وعده جدید علی صالح آبادی برای کاهش قیمت ارز؛

سیگنال رئیس کل دلار را پایین می‌کشد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: اقتصاد ایران چند سالی است که صحنه آمد و شد قیمتها در بازار ارز بوده است. از سال ۹۷ و درست از زمانی که تحریمهای اقتصادی علیه کشورمان اعمال شد فنر دلار در بازه های زمانی مشخصی رها شده و به جهش قیمتی در بازار منجر شده است. این روند از ابتدای سال نیز در بازار ارز کشور تکرار شده است با این تفاوت که مقامات ایرانی و غربی ماه ها بر سر احیای برجام چانه زنی کردند و با وعده آینده روشن اقتصادی و سیاسی جلوی التهابات قیمتی دلار را گرفتند.

اما واقعیت این است که در تمام این ماه ها، هر خبر منفی بازار فضای بازار ارز را متشنج و دلار را وارد مدار رشد می کرد. بررسی ها اما نشان می دهد که بازار ارز از روزهای منتهی به شهریور ماه تماما افزایشی بوده است به طوری که در این بازه زمانی دو بار سقف قیمت دلار شکسته شده است. یکی از دلایل اصلی رشد قیمت دلار در این مدت به بن بست خوردن برجام و اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران بوده است. در عین حال افزایش نگرانی ها نسبت به کسری بودجه و تداوم رشد خلق پول و تورم نیز دیگر دلایل رشد قیمت دلار محسوب می شوند.

به نظر می رسد تا پایان سال جاری نه امیدی به گشایش های سیاسی است و نه بهبود اقتصادی. از این منظر تداوم رشد قیمتی دلار اجتناب ناپذیر است. اما رئیس بانک مرکزی که بارها از مطلوب بودن ذخایر ارزی کشور خبر داده در تازه ترین اظهارات خود نسبت به کاهش قیمت دلار ابراز خوش بینی کرده است. نکته قابل توجه آنکه ولی ریشه های اصلی افزایش قیمت دلار را نادیده گرفته و تقویت شاخص جهانی دلار، نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی و همچنین ناآرامی های چند ماه اخیر را دلیل التهابات بازار ارز عنوان کرده است.

علی صالح آبادی در همین راستا گفته است «بخشی از نوسانات ارز به تقویت شاخص دلار بر می‌گردد، چرا که ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو از ۰.۵ به چهار درصد طی چند مرحله تقویت شده است. بخشی از دلایل نوسانات نرخ ارز نیز به فضا و حوادثی که در یکی دو ماه اخیر در کشور اتفاق افتاده و همچنین وجود محدودیت‌ها و نیز پدیده قاچاق بر می‌گردد. بخشی از آن نیز به دلیل نوسانات فصلی بوده که ما همواره در یکی دو ماه پایانی سال میلادی با افزایش نرخ ارز مواجه می‌شویم».

وی همچنین وعده کاهش قیمت ارز را داده و گفته «در بازار غیر رسمی، با حجم معاملات کمی در بازار نرخ تعیین می‌شود و اعتقاد ما این است که نرخ این بازار واقعی نیست و این افزایش‌های هیجانی تعدیل خواهد شد. بانک مرکزی نیز به عنوان بازارساز و سیاست‌گذار، برنامه‌هایی را برای تعدیل نرخ دارد و ثبات به بازار باید برگردد». اما این نخستین بار نیست که رئیس بانک مرکزی در مواجه با التهابات بازار ارز از کاهشی بودن قیمتها سخن می گوید. اما سوال این است که این کاهش قیمت به معنای بازگشت قیمت به نرخ های ابتدای فصل پاییز است؟

در حالی که دلار اکنون در کانال قیمتی ۳۸ هزار تومان قرار دارد که در روزهای منتهی به شهریور ماه و ابتدای مهر ماه برابر با ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. اکنون آیا رئیس کل به دنبال این است که دلار را حدود ۷ هزار تومان پایین بیاورد؟ در حالی که آمارها از کاهش توان فروش نفت دولت و تنگنای ذخایر ارزی وی خبر می دهند بانک مرکزی از چه سیاستی برای کاهش نرخ دلار بهره می گیرد؟ بدیهی است اگر علی صالح آبادی برنامه ای برای کاهش نرخ ارز هم داشته باشد، این برنامه تنها ارزپاشی و تزریق ارز به بازار خواهد بود.

واقعیت این است که اقتصاد ایران نیازمند سیاست های بلندمدت برای کنترل کسری بودجه، کنترل رشد پایه پولی و تورم است. انتظارات تورمی نیز موضوع دیگری است که چاره ای برای آن اندیشیده نشده است. هرچند رئیس بانک مرکزی در اظهارات جدید خود به این موارد نیز اشاره و مواردی مانند افزایش قیمت های جهانی، رشد پایه پولی و انتظارات تورمی را دلیل رشد تورم اعلام کرده و حتی وعده کاهش تورم را نیز داده است. اما وی نگفته که در یک اقتصاد تحریمی که دولت توان فروش نفت هم ندارد چگونه می توان نسبت به بهبود شاخص های اقتصادی امیدوار بود. همانطور که کارشناسان نیز اعلام می کنند بازگشت آرامش به بازار ارز تنها در گرو آرامش اقتصادی است و این مهم نیز در سایه تحریم ها هیچ گاه محقق نخواهد شد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 314963
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا