در مراسم روز ملی صنعت و معدن چه گذشت؟

جهان صنعت نیوز|  دهم تیرماه، بر پایه‌ی مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، روز صنعت و معدن نامیده شد تا با اختصاص این روز، فرصت مناسبی برای فعال شدن موتور محرکه‌ی اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن، ایجاد شود. به همین منظور هر ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت مراسمی را در این روز با رویکر حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار می‌کند.

اگرچه اعمال تحریم‌ها در طول یک سال گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری برای وزارت صمت و تولیدکنندگان ایجاد کرد، اما این سختی‌ها بهانه‌ای شد تا “مراسم روز صنعت و معدن” با حضور مقامات عالی رتبه کشور همچون  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، امیر حاتمی وزیر دفاع، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جمعی از صنعتگران و فعالان حوزه تولید و استقبال خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار شود.

براساس این گزارش مراسم “روز صنعت و معدن” در حالی برگزار شد که تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به برخی مسائل انتقاد داشته و به شرایط کنونی صنعت و معدن معترض بودند و از حال ناخوش صنعت گلایه می کردند.

در بخش ابتدایی این مراسم صنعتگران برگزیده و بخش خصوصی به ایراد سخنرانی پرداختند و پس از آن مسئولان دولتی بودند که موضوعات مختلف را مطرح کردند.

براساس این گزارش تولیدکنندگان و صنعتگران در صحبت‌های خود از کمبود مواد اولیه، بی‌ثباتی در نرخ ارز و قید وبندهای بانک‌ها برای ارائه تسهیلات گلایه مند بودند.

براساس این گزارش سید احسان مصطفوی‌نژاد به عنوان صنعتگر جوان با اشاره به تاثیر رونق تولید در اشتغالزایی، گفت: باید همانگونه که در پارا المپیک از افراد ناتوان حمایت می‌شود، در بخش صنعت نیز از افرادی که برای معلولان اشتغال ایجاد می‌کنند، حمایت بیشتری شود، از سوی دیگر می‌توان با ایجاد “اوپک زعفران” صادرات و فروش این کالای استراتژیک را ساماندهی کرد.

در ادامه این مراسم سهیلا سلحشور کردستانی یکی دیگر از صنعتگرانی بود که به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به نقش زنان در اقتصاد کشور، بیان کرد: در حال حاضر زنان نقش منحصربه فردی در توسعه رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی دارند.

این فعال اقتصادی به نقش استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: در این شرکت‌ها می توان با استفاده از فناوری مدرن و مواد خام محصولاتی تولید کرد که دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است.

همچنین در ادامه برنامه محمدرضا بهرام وند یکی از فعالان حوزه معدن بر اجرای نقشه راه معادن و قانون تسهیل موانع کسب و کار تاکید کرد.

پس از صنعتگران برگزیده کشور، این وزیر امورخارجه بود که به ایراد سخن پرداخت. بخش عمده‌ای از مسائل عنوان شده توسط ظریف مربوط به شکست آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران بود.

وی فشارهای آمریکا را ناشی از شکست های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران دانست و به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن امریکا در عرصه بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: آمریکا سال گذشته ۴ بار جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کرد اما هربار ناموفق بود، این شرایط امریکا را وادار کرد از تنها حربه خود یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کوتاه مدت ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخل بر حربه امریکا غلبه کنیم، اظهار کرد: مردم ایران ۴۰ سال مقاومت کرده اند و باز هم مقاومت خواهند کرد اما این کافی نیست که بگوییم مردم ما مقاومت میکنند بلکه باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم. دنیا را مجبور خواهیم کرد که جز با زبان احترام با زبان دیگری با مردم ایران سخن نگوید و هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنند.

در ادامه این مراسم، غلامحسین شافعی – رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران – به حال ناخوش صنعت اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۷ در حدود ۲٫۴- درصد بود در صورتی که رشد صنعت معادل ۶٫۵- درصد است.سهم تولید ناخالص داخلی در سال ۹۳ در حدود ۱۴٫۴ درصد، که این رقم در حال حاضر به ۱۲٫۱ درصد رسیده است که کاهش معناداری است.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر تمایل برای سرمایه گذاری در بخش صنعت کاهش پیدا کرده است، خطاب به دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما پول نمی خواهیم، در حال حاضر بزرگترین مشکل ما بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه است. هیچ تولیدکننده و صنعتگری برای فردای خود خواب راحتی ندارد.

وی در پایان از دکتر لاریجانی به دلیل حمایت های بسیار از حوزه صنعت و تولیدکنندگان تشکر ویژه کرد.

مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن تشکر از دکتر لاریجانی که در مواقع مختلف یاری‌گر تولیدکنندگان و صنعتگران بوده است، گفت: نامگذاری امسال به نام رونق تولید به معنای تغییر سربرگ ها در وزارتخانه ها نیست، بلکه باید هر بخش تکالیف خود را به درستی انجام دهد. تامین کالای مورد نیاز ۸۰ میلیون ایرانی در شرایطی که از زمین و دریا و… تحت محاصره هستیم، به سختی انجام می شود. وزرا و نمایندگان باید یک روز لباس کارگران را به تن کرده و با حقوق آنها یک ماه زندگی خود را سپری کنند تا به درستی شرایط آنها را درک کنند.

پس از صحبت های تشکل‌های بخش خصوصی  عزیر اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صدور بخشنامه های خلق الساعه را یکی از مشکلات تولیدکنندگان برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر که هزینه‌های تولید افزایش چشم‌گیری پیدا کرده باید ۴۰ درصد تسهیلات بانکی برای صنعت تخصیص یابد.

براساس این گزارش وزیر صنعت ، معدن و تجارت  با اشاره به اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم ، کمبود نقدینگی را یکی از معضلات رونق تولید دانست و گفت: در برخی صنایع مانند صنایع ریلی حتی اگر با سه شیفت کاری هم فعال باشیم باز هم ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خواهیم داشت البته برای این منظور نیازمند منابع مالی هستیم.

 دکتر لاریجانی شرایط کنونی کشور را گذرا دانست و تاکید کرد: ایران از پیشنهاد سازنده ای که بتواند منافع ملی کشور را حفظ و صیانت کند استقبال می‌کند اما بازیچه دست دیگران نمی شود.

رییس نهاد قانونگذاری کشور مسئله اصلی کشور را تولید و رونق تولید برشمرد و گفت: تردیدی نیست که تولید در شرایط متعارف بدون مناسبات و تعاملات بین المللی رونق پیدا نمی کند اما شرایط کنونی کشور در صادرات، واردات و مسائل مالی و بانکی متعارف نیست، برای این شرایط نامتعارف باید ضوبط خاص و ویژه ای در نظر گرفته شود به طور مثال در حال حاضر نباید به سراغ پرونده مالیاتی ۱۰ سال گذشته بنگاه های تولیدی رفت.

پس از ایراد این سخنان بود که تولیدگنندگان و صنعتگران با تشویق خود از صحبت های رییس مجلس شورای اسلامی استقبال کرده و خواستار اجرایی شدن آن شدند.

در این مراسم طی دو بخش از فعالان نمونه بخش صنعت و معدن قدردانی به عمل آمد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 31453
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا