جهان صنعت نیوز روند حرکت شاخص بورس را بررسی کرد

رشد دلاری بازار با توهم ورود پول حقیقی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  افزایش قیمت دلار همواره برای سهام دلارمحور بورس تهران فرصت مناسبی برای صعود بوده است. طی ماه‌های گذشته اغلب به دلایل مختلفی از جمله ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، نگرانی بابت بودجه ۱۴۰۲ و…، گروه‌های بزرگ بازار عملکرد ضعیف‌تری نسبت به کوچک‌ها داشتند اما دیروز بزرگان بازار به حرکت در آمدند و روز سبزی را برای سهامداران ارائه دادند که افزایش بیشتر شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن نیز گواهی بر تایید این موضوع است. اگر در هفته های گذشته خودرویی ها نقش لیدری بازار را به واسطه عرضه خودرو در بورس کالا به عهده گرفتند این روزها سهام سایر گروه ها مانند پالایشی ها، فلزات، بانکی ها و … نیز هر کدام به نسبت های متفاوت مورد توجه قرار گرفتند. با این همه اما کارشناسانی هستند که همچنان به این روزهای سبز بازار چندان خوشبین نیستند.

مهدی سماواتی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» می گوید: باید در نظر داشت که چند هزار میلیارد تومان در سال جاری از بازار خارج شده است و حالا نمی‌توان به ورود جزیی پول حقیقی استناد کرد. مثال این وضعیت زمانی است که دلار از ۳۳ هزار تومان به ۳۹ هزار تومان می‌رسد و زمانی که ۲ هزار تومان ارزان شد، آن را نتیجه مدیریت و تلاش خوب خود می دانند.

وی تصریح می کند: متاسفانه این رویه‌ای است که در بخش های مختلف اقتصادی دیده می‌شود. واقعیت این است که ورود پول حقیقی به بازار صورت نگرفته است. آنچه می بینیم ورود پول خودی های بازار است که پیش از این آن را خارج کرده و به بازار ملک برده بودند و حالا که دورهایشان را زده‌ و آنجا را هم دچار تلاطم کردند؛ پول های خود را به بازار سرمایه آورده اند.

سماواتی می افزاید: واقعیت آن است که آنچه ما می بینیم و با مردم در شبکه های اجتماعی در ارتباط هستیم، شخص حقیقی که مردم عادی باشد به بازار بازنگشته است و بعید است به این زودی ها اعتماد به بازار بازگردد.

وی خاطرنشان می کند: متاسفانه طی دو سه سال گذشته چند مرتبه مردم در بازار بورس متضرر شدند که یک بار به واسطه وعده آقای روحانی بود که علنی حمایت شد و در نهایت مردم ضرر کردند. بار دیگر ههم آقای رئیسی در زمان انتخابات گفت بورس اولویت اول است اما متاسفانه تنها یک وعده انتخاباتی بود. بنابراین مردم نمی‌توانند به این راحتی به بازار اعتماد کنند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه به نظر می رسد رشد بورس هیجانی و موقت باشد، اظهار می‌کند: رشد قیمت ارز در بازار بورس تحرک موقت ایجاد کرده است و هیچ دلیلی هنوز برای اینکه بگوییم بازار رشد خود را آغاز کرده است، دیده نمی شود.

سماواتی شاخص بورس را به تنهایی ملاک رشد بازار ندانسته و تاکید می کند: سرمایه گذاری در سهم های دولتی و رشد آن ها و بی توجهی به شرکت های خصوصی خروجی مثبتی برای اقتصاد به همراه نخواهد داشت. باید گفت که حدود ۷۰ درصد شرکت ها در بازار مستقیم و غیر مستقیم وابسته به دولت و نهادها هستند که این سبب می‌شود تا نتوان راجع به بورس بدون دخالت دولت تحلیل ارائه کرد.

وی تصریح می کند: این احتمال وجود دارد که سال آینده نیز با داغ کردن بازار سرمایه، دولت باز هم بخشی از کسری بودجه خود را فروش بلوک ها و از طرق مختلف از طریق بازار سرمایه تامین کند.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: به شخصه هنوز نسبت به روند بازار خوشبین نیستم. هرچند باید گفت که این بازار مدت هاست سهم های بسیار ارزنده ای دارد اما مشکل بازار امروز ارزندگی سهم ها نیست.

وی می افزاید: مشکل بازار سرمایه امروز ریسک های سیستماتیکی هستند که هر روز بیشتر می شود. اقتصاد باهوش ترین بخش اکو سیستم یک جامعه است. زمانی که اقتصاد به ارزش بازار سرمایه کم توجهی می کند به این معنا است که نباید به ارزندگی سهم ها وزن داد.

سماواتی یادآور می شود: بازار با توجه به واگرایی بازارهای موازی مانند ارز بسیار پتانسیل رشد دارد اما متاسفانه با توجه به اینکه بازار تحت سیطره دولت است و سازمان بورس هم متاثر از آن است هنوز نمی توان به این سیگنال ها امیدواری کامل داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 314284
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا