بازار ارز وارد فاز اصلاح قیمتی شد؛

ایست دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار ارز از ابتدای هفته جاری روند افزایشی به خود گرفت و به سرعت توانست دو کانال قیمتی ۳۶ و ۳۷ هزار تومانی را پشت سر بگذارد. طی چند روز اخیر نیز دلار عمدتا در کانال قیمتی ۳۸ هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت با این حال نوسانات نرخ ارز به تدریج رنگ باخت. بررسی ها نیز نشان می دهد که دیروز همزمان با تغییر معاونت ارزی بانک مرکزی و همچنین انتشار خبر سفر نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران بازار ارز وارد فاز اصلاح قیمتی شد.

تابلوی معاملات ارزی بازار نشان می دهد که در بازار معاملات نقدی دلار در مرز قیمتی ۳۸ هزار تومان ایستاده و حتی در مواردی بازگشت به کانال ۳۷ هزار تومان نیز دیده شده است. برخی عنوان می کنند که معامله گران در واکنش به تحولات رخ داده محتاط تر عمل می کنند و از خرید و فروش های هیجانی دست کشیده اند. عقبگرد سکه به کانال ۱۸ میلیون تومانی نیز نشان می دهد که اصلاحات قیمتی در بازار آغاز شده است.

تحلیلگران مالی در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که سقف شکنی دلار با یک اصلاح قیمتی همراه خواهد شد. در همین راستا نیز برخی کف قیمتی ۳۵ هزار تومانی را برای این ارز خارجی پیش بینی کرده اند. تصمیم بانک مرکزی برای تغییر معاونت ارزی این بانک نیز موضوعی است که مورد توجه کارشناسان و بازیگران ارزی قرار گرفته است. از نگاه آنان این تصمیم هرچند تاثیر جدی بر بازار نمی گذارد اما باعث فروکش کردن هیجانات معامله گران شده است. همانطور که اشاره شد انتشار خبر سفر رافائل گروسی به ایران نیز موضوعی است که توانسته بر عملکرد بازار ارز تاثیر بگذارد.

در مجموع به نظر می رسد بازار ارز طی حداقل چند هفته آینده روند باثباتی را طی خواهد کرد. همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده اند معامله گران برای مدتی دست از خرید و فروش های هیجانی برمی دارند تا بازار روند اصلاح قیمتی خود را طی کند. با این حال پیش بینی ها نشان می دهد که چشم انداز مبهم مذاکرات و وضعیت نامناسب شاخص های اقتصادی به ویژه تورم بار دیگر زمینه ساز سقف شکنی دلار می شود. بنابراین احتمال ثبت رکوردهای جدید قیمت دلار تا پایان سال دور از انتظار نیست.  

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 314509
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا