جهان صنعت نیوز در گفتگو با یک کارشناس جهانگردی ضعف آموزشی تورلیدرهای ایرانی را بررسی کرد

پاشنه آشیل گردشگری ایران

یکی از ضعف‌های جدی صنعت گردشگری ایران به کم اهمیت شمردن مساله آموزش باز می‌گردد. نبود آموزش صحیح در حوزه گردشگری باعث شده که بعضا گردانندگان اقامتگاه‌های بوم گردی و جامعه میزبان از چند و چون ایجاد یک رابطه صحیح با گردشگران مطلع نباشند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: تداوم این وضعیت، شرایط را به گونه‌ای پیش برده که عموم گردشگران در سفر به مناطق گردشگری ایران رضایت‌مندی لازم را از سفر خود کسب نکند.

طبیعتا ادامه این شرایط می‌تواند مضرات بسیاری را برای صنعت گردشگری کشور ایجاد کند و باعث کاهش میزان سفر و گردشگری در داخل کشور شود.

 مهسا فراهانی کارشناس مدیریت جهانگردی در خصوص اهمیت مسئله آموزش به جهان صنعت نیوز گفت: تصور می‌کنم  آموزش گردشگری در کشور بسیار ضعیف صورت گرفته است؛ در واقع آموزش های گردشگری در ایران صرفاً در سطح تئوری باقی مانده است.

وی ادامه داد:  همچنین در برخی موارد همان مسائل آکادمیک و تئوریک مطرح شده نیز به شکلی بسیار ضعیف در دانشگاه ها ارائه می شود. اگر حوزه فعالیت راهنمایان گردشگری را در نظر بگیریم می‌بینیم همین رویکرد موجود باعث شده که یک فرد با کمترین اطلاعات وارد عرصه راهنمای تور شده و به سبب آموزش نامناسبی که داشته آسیب‌هایی را به توسعه گردشگری پایدار وارد کند.

 فراهانی در پاسخ به این پرسش که برای حل این مشکل چه می توان کرد و وزارت میراث فرهنگی چه اقدامی را برای عبور از این وضعیت باید صورت دهد به جهان صنعت نیوز گفت: تصور می کنم وزارت میراث فرهنگی باید روی بحث آموزش و کیفیت و نظارت بیشتر دقت کند. نظارت بیشتر بر موسسات گردشگری، آموزش بهتر و پرورش  مطلوبتر راهنمایان تور حرفه ای از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد.

 این کارشناس مدیریت جهانگردی خاطرنشان ساخت: در شرایط فعلی متاسفانه کمیت جای کیفیت را گرفته است و مراکز آموزش گردشگری بسیاری در کشور فعال هستند در حالیکه کیفیت آنها چندان طرف توجه قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: نتیجه این رویکرد آن بوده که راهنمایان گردشگری در کشور با ضعف هایی روبرو باشند و چرخه توسعه ناپایدار گردشگری در کشور ادامه یابد.

شاید بیشترین ضعف در حوزه تورلیدری در بین راهنمایان محلی قابل مشاهده باشد. این در حالی است که حضور راهنمایان زبده در این مناطق می‌تواند بر شکل گیری گردشگری پایدار در جوامع محلی اثرگذار باشد. فراهانی کارشناس مدیریت جهانگردی با وارد کردن انتقاداتی به راهنمایان گردشگری محلی ابراز داشت: به نظرم در شرایط فعلی در حوزه راهنمایان گردشگری محلی سهل انگاری می شود. در واقع چون تصور بر این است که راهنمایان محلی اهمیت کمتری دارند بنابراین آموزش ها و آزمون های آنها در سطوح پایین تری انجام می گیرد.

وی در خاتمه خاطرنشان ساخت: اعتقاد دارم این روندی که در کشور ایجاد شده، اشتباه است چرا که آموزش‌های راهنمایان محلی باید سفت و سخت تر دیده شود. توجه داشته باشید که راهنمایان محلی وابسته به فرهنگ و بیشینه جامعه میزبان هستند در نتیجه اگر راهنمای محلی عملکرد مناسبی نداشته باشد جامعه میزبان نیز به تبع عملکرد آنها آسیب خواهد دید و گردشگری منطقه با خطر مواجه می شود.

نادر نینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 315029
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا