جهان صنعت نیوز  تاثیر گرانی مجدد بلیط هواپیما بر سفر را بررسی می کند

گردشگری در منگنه حمل و نقل هوایی

 یکی از مهمترین جنبه های سفر و گردشگری مربوط به حمل و نقل هوایی است. امروز مسافران بین المللی جا به جایی با هواپیما را به عنوان یک اولویت در نظر می گیرند و گردشگران داخلی نیز تمایل روزافزونی به استفاده از هواپیما نشان می دهند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: باوجود این روند جهانی اما نامتناسب بودن درآمدهای مردم ایران با هزینه های حمل و نقل هوایی، تبدیل به چالشی جدی در مسیر صنعت گردشگری کشور شده است.

اگرچه هزینه فعلی حمل و نقل هوایی برای ایرانیان باتوجه به میزان متوسط درآمد اکثریت مردم گران ارزیابی می شود، به تازگی صحبت هایی نیز در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما مطرح شده است.

امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۱ محمد محمدی‌بخش- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- درباره تغییر تعرفه بلیت هواپیما گفت که با توجه به افزایش نرخ ارز و درخواست شرکت‌های هواپیمایی، این درخواست در حال بررسی است و و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: «با توجه به درخواست شرکت‌های هواپیمایی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌هایی که این این شرکت‌ها داشتند، درخواستی برای تغییر قیمت بلیت ارائه کردند که به محض تصویب اعلام خواهد شد؛ البته این درخواست‌ها در حال بررسی است و هنوز جزئیات آن مشخص نیست و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.»

مشکلات حمل و نقل هوایی ایران که بلای جان گردشگری کشور نیز شده است اما محدود به گرانی نیست. واقعیت این است که فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل هوایی نیز در سال های اخیر آسیب های فراوانی به صنعت گردشگری وارد آورده است و البته هزینه قیمت تمام شده بلیط هواپیما را به شدت بالا برده است و گردشگری و سفر با هواپیما را به رویای دست نیافتنی برای قشر متوسط تبدیل کرده است.

در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها امکان تامین قطعات هواپیما و تجهیز ناوگان هوایی وجود ندارد و گرانی نرخ ارز هم قابل مهار نیست، برخی از کارشناسان خواستار توجه مضاعف به حمل و نقل و گردشگری ریلی و جاده ای برای جبران نقیصه موجود در حوزه حمل و نقل هوایی هستند.

با این وجود تاکنون برنامه ریزی لازم برای انتقال بخشی از مسافران و گردشگران کشور از حوزه هوایی به حمل و نقل جاده ای و یا حمل و نقل ریلی صورت نگرفته است تا مشکلات موجود در عرصه حمل و نقل گردشگران مضاعف شود.

افزون بر این در سال های اخیر افزایش بی رویه نرخ بلیط هواپیما  روی روند کلی گردشگری در کشور اثر گذاشته است و چالش های جدی از جمله رکود ادامه دار در این حوزه را شکل داده است.

باید توجه داشت که نتیجه این رویکرد ورود آسیب به تمام صنعت گردشگری کشور است چرا که از تورلیدر گرفته تا تور گردان و کارمند هتل، همگی از محل رکود در صنعت گردشگری متضرر خواهند شد.

در شرایط فعلی کشیدن ترمز گرانی ارز و برنامه ریزی صحیح برای توسعه گردشگری ریلی و جاده‌ای می‌توانند همچون راهکارهایی کوتاه مدت تا حدودی مشکل را کنترل کنند و مانع شکل گیری وضعیتی اسفناک در حوزه گردشگری کشور شوند.

نادر نینوایی

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 315821
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا