عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جهان صنعت نیوز:

رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه داری و عدم پرداخت تسهیلات به تولید ترک فعل است

به گزارش جهان صنعت نیوز: فتح الله توسلی در مورد تخلف بانک ها در بحث پرداخت تسهیلات به بخش ‌تولید کشور به جهان صنعت نیوز گفت: بانک‌ها معتقدند که منابع ما، با تکالیف مان نمی خواند. تعدادی از بانک‌ها این ادعا را مطرح می کنند که ما زیان انباشته داریم تکالیف مالایطاق را مجلس و دولت به ما تحمیل می کنند و ما این را چه در بحث تسهیلات تکلیفی و چه تسهیلات دیگر نمی توانیم پرداخت کنیم.

مدیرعامل بانک ها را به مجلس احضار کردیم!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مدیر عامل اکثر بانک‌های دولتی را برای بررسی این موضوع در کمیسیون خواستیم که توضیحاتی دادند. بخشی از توضیحات قانع کننده بود و بخش قابل توجهی قانع کننده نبود. برخی از بانک ها در منابع و مصارف به تکالیفشان عمل کرده بودند اما بخشی از بانک‌ها حتی به یک سوم تکالیف شان عمل نکرده بودند.
وی ادامه داد: در بحث مسکن رقم ناچیزی پرداخت شده است که قابل توجیه نیست یا در بحث مسکن روستایی تسهیلات ناچیزی پرداخت شده است. البته به این دلیل که دستورالعمل آنرا دولت آماده نکرده است ولی در کل سخت گیری های که بانک‌ها در بحث پرداخت تسهیلات به تولید انجام می دهند قابل توجیه نیست.
توسلی افزود: آنها عملا کاری می کنند که طرف وسط راه ببرد یا مثلا اگر بخواهد تسهیلات بگیرد اینقدر باید بدود که فرصت می گذرد و عملا کاری نمی تواند انجام دهد.

بانک ها به وظایفشان عمل نمیکنند

وی ادامه داد: بانک‌ها به وظایفشان چه در بحث پرداخت تسهیلات برای فرزندآوری، ازدواج ، اشتغال خرد و بخش های تولید کلان تکالیفشان عمل نمی کنند. در حالیکه سیاست مجلس و کشور این است که بخشی از مشکلات این بخش ها را با ارائه تسهیلات حل کنیم. برای همین نیز سامانه تسهیل صدور مجوزها را ایجاد کردیم که راحت مجوز بگیرند و بعد هم تسهیلات بگیرند. البته در آن بخش هم مشکلاتی داریم و برخی دستگاهها همکاری نکردند و در آن سامانه نیامدند که تسهیلات بدهند و کار انجام دهند و عملا ارتباط شان را با سامانه مرکزی که باید زیر نظر وزارت اقتصاد است انجام دهند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ گفت: بانک ها ملاحظه کاری در پرداخت تسهیلات دارند که البته این متاثر از وضعیت اقتصادی هم هست. متاسفانه برخی از بانک‌ها بنگاه داری می کنند که این خلاف دستور رهبری است. اگر بانکها پول ندارند که تسهیلات به بخش تولید را داشته باشند چرا سمت بنگاه داری رفته اند اینها را هم ما تذکر دادیم و به بانک‌ها گفتیم که شما حق ندارید بنگاه داری کنید هم دستور صریح مقام معظم رهبری است هم نیاز کشور چیز دیگری است و باید این منابع به حوزه تولید و اشتغال تزریق شود.

توسلی تصریح کرد: قطعا رفتن بانک‌ها به سمت بنگاه داری و عدم پرداخت تسهیلات به تولید ترک فعل است. مجلس باید در صورت ترک فعل بانکها از ابزارهای نظارتی نظیر سوال تذکر به وزیر اقتصاد استفاده کند. سایر نهادهای نظارتی مثل بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دستگاههای امنیتی نظیر وزارت اطلاعات و معاونت نظارت وزارت اقتصاد هم می توانند از ابزارهای نظارتی شان در حوزه عملکرد بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به بخش تولید استفاده کنند.

اخبار برگزیدهبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 315024
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا