«جهان صنعت نیوز» تامین مالی از بازار سرمايه را امكان سنجی كرد

نقشه بانک مرکزی برای بورس

درست دو سال پیش بود که در مرداد 99 روزهای درخشان بورس تبدیل به آوری برای سرمایه سوزی مردم شد. واکاوی دلایل آن ریزش در جای خود قابل بررسی است اما آیا هنوز بازار سرمایه می تواند کابوسی شبیه به آن را تجربه کند؟بازار سرمایه هنوز نتوانسته اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند. هرچند که طی روزهای گذشته به واسطه بالا رفتن قیمت دلار جانی به بورس تزریق شد اما کارشناسان معتقدند هنوز برای رونق بورس راه بسیاری در پیش است. با این همه اما به نظر می رسد مسئولان همچنان روی بورس ( بخوانید پول مردم) برای تامین سرمایه و یا افزایش سرمایه حساب باز کرده اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز: علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی خبر داد و گفت: دولت برای تسهیل در افزایش سرمایه بانک‌ها، سهام در اختیار آنها قرار خواهد داد. وی افزود: بانک‌ها نیز می‌توانند از محل فروش این سهام در بورس، منابع لازم برای افزایش سرمایه را تامین کنند.
 
رئیس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرده است که وقتی افزایش سرمایه بانک‌ها از این طریق انجام شود قطعا منجر به افزایش پایه پولی هم نخواهد شد. اما به نظر می‌رسد این بار هم وضعیت بازار سرمایه از دید تصمیم‌گیران پنهان مانده است.
 
بر اساس شنیده‌ها قرار است دولت به بانک‌های دولتی تعدادی سهم بدهد تا در بورس عرضه کنند و از این طریق، نقدینگی لازم برای افزایش سرمایه خود را تامین کنند. اما چه نوع سهامی به بانک‌ها داده می‌شود و آیا در این شرایط بازار سرمایه، معامله‌گران خریدار سهام بانک‌ها خواهند بود؟
 
تقریبا دو سال و نیم است که سهامداران بورس تهران در زیان به سر می‌برند. بورس هر چند وقت یک بار سبز و پس از آن دوباره سرخ‌پوش می‌شود. این سبزپوشی‌ها اما تاثیری در کاهش سود سهامداران ندارد و تنها برخی از نوسان‌گیران می‌توانند در این بین سودی ببرند. با این حال چطور بانک مرکزی و دولت می‌توانند به فکر عرضه دوباره سهام در بازار سرمایه بیفتند؟
 
یک نمونه از شکست عرضه سهام دولت، صندوق‌های پالایش و دارایکم هستند که برای مردم تجربه خوبی به یادگار نگذاشته‌اند. آن زمان دولت با تخفیف، صندوق پالایش و دارایکم را به مردم فروخت اما خریداران به جای سود، زیان کردند و مسئولان دولتی نیز پاسخگوی این زیان نیستند.
 
با همه این تفاسیر اصلا حتی اگر این پروژه منجر به پیروزی شود مشکل بانک ها حل خواهد شد؟
 
سعید کرداری کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز می گوید: سال ۹۹ این همه کارشناسان تاکید کردند که سهام شناور را بالا ببرند اما این اتفاق رخ نداد. هر روز کل بازار مثبت ۵ می خورد به دلیل اینکه سهامی نبود. در حال حاضر با دو سال تاخیر و زمانی که بازار دیگر کشش ندارد قرار است شناوری سهام بانک ها افزایش پیدا کند.
 
کرداری اما در ادامه می افزاید: اما مسئله مهمتر این است که بر فرض موفق بودن این کار باید پرسید که این افزایش سرمایه از جیب مردم قرار است به چه کاری آید؟ این پول در چه اقتصادی سرمایه گذاری و صرف شود.
 
این کارشناس بازارهای مالی با تاکید براینکه در حال حاضر کاری در اقتصاد نمی توان انجام داد که بانک ها بخواهند به آن کسب و کار وام پرداخت کنند، می گوید: چند سال پیش مطرح می شد که افزایش سرمایه بانک‌ها به سود بنگاه های اقتصادی خواهد بود چرا که توان بانک ها برای پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی بالا می رود. در حالی که همان زمان هم کلی تسهیلات مشکوک الوصول و ناترازی در بانک ها وجود داشت. معوقاتی وجود داشت که حتی جرات آوردن نام بدهکاران هم وجود نداشت، بنابراین این افزایش سرمایه در آن زمان هم کارآمد نبود. در حال حاضر هم با این شرایط اقتصادی این افزایش سرمایه دردی را دوا نمی‌کند.
 
کرداری خاطرنشان می‌کند: واضح است که زیرساخت های بانکداری در کشور مشکلات اساسی دارد و با افزایش سرمایه نه مشکلات بانک ها حل می شود نه بهره وری بنگاه های اقتصادی بالا می رود.
 
وی با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی مشکل سرمایه در گردش دارند اما این مسئله با پول حل نمی شود، اظخار می کند: مشکل این بنگاه ها با روابط اقتصادی سالم با جهان و ثبات سیاسی و اقتصادی حاصل می شود. بنگاه‌ها نیاز به سرمایه گذارهای ونچر حاضر شوند تا بهره وری پول بالا برود. صرف تزریق پول در شرایط بد اقتصادی کمکی به بنگاه ها نمی کند.
 
کرداری تشریح می کند: این کار مانند این است که روی غذا خراب دوباره غذای خرابی ریخته شود که کسی آن را نمی خورد. افزایش سرمایه بانک ها از طریق بازار بورس تنها ورکشستگی بانک ها را برای مدت کوتاهی به تعویق می اندازد.
 
این کارشناس اقتصادی یادآور می شود: ضمن اینکه مردم در حال حاضر علاقه ای به سرمایه گذاری در شرکت‌ها ندارند. زمانی که یک شرکت بزرگ فولادی در کشور فساد عظیمی در آن رسوا می شود و ابعاد آن برای مردم و سهامداران آن مشخص نمی شود، مردم چگونه به سرمایه گذاری در شرکت های دیگر اعتماد کنند.
 
کرداری یادآور می شود: اقتصاد ما سال هاست از عدم شفافیت رنج می برند وو بانک ها به نوعی گل سر سبد این عدم شفافیت هستند. بنابراین بعید است که این پیشنهاد بتواند توفیقی حاصل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 315885
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا