آقای مخبر و آفرینش  مساله تازه در مسکن 

روزنامه جهان صنعت یک روز پس از معرفي کابینه مورد نظر رییس دولت سيزدهم درسرمقاله خود با عنوان این افراد بار اقتصاد را به مقصد نمی رسانند نوشت  :"  واقعیت این است که بازتاب و داوری درباره توانایی‌های این افراد برای عبور دادن اقتصاد از این روزهای سخت‌، ابهام و نااطمینانی دارد "  وتاکید کرد " به نظر نمی‌رسد این تیم اقتصادی بار گران و سنگین اقتصادایران و کسب‌وکار و زندگی شهروندان را به مقصد برسانند."

به گزارش جهان صنعت نیوز: حالا و پس از سپری شدن یک ونیم سال از فعالیت دولت سیزدهم این داوری درست روزنامه جهان صنعت محقق شده است. دو وزیر از وزیران اقتصادی که اتفاقا بزرگترین و پوپولیستی ترین وعده ها را داده بودند از کار برکنار شده و یا استعفا کردند. زنده یاد رستم قاسمی وزیرراه و شهرسازی یکی از این وزیران بود که از سمت وزارت استعفا کرد چون در راه پر پیچ و خم و دراز ساخت یک میلیون واحد مسکونی با شکست بزرگی روبه روشد.  البته فقدان واقع بینی و تجربه کاری کلیت دولت به ویژه رییس جمهور ، معاون اول او که هماهنگ کننده اصلی در امور اقتصادی است ونیز رییس بانک مرکزی و دیگر وزیران در پرهیز از این وعده مقصر بوده و هستند.
 
مرحوم رستم قاسمی تصور می کرد می تواند زمین را از منابع طبیعی یا زمین های در اختیار دولت تامین کند و بانکها را موظف کند منابع ریالی لازم را تامین کرده ونیز با تهاتر نفت با شرکتهای چینی ودیگر کشورها کارساخت را اجرا کند. حالا و پس از اینکه وعده سال نخست ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی از بزرگترین وعده های شکست خورده دولت است معاون اول رییس جمهور مثل آب خوردن می خواهد مساله را به شکل دیگری ارایه کرده و وعده داده شده را از ذهنیت شهروندان پاک کند. محمد مخبر درباره اقدامات دولت برای تامین مالی ساخت مسکن، گفته است : “اینکه مسکن ساخته شود یا بسازیم با یکدیگر تفاوت دارد؛ دولت باید بخشی را بسازد و بخشی دیگر نیز باید ساخته شود، ما می‌توانیم به مردم زمین دهیم تا خودشان مسکن بسازند، زیرا در قشری از مردم این ظرفیت وجود دارد….مردم خانه بسازند ودولت سند مالکیت صادر می کند ” 
 
از سوی دیگر رییس کل بانک مرکزی درگفت وگوی رسانه ای خود  در پاسخ به این پرسش که  این سوال پاسخ داد که «آیا بانک‌ها قدرت پولی تسهیلات‌دهی به میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال برای نهضت ملی مسکن را دارند؟» او گفت: «توان نظام بانکی مشخص است و این را هم اعلام کرده‌ایم که برای این برنامه دولت، منابع مالی متنوع باید در نظر گرفته شود. بنابراین تسهیلات‌دهی بانک‌ها برای ساخت مسکن ملی، اصلا امکان‌پذیر نیست و باید منابع مالی مختلفی علاوه بر بانک‌ها وارد شوند.»
به این ترتیب اعضای ارشد اقتصادی دولت با صراحت و شهامت و البته با تحریف مساله و طرح یک مساله ساده پای خودرا از ساخت یک میلیون مسکن در سال پس کشیدند و به مدلی بازگشتند که دولت زمان جنگ در سال ۱۳۶۴ اجرا کرد. زمین از ما و پول از شما. این آسان ترین والبته نشدنی ترین کار است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 315622
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا