایج مشابهی می رسیم. برای مثال نرخ دلار از قیمت ۴۲۰۰ تومانی سال ۹۷ به نرخ ۱۹ هزار تومانی رسید و بعد از این جهش قیمتی کف قیمتی ۱۰ هزار تومانی برای خود ایجاد کرد. بعد از آن دلار تا سطح ۳۱ هزار تومان جهش و مجددا تا سطح کانال ۲۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد. کف قیمتی دلار در کانال ۲۰ هزار تومان نیز زمینه ساز ایجاد کف و سقف های جدید قیمتی شد تا به نرخ ۳۸ هزار تومانی کنونی برای دلار برسیم. بنابراین رفتار دلار هم در بازه های زمانی کوتاه مدت و هم بازه های زمانی بلندمدت مشابه است، به این ترتیب که ابتدا یک جهش قیمتی را تجربه می کند، در میانه راه و به مدت حدودا چند هفته تا یک ماه استراحت می کند و مجددا آماده صعود و ایجاد سقف قیمتی می شود.

آماده شدن بازار ارز برای سقف جدید قیمتی دلار

 
به گفته وی، در حال حاضر بازار ارز از سقف قیمتی ۳۶ هزار تومانی به سقف ۳۸ هزار تومانی رسیده است و به نظر می رسد باید منتظر اصلاح قیمت ارز و بعد از آن صعود دوباره دلار باشیم. هرچند سقف شکنی دلار و ثبت نرخهای بیشتر از ۳۸ هزار تومان مدتی زمان می برد اما واقعیت این است که هیچ نشانه ای از کاهش قیمت دلار در چارت های قیمتی بازار ارز دیده نمی شود و همه پیش بینی ها مبتنی بر افزایش شیب قیمت دلار است.
 
وی در توضیح وضعیت کلی بازار ارز و محرکهای رشد قیمت دلار نیز گفت: واقعیت این است که در ایران، اقتصاد اولویت نیست و با وجود آنکه دولت و مسوولان به طور مداوم در خصوص مسائل اقتصادی بحث و گمانه زنی می کند اما اقتصاد در درجه اول اهمیت برای آنان قرار ندارد. ما چه زمانی که رشد درآمدهای نفتی بالایی داشتیم و چه زمانی که با کاهش این درآمدها مواجه شدیم شاهد رشد قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی بوده ایم. بنابراین باید نگاه سیاست گذاری تغییر و اقتصاد اولویت پیدا کند. اگر اقتصاد اولویت باشد سیاست خارجی نیز به صورت ناخوداگاه اولویت می شود، تولید در کشور رونق پیدا می کند و زمینه ساز بهبود شرایط اقتصادی می شود. اما چون در ایران اقتصاد اولویت نیست دلار نیز مانند هر کالای دیگری به متغیرهای اقتصادی مانند تورم و شرایط سیاسی واکنش نشان می دهد و از این منظر باید بگوییم که افزایش قیمت این ارز خارجی در طول زمان موضوعی طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 313903
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا