«جهان صنعت نیوز» در گفت و گو با رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بررسی کرد

مقصران آلودگی‌های تهران/شکایت از ٢١ دستگاه دولتی 

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین رابطه «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به «جهان صنعت نیوز» گفت: هوای این روزهای پایتخت برای تمام اقشار جامعه با گروه های سنی مختلف ناسالم و خطرناک است. خداوند هم انسان را با شش آفریده است نه آبشش، بنابراین برخلاف تصورات اقشار مختلف جامعه دارای شش و ریه ای هستند که تنفس در این هوا منجر به مرگ زودرس و سرطان ریه در آنها می شود. نوع مدیریت مسئولان مربوطه در چنین شرایط حساسی بسیار مهم است.
 
اعمال دورکاری برای کارمندان بخش دولتی و خصوصی یکی از راهکارهای منطقی برای جلوگیری از تداوم آلودگی و همچنین حفظ جان مردم است. البته در این باره بارها پیشنهاد این امر را ارائه داده ام و بار دیگر نیز خواهم گفت اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. امسال تعداد روزهای ناسالم پایتخت نسبت به سال گذشته دو برابر شده و تعداد روزهای خطرناک تبریز صدرصد بیشتر شده و این وضعیت برای مشهد  دو برابر است. روزهای خطرناک در اهواز پنج برابر و روزهای ناسالم دوازده برابر شده است. اصفهان و کرج هم فقط دو روز هوای پاک داشتند.
 
وی افزود: به نظرم از لحاظ کارشناسی توان مدیریت آلودگی هوا در کشور وجود دارد اما همت و اراده ای برای حل این موضوع مشاهده نمی کنیم. از طرفی آلودگی هوا موضوعی نیست که بخواهیم فصلی و کوتاه مدت نسبت به آن برخورد داشته باشیم بلکه یک فرآیند طولانی است که در حال حاضر مسئولی حال و حوصله حل این معضل را ندارد. به همین دلیل ما هم به واسطه قوه قضاییه پیگیر حال و حوصله مسئولان مربوطه هستیم. مسئولان باید پای مسئولیتی که به عهده می گیرند، بیاستند. نمی شود فقط در شعار، حرف آلودگی هوا زد؛ آلودگی هوا منتظر حرف زدن ما نمی ماند. باید اقدامی صورت گیرد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به شکایت از ۲۱ دستگاه دولتی که متولی آلودگی هوای تهران اظهارکرد: سال های گذشته راهکار دادیم؛ راهکار بلند مدت و میان مدت هم دادیم. اما گوش شنوایی وجود نداشته است. ۲۱ دستگاه دولتی مسئول آلودگی هوای شهر تهران هستند و متولی تمام آنها وزارت کشور است. سازمان محیط زیست بیشترین وظایف را در این زمینه برعهده دارد و محیط زیست در هوای پاک وظیفه کوردینیتوری و هماهنگی کننده دارد. این سازمان باید بقیه دستگاه ها را مدیریت و نظارت کند و کارهای آنها را دنبال کند، حتما قصوری در این زمینه از سوی محیط زیست رخ داده ولی بقیه دستگاه ها هم دخیل هستند. جنس قصور سازمان محیط زیست از جنس نظارت است اما سایر دستگاه ها قصورشان عملیاتی و عملکردی است و جزء وظایف آنها بوده که باید انجام می دادند. در هر صورت این ۲۱ سازمان با بهانه های مختلف از جمله کمبود بودجه تاکنون هیچ قدم مثبتی در راه حل مشکل آلودگی هوا برنداشتند. به همین دلیل بنده از تمام این ۲۱ سازمان شکایت کردم از دادستان محترم تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ را دارم. از طرفی به قوه قضاییه پیشنهاد می کنم، دوباره کاری نکند، زیرا شنیده ام سازمان بازرسی نیز به پرونده ورود پیدا کرده است. بنابراین قوه قضاییه به جایی دوباره کاری پرونده کامل و جامعی که چند روز پیش ارسال کردم را مطالعه کنند، کافی است. در هر صورت ما عقب نشینی نخواهیم کرد، تک تک مسئولان مربوطه باید پاسخگویی اهمال کاری های خود باشند.
 
او ادامه داد: در حالی بیشترین بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ و با بیش از ۱۸هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان آن اختصاص یافته که مشخص نیست آقای زاکانی با این بودجه چه کرده است. شهردار تهران، پیش از این گفته بود که از سوی رئیس‌جمهور مسئولیت گرفته و حکم دارد که درباره آلودگی هوای تهران مسئول مستقیم باشد، اما بعدها هیچ خبری از این مسئولیت‌پذیری نشد، به ایشان تذکر هم داده‌ایم اما حالا گفته می‌شود که وظیفه این کار فقط بر عهده شهرداری تهران نیست و یک کار ملی است. بنده از شهرداری تهران نیز به مراجعه قضایی شکایت کرده ام، ایشان باید در برابر دریافت بودجه و عدم بکارگیری آن در قضیه آلودگی هوا پاسخگو باشد. حتی از وزارت جهاد کشاورزی بابت آتش زدن برخی زمین ها برای کاشت تازه نیز شکایت کرده ام. من تا زمانی که در مجلس حضور داشته باشم، پیگیر این پرونده خواهم بود. نتیجه آن را هر چه سریعتر به مردم اعلام خواهم کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 315072
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا