رییس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» تشریح کرد

نقش شهرداری‌ها در تولید مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مهرداد بذرپاش در خصوص تامین مالی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز توضیح داد: روش های مختلفی در دستور کار است، در هدف گذاری تامین مسکن که اولویت دولت و قانون جهش تولید مسکن است از روش‌های مختلفی کار دنبال می‌شود. از روش‌های ترکیبی تامین منابع مالی نیز استفاده خواهد شد تا اینکار محقق شود. بدین معنا، زمین، تسهیلات، اتمام پروژه‌های مسکن مهر، اتمام پروژه‌های نهضت ملی و روش‌های دیگر ساخت مسکن در دستور کار است. او ادامه داد: یکی از شرکای اصلی وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن شهرداری‌ها هستند، شهرداری ها باید سهم قابل قبولی را در تولید مسکن برعهده بگیرند. منظور از یک میلیون مسکن بدین معنا نیست که همه یک میلیون واحد مسکونی در سال را دولت می‌سازد بلکه به این معناست که دولت ابزارهای تشویقی را در اختیار قرار می‌دهد تا هم شهرداری‌ها و هم خودمالکی‌ها ساخت را هم در شهرها و هم در روستاها انجام بدهند.

سید محمود فاطمی عقدا رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» گفت: صحبت‌های تازه وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم به کارگیری ظرفیت شهرداری‌ها برای تولید مسکن بسیار درست و به جا است.

فاطمی عقدا افزود: شهرداری‌ها هم مجوز ساخت ارائه می‌دهند و هم این که تمامی ابزارهای لازم و مسوولیت‌های قانونی در حوزه ساخت را دارند؛ از صدور مجوزها، نظارت گرفته تا ارائه پایان کار و زمین‌هایی که در همه شهرها در اختیار دارند اعم از زمین‌های ذخیره و توسعه شهر و یا زمین‌هایی با کاربری‌های مختلف که مالکیت آن را دارند.

او ادامه داد: در خصوص تغییر کاربری در تهران نیز شهرداری مسوولیت مستقیم بر عهده دارد. به نظر من شهرداری به راحتی می‌تواند این کار مهم را انجام دهد. تا کنون نیز که این امر محقق نشده و در سیاست‌های آنها گنجانده نشده بوده، باعث شده که تا حدودی صدمه ببینند.

رئیس پیشین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: با آغاز سال جاری شهرداری تهران برای ساخت حدود ۱۸۰ هزار واحد در پایتخت هدف‌گذاری کرده است.

فاطمی عقدا در پایان تاکید کرد: از جهت استیجار نیز شهرداری‌ها به راحتی می‌توانند اقدام به ایجاد سازمان اجاره‌داری نوین در کشور کنند و مسوولیت اجاره‌داری را به عهده بگیرند تا بتوانند به ایجاد تعادل و تناسب در بازار مسکن و اجاره کمک کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 314541
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا