مرثیه خانه تاریخی «تسنیم»

سال ۱۳۹۶ خانه ای مخروبه در شهر دامغان با همت گروهی از مردم و خیرین بازسازی شد تا این تاریک خانه که پاتوق معتادان بود و مسئولان قصد داشتند آن را به طور کامل تخریب کنند، تبدیل به یکی از انجمن های فرهنگی و گردشگری شهر دامغان شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در آن زمان خانه تاریخی «تسنیم» به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین مسئولان اداره میراث فرهنگی دامغان و اعضای انجمن تسنیم به امضا رسید به این انجمن واگذار شد. اگر چه امید چندانی به مرمت این بنا نبود اما با فداکاری های صورت گرفته و کمک های مردمی خانه تسنیم به طور کامل مرمت شد.

 آجر ها و کاشی کاری های مرمت شده جلوه خاصی به این خانه دادند و گچبری های آن زیبایی های یک خانه تاریخی را به نمایش گذاشتند.

 حال اما در شرایطی که خانه مرمت شده و در حال بهره برداری است و تبدیل به یکی از مراکز فرهنگی و گردشگری شهر دامغان شده است، اداره کل میراث فرهنگی شهر قصد دارد آن را از انجمن گرفته و اداره خود را به آنجا منتقل کند.  این در حالی است که خانه تسنیم در سال های اخیر با همت مردم دامغان و اعضای انجمن سر پا شده است و حالا که تبدیل به مرکزی فرهنگی و گردشگری شده و دارد به شهروندان خدمت می رساند انتظار می‌رفت که اداره کل میراث موضوع را درک کرده و با تمدید شرایط قبلی امکان استقرار دوباره انجمن و مردم دامغان از خانه را فراهم کند.

 امیر کرم زاده مدیر میراث فرهنگی سمنان اعتقاد دارد قراردادی که در سال ۹۶ بسته شده به اتمام رسیده است و در شرایط فعلی هم اداره میراث فرهنگی به خانه احتیاج دارند. بنابراین چاره ای نیست و اداره میراث باید به محل خانه تسنیم جابجا شود.

این مقام مسوول می افزاید: «به هر حال این‌جا را با توجه به شرایط موجود باید تخلیه کنند. من حتی پیشنهاد دادم که خانه دیگری را به شما می‌دهیم تا با کمک ما ساماندهی شود. به هر حال ما باید پاسخگوی تشکل‌های دیگر هم باشیم. مسائل این‌چنینی خیلی هم در حوزه اختیارات ما نیست و جناب فرماندار باید تصمیم نهایی را بگیرد. یک طیف موافق این خانه هستند و طیف دیگر نه. به هر حال ما مالک هستیم.»

 آنچه که در دامغان دارد اتفاق می‌افتد جدای از فراز و فرودهای قانونی اش بسیار ناراحت کننده است؛ چرا که انتظار می‌رود مسئولان میراث فرهنگی کشور با درک صحیح از الزامات و نیازهای فرهنگی جامعه در شهرهایی نظیر دامغان، اقدامات خود را در راستای خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم سامان دهند و از اقدامات فرهنگی نظیر آنچه که در خانه تسنیم اتفاق افتاده حمایت بیشتری داشته باشند.

نادر نینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی

شناسه : 315450
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا